به منظور توسعه شبکه پرداخت و ساماندهی کسب و کارهای جدید، کسب و کار پرداخت یار با تعاریف و شرایط مندرج در این مستند به رسمیت شناخته شده، و صلاحیت متقاضی پرداخت یاری برمبنای این مستند مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت می بایست برمبنای مفاد مندرج در این مستند نسبت به ارزیابی صلاحیت متقاضی پرداخت یاری اقدام نمایند.
مفاد این سند در شهریورماه 1396 تهیه و تدوین شده و در ابتدای سال 1397 پس از اخذ بازخورد از ذینفعان شبکه پرداخت الکترونیک کشور مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
.2 اهداف
هدف این سند تبیین فرایند اجرایی فعالیت شرکت های پرداخت یار و پذیرندگان پشتیبانی شده در حوزه پولی کشوراست.
.3 دامنه
دامنه کاربرد این سند پرداخت های بدون حضور کارت از جمله پرداخت های درون برنامه ای مبتنی بر زیرساخت های همراه را شامل می شود که توسط شرکت های پرداخت یار مطابق با تعریف ارائه شده در این مستند به شبکه پرداخت کشور ارسال می شوند.
.4 تعاریف و اصطلاحات
.1-4 پرداخت یار: شخص حقوقی است که در چارچوب این سند و براساس قرارداد منعقده با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و تفاهم نامه منعقده با شرکت شاپرک فعالیت می کند. پرداخت یار پرداخت های بدون حضور کارت از جمله پرداخت های درون برنامه ای مبتنی بر زیرساخت های همراه را دریافت کرده و به شبکه شاپرک ارسال می کند.
.2-4 پذیرنده پشتیبانی شده: شخص حقیقی یا حقوقی است که از طریق انعقاد قرارداد با پرداخت یاران و با استفاده از درگاه های پرداخت دراختیار این شرکت ها، اقدام به فروش کالا یا خدمات خود می نماید.
.5 شرایط عمومی متقاضی پرداخت یاری
.1-5 متقاضی پرداخت یاری باید در قالب شرکت تجاری در جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده باشد.
.2-5 هیچ یک از اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت متقاضی پرداخت یاری نباید دارای سوء سابقه در نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران باشند.
.3-5 هیچ یک از اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت متقاضی پرداخت یاری نباید بدهی معوق به نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران داشته یا دارای سابقه موثر چک برگشتی باشند.
.6 موضوع فعالیت پرداخت یار
موضوع فعالیت پرداخت یار بازاریابی، انعقاد قرارداد، ارایه خدمات پرداخت و نظارت بر عملکرد پذیرندگان پشتیبانی شده پس از اتصال آنها به شبکه الکترونیکی پرداخت است.
.7 الزامات پرداخت یاری
.1-7 پرداخت یار به هیچ عنوان حق مبادرت به انجام فعالیت های بانکی و اعتباری را ندارد. مصادیق عملیات بانکی و اعتباری مطابق با مصوبات شورای پول و اعتبار است.
.2-7 صدور هرگونه ابزار پرداخت، انتشار پول الکترونیک و عملیات ارزی در فعالیت پرداخت یاری ممنوع است.
.3-7پذیرش هرگونه ابزار پرداخت صادر شده توسط غیر «بانک» و پردازش و انتقال تراکنش های آنها توسط پرداخت یار ممنوع است.
.4-7 پرداخت یار موظف به رعایت کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره و قبول اصلاحات و تغییرات احتمالی این مقررات که توسط بانک مرکزی اعلام می گردد بوده و مکلف است عملیات خود را با دستورالعمل های صادر شده تطبیق دهد.
.5-7 پوشش ریسک های ناشی از عملکرد پرداخت یار به عنوان یکی از پذیرندگان شبکه پرداخت الکترونیک و نظارت بر عملکرد آنها، با شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت طرف قرارداد با آنهاست.
.6-7 مجموع حجم عملیات پرداخت یارهای زیر نظر یک ارایه دهنده خدمات پرداخت در یک هفته تقویمی نباید از مجموع حقوق صاحبان سهام ارایه دهندگان خدمات پرداخت بیشتر باشد؛ مگر آن که ارایه دهنده خدمات پرداخت از پرداخت یار ضمانت نامه و یا وثایق نقد شونده کافی اخذ نماید.
.7-7 پرداخت یار به منظور تامین نیاز نظارتی ارایه دهنده خدمات پرداخت بر عملکرد وی، باید پاسخگوی ارایه دهنده خدمات پرداخت باشد و همکاری لازم را در جهت بازرسی های دوره ای با وی به عمل آورد.
.8-7 پرداخت یار موظف به نظارت بر عملکرد پذیرندگان پشتیبانی شده خود است.
.9-7 ارائه خدمات پرداخت یاری توسط پذیرنده پشتیبانی شده پرداخت یار ممنوع بوده و پرداخت یار موظف است نسبت به قطع خدمت ارائه شده به پذیرنده پشتیبانی شده متخلف اقدام کند.
.10-7 نظارت ارائه دهندگان خدمات پرداخت طرف قرارداد پرداخت یار، نافی نظارت بانک مرکزی و شرکت شاپرک بر آن نبوده و بانک مرکزی و شرکت شاپرک در هر زمان می توانند راسا نسبت به بازرسی از پرداخت یار اقدام نماید.
.8 اختیارات پرداخت یار
پرداخت یار می تواند برمبنای قرارداد خود با پذیرندگان پشتیبانی شده به یکی از روش های زیر یا ترکیبی از آنها، از پذیرندگان پشتیبانی شده کارمزد دریافت نماید:
.1-8 دریافت مبلغ ثابت به ازای هر تراکنش،
.2-8 دریافت درصد ثابت از مبلغ هر تراکنش (با سقف یا بدون سقف)،
.3-8 دریافت درصد متغیر با سقف معین از مبلغ تراکنش.
.9 فرایند شروع به فعالیت پرداخت یار
.1-9 متقاضی پرداخت یاری پس از تکمیل اسناد و ارایه تضامین و وثایق مربوط می تواند ضمن عقد قرارداد با یک یا چند شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت، که طبق قوانین و مقررات بانک مرکزی مجاز به فعالیت هستند، از خدمات شبکه پرداخت استفاده کنند.
.2-9 در فرایند انعقاد قرارداد بین شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت و پرداخت یار، علاوه بر احراز هویت و اهلیت پرداخت یار، پوشش ریسک ناشی از فعالیت پرداخت یار به عنوان یکی از پذیرندگان شبکه پرداخت الکترونیک کشور و همچنین ساز و کار نظارت بر آن باید مدنظر قرار گیرد.
.3-9 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت فهرست پرداخت یاران طرف قرارداد خود را در اختیار شرکت شاپرک می گذارد.
.4-9 پرداخت یار پس از عقد قرارداد با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، باید نسبت به عقد تفاهم نامه برای عملیات تسویه و نظارت فنی با شرکت شاپرک اقدام نماید.
.5-9 شرکت شاپرک پس از عقد تفاهم نامه با پرداخت یار، از طریق تارگاه خود این فهرست را در اختیار عموم قرار می دهد.
.6-9 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت اطلاعات پرداخت یار طرف قرارداد خود را مطابق با قرارداد فیمابین، در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک وارد کرده و متقاضی را از پاسخ سامانه جامع مطلع می سازد. اطلاعاتی که توسط پرداخت یار در اختیار شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت و در مرحله بعد در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک وارد می شود عبارت است از:
* اطلاعات هویتی، موقعیتی و یا ثبتی متقاضی،
* مشخصات حساب بانکی متقاضی،
* اطلاعات مربوط به بسترهای ارائه خدمات مشتمل بر تارگاه، برنامه کاربردی و نظایر آن.
.7-9 به منظور تسویه وجوه پذیرندگان پشتیبانی شده و کارمزدها، پرداخت یار می تواند حساب تجمیع مبلغ تراکنش پذیرندگان پشتیبانی شده خود و همچنین حساب تسویه کارمزد خود را در هریک از بانک های تجاری افتتاح نموده و مراتب را مطابق با تفاهم نامه به اطلاع شرکت شاپرک برساند.
.10 فرایند تعریف پذیرنده پشتیبانی شده در شبکه پرداخت کشور
.1-10 عقد قرارداد میان پرداخت یار و متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده: متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده می تواند به هر یک از پرداخت یاران مندرج در تارگاه شاپرک مراجعه کرده و پس از تکمیل مدارک مربوط و ارائه اطلاعات لازم، قرارداد خود را منعقد نماید. قرارداد میان متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده و پرداخت یار باید مطابق با الزامات، ضوابط و مقررات انعقاد قرارداد با پذیرندگان پشتیبانی شده باشد. همچنین پرداخت یار می بایست فرایندی مستند به منظور احراز هویت و شناسایی کسب و کار پذیرنده پشتیبانی شده بر اساس اظهار وی داشته باشد. متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده باید متعهد گردد که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت نموده و مجوزهای لازم برای فعالیت خود را درصورت لزوم از مراجع ذیصلاح اخذ نموده باشد.
.2-10 ثبت اطلاعات متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک: پرداخت یار اطلاعات دریافتی از متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده را به همراه سایر توافقات صورت پذیرفته در قرارداد فیمابین، به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت خود ارائه می دهد. شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، اطلاعات متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده را در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک وارد کرده و پرداخت یار مربوط را از پاسخ سامانه جامع مطلع می سازد. اطلاعاتی که توسط شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک وارد می شود عبارت است از:
* اطلاعات هویتی، موقعیتی و یا ثبتی متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده،
* مشخصات حساب بانکی متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده (پذیرنده پشتیبانی شده میتواند بیش از یک شماره حساب برای تسویه معرفی کند)
* نوع و زمینه فعالیت (کد صنف و کد تکمیلی صنف)،
* مشخصات مجوزهای کسب و کار درصورت لزوم،
* اطلاعات مربوط به بسترهای ارائه خدمات مشتمل بر تارگاه، برنامه کاربردی و نظایر آن،
* اطلاعات مربوط به توافقات صورت گرفته میان پرداخت یار و متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده وفق قرارداد فیمابین. این اطلاعات شامل زمان تسویه و حداکثر کارمزد توافقی (ثابت یا درصد، بر اساس توافق بین پرداخت یار و پذیرنده پشتیبانی شده) پذیرنده پشتیبانی شده می شود.
.3-10 بررسی و فعال سازی پذیرنده پشتیبانی شده: پس از انجام فرایندهای لازم و ثبت درخواست در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک، شماره شبا و کد ملی/شناسه ملی پذیرنده پشتیبانی شده مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن، درصورت صحت و انطباق موارد اشاره شده، پذیرنده پشتیبانی شده قادر خواهد بود کار خود را با پرداخت یار طرف قرارداد آغاز نماید.
.4-10 پذیرنده پشتیبانی شده می تواند با بیش از یک پرداخت یار قرارداد منعقد نماید.
.11 فرایند تسویه تراکنش های پرداخت یار در شبکه پرداخت
وجوه تراکنش های پذیرندگان پشتیبانی شده، طی فرایند زیر مدیریت شده و توسط شرکت شاپرک تسویه می شود:
.1-11 هر یک از پذیرندگان پشتیبانی شده نزد پرداخت یار شماره پایانه منحصر به فردی خواهد داشت.
.2-11 پرداخت یار اطلاعات مربوط به پذیرندگان پشتیبانی شده شامل کد ملی، شماره ترمینال، شبا، کارمزد و موعد تسویه توافق شده با هر پذیرنده پشتیبانی شده را به همراه سایر اطلاعات مورد نیاز از طریق شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت به شرکت شاپرک اعلام می نماید.
.3-11 مبلغ همه تراکنش ها از همه ترمینال های پذیرندگان پشتیبانی شده، به حساب پرداخت یار طی سیکل های معمول در شاپرک واریز می شود.
.4-11 پرداخت یار حق برداشت از حساب مقصد تراکنش ها را از خود سلب کرده و آن را به شرکت شاپرک تفویض می کند.
.5-11 شرکت شاپرک بر اساس فایل دریافتی از پرداخت یار که حاوی اطلاعات تسویه با پذیرنده پشتیبانی شده است، در موعد توافق شده نسبت به تسویه و پرداخت مبالغ در وجه پذیرنده پشتیبانی شده در چارچوب سامانه پایا اقدام می نماید.
.6-11 کارمزد پرداخت یار در انتهای هر ماه محاسبه شده و در حساب معرفی شده توسط پرداخت یار واریز خواهد شد.
.7-11 مبنای تسویه شاپرک مانده حساب پذیرنده پشتیبانی شده در سامانه حسابداری شرکت شاپرک است. این مانده حساب از تفاوت مجموع مبالغ واریزی به حساب پذیرنده پشتیبانی شده از تراکنش های ترمینال منتسب به او و مجموع مبالغ برداشتی از حساب شاپرکی پذیرنده پشتیبانی شده در فرایند تسویه، محاسبه می گردد.
.8-11 پرداخت یار مجاز است در هر بار تسویه با پذیرنده پشتیبانی شده، از هریک از شباهای تعریف شده برای وی استفاده نماید.
.12 مقررات انضباطی
پرداخت یار موظف به فعالیت در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و رعایت الزامات و دستورالعمل های وضع شده توسط بانک مرکزی بوده و درصورت تخطی پرداخت یار از این قوانین و مقررات مطابق با آیین نامه های انضباطی متناظر با آن برخورد خواهد شد.