آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 218128
تاریخ انتشار : 7 شهریور 1396 11:31
تعداد بازدید : 644

هدا سماواتی، مدیر توسعه کسب و کار:

برنامه های تکراری مارکتینگ به شکست می انجامد

هدا سماواتی از جمله مدیران موفق توسعه تجارت و مارکتینگ است که با نگاهی مدرن به مفاهیم بازاریابی و تجارت در این حوزه فعالیت می کند. با او گپ کوتاهی درباره بازاریابی در ایران زده ایم.

به نظر شما بازار ایران برای توسعه کسب وکارهای جدید مستعد است؟
برعکس بسیاری از دوستان و همکاران که به علت تحریم ها و تغییرات نرخ ارز، بازار ایران را بازاری سخت برای توسعه کسب و کار می دانند، معتقدم که این بازار ظرفیت بالایی دارد. اما شناخت بازار، مهندسی دانش و توسعه روش های اجرایی در بازاریابی موضوعی بسیار مهم است. البته در تمام بازارهای دنیا، به ویژه ایران نیاز به ایده پردازی و اجرای سریع و به موقع آن ایده وجود دارد و متاسفانه بسیار دیده می شود که  برنامه ها و ایده های کلیشه ای فقط با تغییر رنگ و لعاب در بازار عرضه می شود و چون نوآوری و شرایط فعلی در آن در نظر گرفته نشده، به رغم تلاش و هزینه های گزاف شکست می خورد. 
آموزش تا چه اندازه در توسعه کسب و کار تاثیرگذار است؟
مسلما آموزش اساسی ترین اصل در پیشرفت و توسعه هر شخص و به تبع آن توسعه کسب و کار است و باعث می شود که خلاقیت و نوآوری در جهت صحیح هدایت شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از افراد به خاطر نداشتن دانش کافی یا عدم احساس نیاز به آموزش برای توسعه کسب و کار، به جای خلق ایده، رویاپردازی می کنند و چون رویاپردازی پایه علمی ندارد شکست می خورند و دچار سرخوردگی می شوند. در حالی که با آموزش می توانند رویای خود را خلاقانه تعریف و اجرایی کنند. 
آیا در توسعه کسب و کار به مفهوم خاصی از مارکتینگ اعتقاد دارید ؟
در ایران بازاریابی در چند سال گذشته در مسیر جدیدی گام برداشته و مهم است که در این مسیر از تجربه و تکنیک هایی که در دنیا استفاده می شود، بهره ببریم.
من به بازاریابی داده محور که مبتنی برجمع آوری داده ها، ثبت، برنامه ریزی و در نهایت برنامه ریزی استراتژیک است، بسیار اعتقاد دارم که البته در این بازاریابی در نهایت مدیریت داده ها و اجرای برنامه ریزی استراتژیک و آمادگی برنامه های پشتیبان در صورت ایجاد چالش و بحران حرف اول را می زند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :