آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 220779
تاریخ انتشار : 11 مهر 1396 11:21
تعداد بازدید : 1259

پلیس فتا درباره سوءاستفاده از شماره‌های هوشمند هشدار داد

آگهی های دروغین برای خالی کزدن جیب مردم

پلیس فتا درباره سوءاستفاده از سرویس های هوشمند هشدار داد.

پلیس فتا - با توجه به اينكه ارتباطات جزو لاينفک مقوله فناوري است، شرکت مخابرات خدمات نوینی در این زمینه ارایه داده است که می توان به خطوط هوشمند مبتنی بر ارزش افزوده، به عنوان یکی از این خدمات پرداخت. 909 و 7070 پیش شماره سرویس هوشمندی است که به ازای هر تماس یا هر دقیقه با این پیش شماره ها چندین برابر تعرفه مکالمه عادی محاسبه می شود. این در حالی است که بسیاری از مشترکان نمی دانند تعرفه این تماس ها بسیار بیشتر از تعرفه تماس معمولی است.
رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: با توجه به درآمدزایی این سرویس برای اجاره کنندگان خطوط هوشمند، کسب و کارهای متعددی تقاضای دریافت این خطوط را دارند که معمولا به ارایه خدمات مشاوره ، پزشکی، روانشناسی، قصه گویی و... می پردازند. خطوط هوشمند نه تنها دارای مزایا برای اجاره کنندگان این خطوط هستند بلکه برای کاربران این خطوط نیز خدماتی را در بر دارد. به کارگیری مختلف این خدمات منجر به صرفه جویی در زمان و در دسترس بودن انواع مشاوره و خدمات برای کاربر می شود.
مهدی شکیب افزود: این نوع درآمدزایی مبتنی بر یک سرویس ارزش افزوده مخابرات، متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است، حال کلاهبرداران برای کسب درآمد و سوء استفاده از این سرویس اقدام به ترغیب افراد از روش های متفاوت می کنند. به عنوان مثال این سودجویان با خطوط هوشمند به صورت تصادفی با تلفن ثابت یا همراه شهروندان تماس برقرار می کنند و قبل از اینکه مخاطب تماس را پاسخگو باشد، تماس را قطع کرده و دریافت کننده تماس از روی کنجکاوی اقدام به برقراری تماس با آن شماره می کند بدون اینکه مطلع باشد با خط هوشمند ارتباط برقرار کرده و این امر برای وی به ازای هر دقیقه یا هر تماس مبلغ مشخصی علاوه بر هزینه مکالمه روی قبض تلفن را به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: اخیرا پلیس فتا گزارش هایی دریافت کرده است که نشان می دهد افراد سودجو اقدام به ثبت آگهی های دروغین با شرایط استثنایی می کنند تا کاربران را برای ارتباط گیری با این خطوط هوشمند ترغیب کنند. حال افراد برای دریافت اطلاعات درباره آگهی اقدام به تماس با شماره اعلامی آگهی دهنده می کنند که شماره درج شده همان شماره هوشمند است. به محض برقراری تماس هزینه این سرویس برای تماس گیرنده محاسبه و بدون دریافت خدمات برای تماس گیرنده مبلغ مورد نظر به حساب شماره وی منظور خواهد شد.
شکیب افزود: اجاره گیرندگان این سرویس موظف هستند در ابتدای مکالمه به مشاوره گیرنده اعلام کنند که در ازای هر دقیقه یا تماس تلفنی انجام شده مبلغ مشخصی علاوه بر هزینه مکالمه روی قبض تلفن شخص تماس گیرنده اعمال خواهد شد. در غیر این صورت مرتکب جرم می شوند و در صورت شکایت کاربران قابل پیگیری هستند.
وی گفت: شرکت های مخابرات، شرکت ارتباطات زیر ساخت و سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی کشور ارایه دهندگان و متولیان اصلی این سرویس هستند و با توجه به اینکه قبوض به صورت دوره ای صادر می شود شهروندان می توانند در صورت به دام افتادن در این نوع کلاهبرداری سریعا به شرکت مخابرات منطقه مراجعه کرده یا از طریق سایت شرکت ارتباطات زیر ساخت: tic.ir قسمت “پاسخگویی به شکایات”  گزارش کرده تا از متضرر شدن های بعدی خود جلوگیری و برخوردهای لازم جهت پیشگیری از کلاهبرداری بعدی معمول شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :