لزوم برنامه ریزی مدون برای توسعه کسب و کارهای نوپا
رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه متاسفانه عزم جدی در راستای توسعه صادرات از سوی مجلس شورای اسلامی دیده نشده است، گفت: ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی و توسعه برند و برندسازی می تواند در ایجاد زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاری خارجی مرتبط با صادرات موثر باشد.
مهر- به گفته مجتبی خسروتاج، برقراری مشوق ها و تسهیلات اعتباری و مالی با هدف توسعه صادرات از طریق برقراری خطوط اعتباری برای کشورهای هدف اولویت دار، به روزرسانی فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی، کاهش سود بانکی تسهیلات مورد نیاز برای صادرات، رعایت مابه التفاوت نرخ تورم بازار داخلی و خارجی در نرخ تسعیر ارز و در نهایت اجرایی کردن بسته حمایت از صادرات غیرنفتی با سرعت بیشتر یکی از مهم ترین اقدامات کوتاه مدت برای توسعه صادرات است.
خسروتاج در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شاهد حضور کسب و کارهای نوین و مجازی هستیم، گفت: به منظور هدایت و بهره برداری مطلوب از این نوع کسب و کارها، باید برنامه ریزی مدون داشته باشیم. از طرفی باید تلاش کنیم تا تولید کشور به سمت تولید صادراتی هدایت شود؛ به این معنا که تمامی شاخص ها از جمله کیفیت، کمیت، بسته بندی، بازاریابی و ... متناسب با تقاضای جهانی باشد و تنها محدود به مصرف بازارهای داخلی نشود. برای دسترسی به این هدف باید متناسب با سطح جهانی به تولید کالا بپردازیم.