با وجود رسمیت یافتن بیمه کالاهای کامپیوتری از سوی اتحادیه رایانه
کالاهای بیمه دار بی گارانتی از بازار جمع می شوند
سرانجام پس از مذاکراتی که بین اتحادیه صنف فناوران رایانه و بیمه مرکزی انجام شد، بیمه حوادث تجهیزات الکترونیکی مورد تایید این اتحادیه قرار گرفت.
مریم عسگری
تا پیش از این با وجود ارایه خدمات بیمه ای به صنف رایانه از سوی شرکت های بیمه، اتحادیه صنف فناوران رایانه این اقدام را تایید نکرده و اعلام کرده بود که بیمه تجهیزات الکترونیکی مورد تایید این اتحادیه نبوده و تنها گارانتی برای کالاهای کامپیوتری رسمیت دارد.
حالا اتحادیه صنف فناوران رایانه اعلام کرده است که در جریان مذاکراتی که با بیمه مرکزی داشته است به این نتیجه رسیده اند که دو شرکت بیمه سامان و کوثر مجاز به ارایه خدمات بیمه ای به صنف کامپیوتر هستند.
بر اساس استعلام انجام گرفته از بیمه مرکزی جمهوری اسلا می ایران در ارتباط با بیمه کردن کالاهای کامپیوتری با عنوان (بیمه حوادث تجهیزات الکترونیکی) که شامل گوشی های موبایل، تبلت، لپ تاپ و مودم است فقط شامل بیمه می شود و بر اساس اعلام کتبی بیمه مرکزی فقط شرکت های بیمه سامان و بیمه کوثر مجوز بیمه کردن کالای مدنظر را دریافت کرده اند.
این اتحادیه اعلام کرده است که ارایه خدمات بیمه ای به معنی بی اعتبار شدن بحث گارانتی در بازار نیست و این نکته حایز اهمیت است فعالان صنفی که بیمه نامه روی کالاهای خود ارایه می دهند، در صورت نداشتن کارت گارانتی معتبر و مورد تایید سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، بیمه نامه به خودی خود فاقد اعتبار خواهد شد .
در نتیجه اتحادیه به اعضای صنف رایانه توصیه کرد که بر اساس اعلام کتبی بیمه مرکزی تنها با این دوشرکت بیمه همکاری کنند و توجه داشته باشند که به علت تاکید بیمه مرکزی، کالای بیمه شده حتما باید دارای گارانتی معتبر باشد؛ در غیر این صورت کالا به عنوان قاچاق و بی اصالت توقیف می شود.
در رابطه با بیمه کالاهای الکترونیکی البته اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و سابقه نه چندان خوب برخی از شرکت های بیمه در زمینه ارایه نکردن خدمات مطلوب و فرار کردن از زیر بار تعهدات خود به هر بهانه ای موجب بی اعتمادی خریداران کالاهای کامپیوتری به بحث بیمه شده است.
در گزارش های بعدی درباره شرایط بیمه کالاهای الکترونیکی و نحوه جبران خسارت بیشتر خواهیم نوشت.