آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 223007
تاریخ انتشار : 29 مهر 1396 10:15
تعداد بازدید : 611

روشی که بازاری‌ها می‌گویند منسوخ شده است

اصرار اتحادیه رایانه به نصب برچسب قیمت

با توجه به بروز پدیده چنددستگی قیمت در بازار کالاهای مختلف، دولت دستور داده که برچسب قیمت از روی جعبه برخی از گروه های کالایی حذف شود.

مریم عسگری
این اتفاق ابتدا در بازار دارو رخ داد و در حال حاضر شرکت های تولید و پخش دارو ملزم به نصب برچسب قیمت یا درج قیمت روی داورها نیستند. 
در بازار مواد غذایی هم این اتفاق در حال وقوع است. به گفته احمد صفار، یک کارشناسان بخش فروش کالاهای مصرفی، در پی رشد فروشگاه های زنجیره ای که کالاهای مختلف را با تخفیف های دوره ای به فروش می رسانند، روند قیمت گذاری کالاها دگرگون شده است و هر مجموعه و مرکز خریدی کالاها را با قیمت ویژه خود به فروش می رساند.
به همین دلیل دولت اعلام کرده است در آینده نزدیک سیستم قیمت گذاری روی کالاها محدود می شود. نمونه این اتفاق در بازار کالاهای کامپیوتری هم مشاهده می شود. 
به عنوان مثال انواع کالا و قطعات کامپیوتری در فروشگاه هایی مانند هایپر استار و فروشگاه های مجازی با قیمت های کاملا سلیقه ای به فروش می رسند و علاوه بر این به دلیل شرایط خاص بازار این کالا در بازار های سنتی هم با قیمت های متفاوت به فروش می رسند. با این حال اتحادیه صنف فناوران رایانه بر نصب برچسب قیمت روی کالاهای پشت ویترین بازارهای کامپیوتر تاکید دارد و حتی بابت خودداری کسبه از این موضوع جریمه تعیین کرده است.
این درحالی است که بر اساس اعلام کارشناسان، با توجه به شرایط فعلی بازار و تغییرات مداوم نرخ دلار آزاد و در پی آن تغییر قیمت کالاهای کامپیوتری، امکان نصب برچسب قیمت روی کالاهای کامپیوتری وجود ندارد؛ زیرا قیمت کالاها ممکن است در طول روز دو بار تغییر کند.
با این حال اتحادیه رایانه تاکید کرده است که باید برچسب قیمت روی کالاها نصب شود و تخلف در این زمینه جریمه  نقدی در پی دارد. فعالان بازار می گویند: بازار کامپیوتر در حال حاضر با مشکلات بسیاری چون کاهش موجودی، کاهش شدید تقاضا و سختی واردات کالا مواجه است و به نظر می رسد رفع این مشکلات بسیار مهم تر از پیگیری نصب برچسب قیمت روی کالاهاست. در این رابطه آنها به مشکلات مالیاتی صنف رایانه پرداختند و گفتند: تا پنج سال قبل که بازار رونق داشت و حاشیه سود هم در سطح بالایی بود، میزان مالیات در نهایت  3 تا 4 میلیون تومان برای فروشگاه های بزرگ بود. اما حالا که سود کاهش چشمگیری یافته و قدرت مالی کسبه هم هر روز کاهش می یابد، میزان مالیات 15 تا 20 برابر شده است و اتحادیه هم تنها به حمایت های زبانی و ظاهری بسنده می کند و اگر حمایت و رایزنی در رابطه با مالیات این صنف در کار بود، قطعا به دریافت اقساطی مبلغ هنگفت مالیات ختم نمی شد و کاهش مالیات اتفاق می افتاد. در این رابطه سید مهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه اعلام کرده است که اتحادیه برای حمایت های مالیاتی از کسبه تمام تلاش خود را می کند و جلسات مداو می با سازمان امور مالیاتی برگزار که درنهایت قسط بندی مالیات و در نظر گرفتن شیوه های جدید محاسبه مالیات برخی از نتایج این جلسات هستند. با این حال کسبه بازار از تمرکز اتحادیه روی موضوع های بی اهمیت گله مندند و می گویند: اتحادیه تا کنون هیچ حمایتی از این صنف نکرده است و تنها در صدد معرفی خود به عنوان نهادی پرکار است و در این مسیر به اجرای طرح های گوناگون و البته بی نتیجه بسنده کرده است.
کارشناسان می گویند: با توجه به این شرایط به نظر می رسد اتحادیه رایانه بدون در نظر گرفتن شرایط فعالان صنف خود قوانین و دستورالعمل ها را صادر می کند و گویا اصلا از وضعیت بازار خبر ندارد.
آنها می گویند: نصب برچسب قیمت در شرایطی که قیمت ها مدام در حال تغییر است، اعمال قوانین و طرح های گاه و بی گاه برای ساماندهی بازار خدمات پس از فروشی که معلوم نیست بر چه اساسی فعالیت می کند و اعضایش بر چه اساسی انتخاب شده اند، در بازاری که هیچ مشتری ندارد اقدا می عجیب است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :