آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 218892
تاریخ انتشار : 20 شهریور 1396 10:3
تعداد بازدید : 1336

زیرساخت های آموزش دیجیتالی در کشور فراهم نیست

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با استناد به نتایج یک پژوهش ملی درباره نحوه استفاده از فناوری های نوین در سوادآموزی گفت: امکان استفاده از فناوری های جدید به دلیل زیرساخت های موجود و همچنین میزان آمادگی سوادآموزان برای پذیرش آنها ضعیف است؛ این در حالی است که محتوای آموزش قابل ارایه در فضای دیجیتالی کم است.

ایسنا - علی باقرزاده گفت: شعار روز جهانی امسال سوادآموزی در دنیای دیجیتال است. به نظر می رسد این رویکرد با شرایط و نیازها و ویژگی های بزرگ سالان تناسب بیشتری دارد و می تواند فرصت خوبی را برای تغییر جریان عرضه محوری به تقاضا محوری فراهم کند.
باقرزاده افزود: سازمان نهضت سوادآموزی با درک این فرصت، در پنج سال گذشته پژوهش و اجرای آزمایشی آموزش از طریق تبلت به بزرگسالان بی سواد، آموزش مهارت های اولیه ICDL ویژه فراگیران دوره دوم سوادآموزی و انتشار کتاب خانواده سلامت همکاری با جهاد دانشگاهی تهران را انجام داده است.
باقرزاده گفت: به نظر می رسد سوادآموزی در انتخاب ابزارها و روش های یاددهی – یادگیری ، باید توجه بیشتری به فناوری های جدید داشته باشد. پذیرش فناوری نو از سوی کاربران از عوامل کلیدی موفقیت یک فناوری است، این پذیرش در بستر زمان شکل می گیرد و نیازمند فرصت کافی است.
وی با بیان اینکه نتایج یک پژوهش ملی درباره نحوه استفاده از فناوری های نوین در سوادآموزی نشان می دهد که امکان استفاده از فناوری از منظر زیرساخت برای سوادآموزان ضعیف است گفت: مهارت نیروی انسانی برای سازماندهی مراحل تدریس بر اساس فناوری در حد قابل قبول نیست. همچنین آمادگی سوادآموزان برای پذیرش فناوری جدید ضعیف است و قابلیت محتوای آموزش برای ارایه در فضای دیجیتال حداقلی است.
وی همچنین به چالش های عمده پیش روی سوادآموزی پرداخت و گفت: فقدان تقاضا و انگیزه یادگیری در جامعه هدف، یکی از مهم ترین موانع اجرای برنامه های سوادآموزی در جهان اعلام می شود. پژوهش ها نشان می دهد، نداشتن فرصت کافی، ابهام در اهداف آموزش و مشخص نبودن آنچه باید یاد بگیرند، نگرش منفی به یادگیری، زمان و مکان و محتوای نامناسب، بالا بودن هزینه فرصت از دست رفته، عدم انطباق روش و محتوا با شرایط و نیازهای فراگیران و مواردی از این قبیل در ناکامی برنامه های سوادآموزی و موفقیت فرآیند جذب، نگهداشت و آموزش افراد بی سواد و کم سواد تاثیرگذار بوده اند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :