آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 223525
تاریخ انتشار : 4 آبان 1396 1:4
تعداد بازدید : 787

تابلوی ایست قانون جلوی استارت آپ ها

رویدادهای استارت آپی تقریباً از سال های ابتدایی دهه 90 شمسی در کشور رواج یافتند. این رویدادها بیش تر الگوگرفته از تجربه های کشورهای دیگر بودند که در مقیاس های کوچک تر برگزار می شدند. در این رویدادها، صاحبان ایده ها در زمانی مشخص، به تشریح ایده های خود می پرداختند و صاحبان کسب وکارهای موفق که دارای تجربه بودند، ایده آن‎ها را نقد می ‎کردند. استقبال سرمایه گذاران خارجی از استارت آپ های ایرانی، گواه همین ادعاست که ذهن خلاق و ایده پرداز جوانان ایرانی، کالای گمشده سرمایه‎گذاران جهانی است.


اما علاوه بر بالا ‎بودن ریسک سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی کشور، کسب وکارهای حوزه فضای مجازی از عدم قطعیت و ریسک سرمایه گذاری بالاتری نیز برخوردار هستند. تحولات سریع این حوزه به شکلی است که در بسیاری مواقع، تعلل چند روزه نیز ممکن است به نابودشدن یک ایده، یا یک کسب وکار منتهی شود. در واقع به واسطه طولانی و زمان بر بودن فرآیند قانون گذاری در کشور، فاصله میان ورود و عمومی شدن یک فناوری و قانون مند شدن آن در کشور، بسیار زیاد است؛ بنابراین این عدم مقررات گذاری و متغیر بودن بازار، ریسک سرمایه گذاری را افزایش می ‍ دهد.
چرا ایده ها و استارت آپ ها در ایران نتوانسته اند هم گام با شتاب جهانی این حوزه رشد کنند؟ از آن جایی که نظام مجوزدهی در کشور، بسیار پیچیده و فاقد جامعیت است، برای بسیاری از خدمات و فعالیت ها، هیچ نهاد مشخصی برای دریافت مجوز وجود ندارد. در بسیاری از فعالیت ها چندین نهاد، ادعای مجوزدهی و نظارت دارند. فرآیند مجوزدهی بسیار طولانی و شرایط دریافت آن، اغلب بسیار محدودکننده است. ایده های نو هم که به واسطه نو بودن شان، معلوم نیست بر اساس چه سازوکاری باید عمل کنند. علاوه بر این، جهت گیری های نظام مالی و بانکی کشور، به هیچ وجه حمایت از ایده های خلاقانه را پوشش نمی دهد. تضمین های مالی برای تسهیلات، شرایطی را ایجاد می کند که عموم صاحبان ایده که از جوانان خلاق هستند، امکان تحقق آن‎ را ندارند. ستاد خبری نمایشگاه تراکنش، حوزه فعالیت و چالش های پیش روی چند استارت آپ را بررسی کرده است.
 استارت آپ ها تجربه بانکی ندارند
استارت آپ مانی پارس با تمرکز بر طراحی مدل کسب وکار، طراحی محصول و خدمت، آموزش نیروی انسانی و مشتریان، برنامه ریزی استراتژیک، برنامه بازاریابی و واکاوی صورت های مالی، راهکارهایی ارائه می کند که با توجه به نیاز مشتریان، چالش های کوتاه مدت و بلندمدت بانک ها را به حداقل برساند. با توجه به دانش و تجربیات عملیاتی که تیم مانی پارس در حوزه های مختلف دارد، احتمالا اولین کلینیک بانکی به صورت عملیاتی در این شرکت تشکیل شده است.  با توجه به چالش های دانشی که در حوزه پولی مالی برای مشتریان وجود دارد، برای توسعه دانش مشتریان صنعت مالی و آموزش سواد مالی، بازاریابی محتوایی و تولید ارزش افزوده برای مشتریان و کارکنان بازار پول نیز در دستور این شرکت قرار گرفته است. یکی از مدیران این استارت آپ، در سومین نمایشگاه تراکنش بانکی با اشاره به چالش های استارت آپ ها گفت: چالش های بزرگی که استارت آپ های فین تک دارند به صورت کلی این است که تجربه بانکی ندارند و فردی با تجربه بانکی و مالی همراه آن ها نبوده است.
او در ادامه با اشاره به این که در واقع طرح های خارجی که وارد شده اند و به شکل استار آپ های داخلی فعالیت می کنند، با شرایط کنونی مطابقت ندارند، گفت: پیشنهاد ما این بود که استارت آپ ها از یک نفر که در حوزه بانکی و مالی تجربه دارد کمک بگیرند که نیازهای فعلی بازار ما را جواب دهند. علاوه بر این، در بحث های حاکمیتی بسیار مهم است که در رگولاتوری فعالیت ها چابک تر باشد. صنعت بانکداری هم از این ترس بیهوده ای که در مورد دسترسی به اطلاعات «فوق محرمانه» دارد دست بردارد و برخی از اطلاعات را که می توان به آن ها دسترسی داشت، در اختیار استارت آپ ها قرار دهد. چالش بعدی نیز، بحث سرمایه و سرمایه گذار است؛ اغلب استارت آپ ها سرمایه ای ندارند و در این زمینه ضعیف هستند. البته فاباتک کار بسیار خوبی کرده و فعالان حوزه فین تک را یک جا جمع کرده و امیدوارم این روند ادامه دار باشد. 

 دولت حمایت نمی کند
استارت آپ بدان، یک پلتفرم مالی دوزبانه هوشمند برای بررسی و تحلیل بازار سرمایه است که از صفر تا صد آن در ایران ساخته شده است. به گفته مدیرعامل این استارت آپ، زمانی که خلأ چنین سامانه ای احساس شد، اقدام به ساخت پلتفرمی کرده اند که قابلیت انتقال اطلاعات بازار سرمایه ایران به افراد خارجی و مبتدی ها داشته باشد و کم کم برای استفاده افراد حرفه ای ارتقا پیدا کند. این نرم افزار بر اساس مدل های مختلف اقتصادی، در بخش های تکنیکال، فاندامنتال، محاسبه ریسک گریزی کاربر و مدیریت و بهینه سازی سبد سهام کاربر پایه ریزی شده است. یکی از مدیران این استارت آپ در نمایشگاه تراکنش ایران با اشاره به مشکلات و چالش های پیش روی استارت آپ ها گفت: نبود سرمایه بزرگ ترین مشکل ما در فعالیت مان بوده است. معمولا استارت آپ ها همان طور که از اسم شان پیداست، کسب وکارهایی کوچک هستند و سرمایه ای برای رشد و پیشرفت ندارند؛ در واقع سرمایه گذارها باید در این بخش فعالیت کنند تا استارت آپ ها به رونق برسند. او در ادامه گفت: چالش دیگری که با آن مواجه هستیم، عدم حمایت دولت از استارت آپ هاست؛ دولت هیچ حمایتی از ما نمی کند و استارت آپ ها مظلوم واقع شده اند. علاوه بر این، نیروی کار متخصص هم از دیگر مشکلات ماست. در مباحث قانونی هم که آن قدر با چالش مواجه هستیم که بسیاری از فعالان را از ادامه راه منصرف می کند. هر لحظه قانون جدیدی برای اخذ مجوز می گذارند. ما سه سال کار کردیم و بعد از آن باید مجوز جدیدی می گرفتیم و الان هم در گیرودار مجوز گرفتن از سازمان بورس هستیم و بدون مجوز هم نمی توانیم فعالیت کنیم.

 بحران اعتمادسازی مخاطب 
استارت آپ پلاک ۲۱، نرم افزار مدیریت و حسابداری ساختمان و مجتمع از طریق اینترنت است که کمک می کند مدیران ساختمان، بدون دارا بودن دانش حسابداری، به امور مالی ساختمان رسیدگی کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن، اخبار و اطلاعیه ها را با ساکنان و مالکان به اشتراک بگذارند. هم چنین امکان مشاهده وضعیت مالی، پرداخت بدهی به صورت آنلاین، پرداخت قبض با استفاده از کارت های عضو شبکه شتاب، واریز مستقیم به حساب مجتمع و مشاهده اخبار و اطلاعیه های مجتمع توسط مالکان و ساکنان را فراهم می کند. ساکنان و مالکان نیز قادر خواهند بود تا علاوه بر اطلاع از میزان بدهی، نسبت به پرداخت ووه مورد نیاز در موعد مقرر اقدام کنند. یکی از مدیران این استارت آپ می گوید: بحث اعتمادسازی مخاطبان، یکی از اصلی ترین چالش های ماست؛ به این دلیل که در نبود سرمایه گذار، امنیتی برای پایداری استارت آپ وجود ندارد و مخاطب هم به سختی اعتماد می کند. البته یکی دو سال است که استارت آپ ها بهتر شناخته شده اند و شرایط به گونه ای شده که الان دیگر شرکت ها به سراغ استارت آپ ها می روند. او در ادامه با اشاره به دیگر چالش های این حوزه گفت: مراحل قانونی اخذ مجوز برای استارت آپ ها به قدری سخت است که بیشترین انرژی و وقت را از ما می گیرد. به هر حال باید یک فرقی بین شرکت هایی که بازار مشخص و جدی دارند با استارت آپ هایی که در شرایط عدم قطعیت فعالیت می کنند وجود داشته باشد و دست کم موانع قانونی از پیش پای ما از برداشته شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :