fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 213597
    تاریخ انتشار : 25 تیر 1396 10:12
    تعداد بازدید : 401

    «لوکز» از دبستانی در روستاهای دورافتاده میناب تا خیریه‌ای در قلب پایتخت

    4 روایت از یک نوآوری مکان محور

    احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای یافتن آدرس یک مکان مشخص از دیگران پرس و جو کنید؛ لوکز اپلیکیشنی همه کاره و مکان محور است که برای یافتن نزدیک ترین رستوران، کافی شاپ، پمپ بنزین و هر مکانی به یاری شما می آید.

    روابط عمومی لوکز - نشست خبری اپلیکیشن مکان محور لوکز (http://Locs.ir) دیروز با حضور جمعی از خبرنگاران در محل کافه آی تی برپا شد و در این نشست، علاوه بر ویژگی ها و برنامه های لوکز، 4 داستان نیز از روند شکل گیری ایده تا توسعه این اپ مکان محور روایت شد.

     روایت اول: یعقوب ذاکری، معلم روستای کش قلمان
    در ابتدای این نشست، یعقوب ذاکری، معلم مقطع ابتدایی روستای کش قلمان شهرستان میناب در استان هرمزگان، به عنوان یکی از نخستین کاربران لوکز، داستان آشنایی خود را با این برنامه مکان محور ایرانی روایت کرد.
    ذاکری که علاوه بر تدریس در این مدرسه تک کلاسه ابتدایی، نویسنده و محقق هم هست و دو کتاب در حیطه آموزشی نیز از او منتشر شده، گفت: روزی تصمیم گرفتیم که با بچه های کلاس به گردش کنار دریا برویم. در مسیر، مشغول بررسی برنامه های «کافه بازار» برای استفاده های آتی بودم که به اپلیکیشن موبایلی «لوکز» برخوردم و مجذوب رابط کاربری مناسب و امکانات کاربردی آن شدم. 
    این معلم مدرسه ابتدایی، همان زمان به ثبت موقعیت دبستان ابتدایی کش قلمان می پردازد و تصاویری از مدرسه و دانش آموزان را هم در اپلیکیشن بارگذاری می کند.
    ذاکری در این باره توضیح داد: در آن زمان فکر نمی کردم این کار با استقبال رو به رو شود، ولی بعدها روابط عمومی لوکز با من تماس گرفت و به عنوان یکی از ده کاربر نخست لوکز از من قدردانی شد.این معلم ابتدایی که ایده ها و فعالیت گسترده ای هم در زمینه فناوری اطلاعات دارد، افزود: لوکز را برنامه ای بسیار کاربردی می دانم. مثلا خود من اکنون به تهران آمده ام و آشنایی با مکان های تهران ندارم. بنابراین از لوکز برای آشنایی با اماکن دیدنی یا پیدا کردن نشانی مکان های مختلف استفاده کردم. 

     روایت دوم: پین تاپین، از اقامت تا اکتشاف
    آذرنوش ضیایی، مدیر کمپین سامانه رزرو آنلاین هتل پین تاپین، سخنران دوم این نشست خبری بود که به تشریح دلایل و ویژگی های همکاری پین تا پین و لوکز پرداخت. 
    ضیایی گفت: مشتریان بسیاری خواهان دریافت اطلاعات تکمیلی درباره هتل های شهرهای مختلف ایران بودند؛ مثلا می خواستند بدانند که کدام هتل ها به بازار اصلی شهر نزدیک ترند. ما در بسیاری شهرها چنین اطلاعاتی را در اختیار نداشتیم، بنابراین به همکاری با سرویسی که این سوال ها را جواب بدهد، فکر می کردیم. در این رابطه اپلیکیشن های موجود را بررسی کردیم که جوابگوی نیاز ما نبود. یک اپلیکیشن فقط اطلاعات مربوط به تهران را داشت و یک اپ دیگر دسته بندی های محدود و ناقص. وقتی با لوکز آشنا شدیم، به توانایی های این برنامه پی بردیم و خیلی زود بر سر همکاری به توافق رسیدیم.
    به گفته وی، هم اکنون از درون اپلیکیشن لوکز، به راحتی می توان به جست وجوی هتل در هر شهر ایران پرداخت و پس از انتخاب، با لکس یک دکمه و اتصال به پین تا پین، رزرو هتل را انجام داد.

     روایت سوم: خیریه مهربانه، مهربانی بی فاصله
    همکاری بعدی لوکز با پلات فورم تامین مالی جمعی مهربانه که روی پروژه های خیریه تمرکز دارد، شکل گرفته است. این سایت خیریه که در دو سال گذشته موفق شده بیش از 750 میلیون تومان کمک برای پروژه های خیریه در سرتاسر ایران جمع آوری کند، ابتدا با همکاری لوکز، کمپینی برای تامین مالی یک دستگاه کپی برای مدرسه ابتدایی کش قلمان راه اندازی کرد و با کمک 70 خیر، توانست این آرزوی دیرینه اهالی این روستا و معلم سخت کوش شان را برآورده کند و در روز نشست خبری، این دستگاه کپی به معلم مدرسه تحویل داده شد.
    یک دسته بندی هم در لوکز برای جست وجو و کمک به خیریه ها بر اساس مکان افزوده شده که حاصل همکاری این اپلیکیشن مکان محور با مهربانه است.

     روایت چهارم: از میلاد تا بالیدن ایده
    روایتگر چهارم این نشست خبری، میلاد نوری، بنیان گذار لوکز بود. او ابتدا به بیان پیشینه های فعالیت خود و به تاریخچه لوکز پرداخت و گفت: درسال 88 یک سایت نیازمندی ها با تبلیغات مبتنی بر متن ایجاد کردم و در سال 90 با گسترش استفاده از نقشه ها در وب ، بیش از یکصد هزار کسب و کار آگهی دهنده را روی نقشه جانمایی کردیم و پس از مدتی موتور جست و جوی مستقلی ایجاد کردیم که تبلیغات را روی سایت های مختلف جست و جو و روی نقشه جانمایی می کرد.
    نوری با بیان اینکه دامنه اینترنتی لوکز (Locs.ir) در سال 92 ثبت شده، افزود: در سال 93 تصمیم گرفتیم که هم زمان به توسعه اپلیکیشن نیز بپردازیم که سهولت استفاده را برای کاربران در پی داشته باشد. به گفته وی، پیاده سازی اپلیکیشن موبایلی لوکز که اطلاعات اماکن آن به صورت جمع سپاری (Crowd sourcing) تکمیل می شود، 8 ماه به طول انجامیده است. 
    نوری گفت: اپلیکیشن لوکز قبل از انتشار رسمی، موفق شد در جشنواره وب و موبایل ایران در سال 95، در گروه خود و به انتخاب هیات داوران به عنوان اپلیکیشن برگزیده انتخاب شود و سپس در 20 روز، یعنی از 11 اسفند 95 تا اول فروردین 96 تعداد 20 هزار کاربر لوکز را نصب کردند. در همان فروردین ماه مسابقه ای بین کاربران برگزار و در 30 روز 15 هزار مکان در تمامی شهرها به لوکز اضافه شد. 
    به گفته نوری، تا کنون که 4 ماه از فعالیت لوکز گذشته، بیش از160 هزار نسخه از این برنامه نصب شده و بیش از 4هزار کاربر در کافه بازار، امتیاز بالای ۴.۶ از ۵ را به آن داده اند. همچنین بیش از 25 هزار مکان در اقصی نقاط ایران توسط کاربران اضافه شده است؛ یعنی به طور متوسط روزانه 200 مکان.وی مزایای لوکز را در مقایسه با نمونه های موجود خارجی فارسی بودن، پوشش دادن تمام شهرهای ایران و کلیه گروه های موردنیاز کاربران  ذکر کرد و افزود: اپلیکیشن با بیش از 160هزار کاربر، سایت و ربات تلگرام لوکز با بیش از 300 هزار کاربر، امکاناتی است که به صورت یکپارچه در هر زمان و هر مکان در اختیار کاربران ما قرار دارد.
    بنیان گذار لوکز با موفقیت آمیز خواندن همکاری با پین تاپین و مهربانه و با بیان اینکه لوکز پلات فرمی است که قابلیت تعریف و تجمیع هرگونه خدمت مکان محور را دارد، از آغاز همکاری مشابهی در زمینه آموزشگاه ها با سایت «استادسلام» خبر داد. وی همچنین از همکاری با سایر سرویس ها و استارت آپ های مرتبط استقبال کرد.
    نوری همچنین گفت که از هفته آینده و هم زمان با برپایی نمایشگاه الکامپ، جانمایی تمامی غرفه های این نمایشگاه با امکان درج برچسب و خدمات متنوع در لوکز مشخص می شود. همچنین اخبار نمایشگاه نیز در این اپلیکیشن به نمایش در خواهد آمد.
      درباره لوکز
    حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در شهر دنبال نزدیک ترین دکه روزنامه فروشی، جایگاه سوخت یا جایی برای تفریح باشید یا برای یک قرار دنبال یک کافه خوب یا رستورانی خاص بگردید. همه ما دوست داریم که شهرمان را به مسافران بهتر معرفی کنیم یا به عنوان صاحب یک مکان خاص آن را به دیگران معرفی کنیم. لوکز (Locs) با دسته بندی های متنوع این کار را راحت تر کرده است. 
    با استفاده از لوکز می توانیم: 
    - در توسعه و به روز نگه داری اطلاعات کسب و کار و شهرمان نقش داشته باشیم 
    - به گروه هایی بپویندیم که دوست دارند به کشف اماکن جدید بپردازند 
    - بدون نگاه تبلیغاتی، امتیاز و نظر بقیه را راجع به اماکن مختلف بفهمیم 
    - به ثبت مکان های جدید بپردازیم


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی