آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 222819
تاریخ انتشار : 25 مهر 1396 12:29
تعداد بازدید : 1092

فرصتی مغتنم به نام نظرسنجی

افکار عمومی برای همه مهم است؛ سیاستمداران، دولتمردان، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی، صاحبان کسب و کار، تاجران و خلاصه هر کسی که در داد و ستد چیزی با مردم است. در حقیقت افکار عمومی، طرز تلقی و واکنش جمعی و مشهود اکثریت جامعه در مقابل رفتارها، رویداد، تصمیمات، خدمات و محصولات است.ما برای دست یافتن به افکار عمومی و استفاده از آن در بازسازی محصولات، خدمات، رفتار و تصمیمات، نیازمند نظرسنجی هستیم. به همین دلیل طراحی نظرسنجی از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحی سوالات شفاف، کوتاه، مرتبط، پرهیز از تکرار، ابهام و تناقض ازجمله مهم ترین نکاتی است که باید در طراحی نظرسنجی مد نظر قرار گیرد.

شبنم کـهـن چی
Shkohanchi@
در هجدهمین نمایشگاه تلکام نظرسنجی درباره بسته های محتوایی و اینترنتی انجام می شود که به نظر نمی رسد نتیجه آن نمایانگر افکار عمومی و درخواست و نیاز عموم مردم باشد؛ پنج صفحه حاوی سوالات بلند، تکراری و گاهی حتی متناقض با سیاست های دولت. در این نظرسنجی علاوه بر اینکه بارها از بازدیدکننده پرسیده می شود از خدمات کدام اپراتور استفاده می کنند، سوالاتی پیرامون نظر آنها درباره دریافت بسته های اینترنتی که تنها برای استفاده از شبکه های اجتماعی طراحی شده نیز طرح شده بود. نکته قابل توجه این بود که از بازدیدکنندگان درخواست می شد با فرض اینکه این بسته ها برای شبکه های اجتماعی است، بگویند اولویت استفاده آنها از کدام شبکه هاست: توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، وایبر، تلگرام، یوتیوب، ساندکلاد و غیره. بسیاری از شبکه های اجتماعی فیلتر شده ازسوی حاکمیت، در گزینه های پاسخ سوالات این نظرسنجی به چشم می خورد. سوالی که پیش می آید این است که آیا نتیجه این نظرسنجی به طراحی بسته های اینترنتی کمک می کند؟ آیا قرار است بسته های اینترنتی، فیلترینگ را دور بزنند؟ بیشتر به نظر می رسد با عنوان نظرسنجی درباره بسته های اینترنتی و محتوایی، آگاهی از میزان محبوبیت شبکه های اجتماعی فیلتر شده مدنظر قرار گیرد.
نمایشگاه ها، بهترین فرصت برای انجام نظرسنجی جهت بازسازی و اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار هستند. این فرصت مغتنم را از دست ندهیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :