fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 213936
    تاریخ انتشار : 1 مرداد 1396 10:15
    تعداد بازدید : 989

    در گفت‌و‌گو با رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بررسی شد

    سیر تحولات الکامپ در سه سال اخیر

    هیات مدیره دور چهارم سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بلافاصله پس از انتخابات و آغاز فعالیت، گرفتن مجوز برگزاری الکامپ را در دستور کار قرار داد و موفق شد برای سه سال متوالی نمایشگاه الکامپ را برگزار کند و آن را سرو سامان ببخشد. ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در گفت و گو با فناوران می گوید: سه هدف عمده ازجمله گرفتن مجوز، حل مشکلات و تغییر زمان را برای نمایشگاه الکامپ پیگیری کرده و به نتیجه رسانده است. گفت و گو با سعادت را در ادامه می خوانید.

    فخری زارع
    یکی از گله های همیشگی صنف این بوده که برگزارکننده الکامپ مشخص نیست و از این رو نمی توان برای آن برنامه ریزی بلندمدت کرد. اما اکنون سه سال متوالی است که سازمان نظام صنفی رایانه ای مجوز برگزاری الکامپ را دارد. لطفا توضیح دهید الکامپ  امسال در مقایسه با سال های قبل چه تفاوتی کرده است؟
    نمایشگاه های معتبر و بزرگی در دنیا برگزار می شود  که غرفه سازی و شکل و شمایل خودشان را دارند و قرار نیست در این زمینه هر سال تغییر داشته باشند. اما مجریان آن برنامه ریزی های مدونی برای مطلوب نگه داشتن سطح کیفی و کمی نمایشگاه دارند که سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز این برنامه ها را برای بهبود وضعیت الکامپ تعریف کرده و در این سه سال سعی کرده به بخشی از آن دست پیدا کند.
    تا پیش از این، الکامپ در هر دوره یک ماجرایی داشت و هر سال موقع نمایشگاه که می شد، نمی دانستیم باید قهر کنیم، دعوا کنیم، تحریم کنیم یا به نمایشگاه برویم. اما اکنون این معضل که حل شده و دیگر الکامپ جای دعوا و قهر نیست.
    موضوع بعدی بحث ارزی-ریالی غرفه هاست که سازمان نظام صنفی رایانه ای تلاش کرده در این زمینه شفاف سازی کند.
    با افرادی که در الکامپ شرکت نمی کنند اما درباره محاسبه ارزی غرفه ها اظهار نظر می کنند، کاری ندارم. اما اگر از افرادی که در الکامپ شرکت می کنند بپرسید، به شما می گویند که چه تغییراتی در این زمینه رخ داده است. دیگر خبری از جریمه ها و زیرمیزی ها نیست. در این زمینه شفاف سازی کردیم و تمام فاکتورها در گزارش عملکرد سازمان موجود است.
    از طرف دیگر، حراست نمایشگاه همکاری بسیار خوبی با مجری دارد. نمایشگاه ستاد خبری دارد، مشکل ترافیک حل شده و در مجموع سعی کرده ایم کاری کنیم که آب تو دل غرفه داران تکان نخورد. موضوع مهم دیگر اینکه زمان نمایشگاه با رایزنی های سازمان تغییر کرده تا هم از شر ترافیک نیمه دوم سال خلاص شویم و هم نمایشگاه دیگری همجوار الکامپ نباشد و بتوانیم فضای بیشتری برای الکامپ در اختیار  داشته باشیم چراکه نیاز الکامپ بسیار بیشتر از 20 هزار متر است. اینها فقط بخشی از تغییراتی است که در عرض سه دوره اتفاق افتاده است.
     چرا 30 تیرماه را برای برگزاری الکامپ انتخاب کردید؟ آیا این زمان در تقویم نمایشگاهی ثابت است و دچار تغییر نمی شود؟
    این زمان با نظر سازمان نظام صنفی رایانه ای تعیین شده، تغییر نخواهد کرد و الکامپ سال های آینده هم حوالی 30 تیرماه برگزار خواهد شد. 
    اما گزینه های زیادی برای انتخاب زمان نداشتیم و  آخر تیرماه تنها زمان مناسب بود. اگر می خواستیم زمان آن را زودتر بیندازیم، امکان پذیر نبود چون ماه رمضان بود. شهریورماه هم زمان خوبی برای برگزاری نمایشگاه نیست. ضمن اینکه نمی خواستیم همزمان با الکامپ نمایشگاه دیگری برگزار شود.
     اما بسیاری از شرکت ها از تغییر زمان برگزاری الکامپ ناراضی هستند و می گویند که زمان کافی برای برنامه ریزی نداشته اند.
    البته بهتر این بود که امسال نمایشگاه را برگزار نمی کردیم. سبیت هم زمستان برگزار می شد که زمان آن به تابستان تغییر کرده، اما امسال برگزار نمی شود.
     چرا سازمان این کار را نکرد؟
    امکان پذیر نبود. اینجا همه چیز متفاوت است. قوانین شفاف و مشخصی نداریم. همچنین زمانی که این تصمیم گرفته شد، دولت یازدهم روی کار بود و مشخص نبود رییس جمهور بعدی چه کسی می شود. از طرفی هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز تغییر می کند، بنابراین نمی توانستیم ریسک کنیم. جای نگرانی بود و احتمال می رفت که فراموش شود چه زحماتی برای الکامپ کشیده شده است.
    قطعا برگزاری نمایشگاه آگاهانه بوده و سازمان هدفش کاسبی نبوده است.
     آیا سال آینده هم مجوز برگزاری الکامپ به سازمان نظام صنفی رایانه ای داده خواهد شد؟
    گمان می کنم روی این موضوع نباید شک کرد. پیش از این تعامل درستی با شرکت سها می نمایشگاه ها نداشتیم. من قول دادم سه سال الکامپ برگزار کنم و این کار را کردم. نمی دانم هیات مدیره بعدی چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد. شاید نظام صنفی رایانه ای بخواهد نمایشگاه دیگری برگزار کند.
    از نظر من مشکلات نمایشگاه حل شده و نظام صنفی رایانه ای، شرکت مجری و شرکت سها می نمایشگاه های بین المللی تعامل خوبی باهم دارند. بازهم می گویم سازمان در برگزاری نمایشگاه سه اولویت داشت. سال اول؛ گرفتن مجوز برگزاری الکامپ، سال دوم؛ حل مشکلاتی مانند ارزی-ریالی، سال سوم؛ تغییر زمان الکامپ که هر سه آن انجام شده است.
     امسال هم پاویون کشورهای خارجی را داریم؟
    حضور خارجی ها امسال به دلیل تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کم رنگ تر از پارسال است و این بهایی بود که بابت تغییر زمان نمایشگاه باید می پرداختیم.
    اما  براساس توافق صورت گرفته پاویون سبیت آلمان در نمایشگاه برپا شده و خانم لوبن مدیر سبیت هم در الکامپ حضور دارد.
     تمام تغییراتی که در الکامپ به وجود آمده مهم و درخور قدردانی است، اما سازمان همیشه مدعی بود که شرکت های بزرگ را ترغیب می کند که در الکامپ حضور داشته باشند. ولی عملا این اتفاق نیفتاده و کماکان شاهدیم که شرکت های بزرگ   سخت افزاری تمایلی به حضور در الکامپ ندارند.
    پاسخ این سوال ربطی به الکامپ ندارد. شرکت های حوزه ICT مانند سایر صنوف چند سالی است که دچار مشکلات اقتصادی هستند و رکودی بی سابقه را پشت سر گذاشته اند که تبعات آن هنوز هم هست. اصولا شرکت ها در نمایشگاه شرکت می کنند که از آن بهره اقتصادی ببرند. وقتی اوضاع اقتصادی دچار مشکل و رکود است، آنها هم علاقه ای به حضور نخواهند داشت.
    درواقع شرکت های واردکننده محصولات سخت افزاری باید به فکر توسعه بازار خود باشند؛ در حالی که گرفتار مشکلات واردات شده اند و رمقی برای حضور در الکامپ ندارند.
    بنابراین کسی به الکامپ می آید که در وهله اول حالش خوب باشد.
     اما همچنان یکی از معضلات حضور شرکت های سخت افزاری محاسبه ارزی-ریالی غرفه هاست که هزینه های سنگینی بابت آن متحمل می شوند.
    به جرات می توانم بگویم که هزینه های ارزی برای شرکت ها به یک سوم کاهش یافته است.
    پیش از اینکه سازمان مسوول برگزاری الکامپ شود، بحث ارزی غرفه ها شفاف نبود و شرکت ها مجبور به پرداخت زیرمیزی و جریمه بودند؛ اما این مشکل سه سال است که رفع شده است. توجه کنید که محاسبه ارزی غرفه ها یک مصوبه است مثل مالیات و سازمان فقط می تواند در تعامل، آن را تعدیل کند.
     درآمد نمایشگاه بین مجری و سازمان نظامی صنفی رایانه ای چگونه تعیین می شود؟
    ما قرارداد شفافی با شرکت مجری یعنی راهکار تجارت کوشا داریم و سود نمایشگاه 50-50 است. تمام هزینه ها هم محاسبه و تقسیم می شود.
     درآمد الکامپ 22 چقدر بوده است؟
    400 تا 500 میلیون تومان بوده که در گزارش عملکرد سالانه سازمان رقم دقیق آن می آید. درآمد از الکامپ 21 کمتر بود و ما سعی کرده ایم که این درآمد را چه این نمایشگاه و چه پس از آن خرج خود صنف کنیم.
     اگر مجوز الکامپ سال های آینده هم به سازمان داده شود، آیا با همین مجری کار را ادامه می دهید؟
    الزامی در کار نیست و اگر پیمانکار بهتری باشد با او کار خواهیم کرد. اما مجری الکامپ از بین 20 مجری انتخاب شده و سابقه درخشانی دارد. این شرکت بسیار کاربلد است و تا اینجا از عملکردش راضی بوده ایم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :