آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 214339
تاریخ انتشار : 8 مرداد 1396 10:13
تعداد بازدید : 735

قوت و ضعف های الکامپ

حمید ضیایی پرور- بیست و سومین نمایشگاه الکامپ برگزار شد. از زمانی که به خاطر دارم سالن دولت الکترونیکی الکامپ محل ادعاهای بزرگ درباره پیاده سازی صدها خدمت الکترونیکی بوده است اما در صحنه عمل، شما با واقعیت دیگری مواجه هستید که جز سردرگمی و نارضایتی مردم چیزی به ارمغان نیاورده است. هر دستگاهی برای خود دفتر خدمات الکترونیکی زده است. شهرداری، نیروی انتظامی، اپراتورها، قوه قضاییه و تأمین اجتماعی، در حالی که راه درست این است که همه اینها در هم ادغام شوند.

معاون فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد
اما سالن استارت آپ های نمایشگاه بدون شک برترین سالن الکامپ 96 بود. صدها جوان خلاق در حوزه فناوری اطلاعات در غرفه هایی که بیشتر شبیه یک میز بدون صندلی بود، به حالت ایستاده داشته ها و نوآوری های خود را عرضه می کردند. این سالن تو در تو که بیشتر شبیه کندوی زنبور عسل بود، آیینه خلاقیت های خودشکوفایی بود که شهد شیرین نوآوری را در کام بازدید کننده می نشاند. 
این جوان ها موتور محرکه آینده فناوری اطلاعات ایران هستند که حالا به یمن تدبیر دولت، سکویی برای عرضه توانمندی هایشان پیدا کرده اند. شما در شمال ایران در مازندران و گیلان، روزبازارهایی را می بینید که روستاییان و کشاورزان، هر یک به اندازه وسعشان محصولی  را که تولید کرده اند، برای عرضه به این روز بازارها می آورند. یکی چند کیلو میوه از باغش آورده دیگری چند تخم مرغ خانگی، آن یکی چند بوته سبزی ارگانیک احتمالاً از باغچه خانه اش، آن دیگری اردکی که بزرگ کرده و حالا برای عرضه آورده است. سالن استارت آپ های الکامپ دقیقاً شبیه همین روزبازارهای شمال بود. جوانی که می شد حدس زد 18 تا 20 سال دارد، اپلیکیشنی طراحی کرده بود و با لپ تاپ شخصی اش آن را با شوقی وصف ناپذیر برای بازدید کنندگان، روی میز تشریح می کرد، دیگری ویدئوهای آموزشی ساخته بود تا روی ایسنتاگرام منتشر کند و اکنون به دنبال اسپانسر می گشت.
البته در این سالن، استارت آپ هایی که اکنون بالغ شده اند هم حضور داشتند مثل اسنپ که یک تنه به اندازه کل تاکسیرانی و اتحادیه آژانس دارهای تهران بزرگ شده است. همجواری استارت آپ هایی مثل اسنپ و دیجی کالا و آپارات با استارت آپ های نوپا که اسم آنها را هیچ کس نشنیده است این افق را پیش روی جوانان نشان می داد که آنها نیز روزی به یک کسب و کار بزرگ و موفق تبدیل خواهند شد و دنیای آینده، متعلق به کسانی است که توان تولید محتوا و طراحی سرویس داشته باشند.
ضعف بزرگ الکامپ امسال و البته هرسال، نبود اینترنت برای بازدیدکنندگان و کیفیت ضعیف اینترنت برای غرفه ها بود. این وضعیت دقیقا نمایشگر وضعیت و کیفیت اینترنت در کل کشور است. نمایشگاه الکامپ که همه عادت داشتیم از آن در پاییز خنک بازدید کنیم، در گرمای طاقت فرسای چله تابستان تمام شد اما این حسرت بر دل علاقه مندان حوزه فناوری اطلاعات ماند که یک نمایشگاه کم مشکل در حوزه فناوری اطلاعات در ایران نظیر سبیت، جیتکس و بارسلون را شاهد باشند؛ نمایشگاهی که توانمندی های این حوزه را یکجا نشان دهد نه اینکه حوزه الکامپ، تلکام، بازی رایانه ای، روباتیک و رسانه های دیجیتال و شهر الکترونیک هریک برای خود پرچمی را برافرازند. هرچند اگر قرار باشد همه این نمایشگاه ها زیر یک سقف جمع شوند، هیچ فضای نمایشگاهی در ایران ظرفیت میزبانی از آنها را ندارد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :