fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 213074
    تاریخ انتشار : 17 تیر 1396 0:17
    تعداد بازدید : 361

    مدیرعامل شرکت ایراکام در گفت‌و‌گو با فناوران:

    تنها 54 گارانتی با اصالت داریم

    شرکت جهان گستر از سال 1372 و از زمانی که بحث گارانتی در بازار کامپیوتر و ماشین های اداری چندان مطرح نبود فعالیت خود را در زمینه فروش کالاهای کامپیوتری آغاز کرد؛ اما از حدود سال های 76 تا 77 روی فروش انحصاری ماشین های اداری با برند اچ پی تمرکز کرد. زمینه فعالیت این شرکت همچنان فروش بود تا اینکه در سال 1380 با ورود برخی از کمپانی های مادر به داخل کشور، بحث گارانتی مطرح شد. در آن زمان شرکت جهان گستر در زمینه فروش ماشین های اداری فعال بود و خدمات پس از فروش ماشین های اداری اچ پی به عهده سه شرکت منتخب از سوی کمپانی مادر بود. پس از آغاز دوباره تحریم ها علیه ایران در سال 1384، جهان گستر با هدف ارایه خدمات پس از فروش مطلوب به مشتریان «مای اچ پی» را راه اندازی کرد که در مدت کوتاهی در بازار ایران جای خود را باز کرد و حتی سایت مای اچ پی به عنوان مرجع از سوی کمپانی های اماراتی مورد توجه قرار گرفت. ارایه خدمات پس از فروش مطلوب که با افزایش تقاضا از سوی مشتریان در این مقوله همراه بود به راه اندازی شرکت ایراکام در نیمه دوم سال 1392 منجر شد. از آن زمان بود که تنوع برندهای جهان گستر در زمینه ماشین های اداری افزایش یافت و برندهایی مانند کانن و فوجیتسو نیز به سبد محصولات این مجموعه که شامل برندهای اچ پی و اپسون بود، اضافه شدند و ایراکام نیز بابت آنها خدمات پس از فروش ارایه داد. می توان گفت که زیرساخت ایراکام ارایه خدمات پس از فروش است و با توجه به بررسی های انجام شده از سوی اتحادیه صنف رایانه وسایر سازمان و ارگان ها می توان گفت که این شرکت در زمینه ارایه خدمات پس از فروش در حوزه آی تی یکی از بزرگ ترین ها در ایران است. به صورت کلی جهان گستر و ایراکام از حامیان اجرای طرح گارانتی با اصالت هستند که از سوی اتحادیه صنف فناوران رایانه استان تهران در حال اجراست. با توجه به سابقه فعالیت شرکت ایراکام در زمینه ارایه خدمات پس از فروش گفت و گویی با محمدفرجی مدیرعامل این شرکت انجام دادهایم که شرح آن را می خوانید.

    مریم عسگری
     شنیده می شود که ایراکام از بزرگ ترین شرکت های خدمات پس از فروش است و کمترین میزان شکایت را نیز در سال هایی که از فعالیتش می گذرد داشته است. چه چیزی در مجموعه ایراکام موجب شده که این شرکت به این جایگاه دست یابد؟
    با احترام به سایر همکاران فعال در حوزه خدمات پس از فروش باید بگویم که چه از لحاظ فضا و چه از لحاظ کیفیت و سرعت ارایه خدمات ایراکام در سطح بالایی قرار دارد. همچنین بیشترین تعداد برند تحت گارانتی به شرکت ایراکام تعلق دارد. همین موضوع موجب شده که از سوی سازمان های دولتی و خصوصی مورد توجه قرار بگیریم. ضمن اینکه ما در تمام استان ها 59 نماینده خدمات پس از فروش داریم.
     به غیر از ماشین های اداری روی چه محصولاتی خدمات پس از فروش ارایه می دهید؟
    روی نوت بوک، تبلت، گوشی موبایل، تجهیزات شبکه و... خدمات پس از فروش ارایه می دهیم. به صورت کلی ایراکام مجوز ارایه خدمات پس از فروش برای 28 برند ماشین های اداری، 13 برند نوت بوک و 41 برند قطعات کامپیوتری  را دریافت کرده است.
     در کنار این محصولات ایراکام بابت بیشتر برندهای تجهیزات شبکه، تمام برندهای تبلت وگوشی موبایل خدمات پس از فروش ارایه می دهد. نکته قابل توجه این است که در زمینه قطعات کامپیوتری ما روی بخش تعمیر تمرکز داریم و دارای واحد تخصصی تعمیر قطعات هستیم. همچنین برای تمام برندهای گوشی تلفن همراه هم خدمات پس از فروش ارایه می دهیم.
    در زمینه حجم شکایات هم باید بگویم که بر اساس آمار اتحادیه صنف فناوران رایانه، تعداد شکایت ها از شرکت ایراکام از سال 1396 تا کنون تنها 2 مورد بوده که در هر دو مورد کمیسیون بررسی اتحادیه شکایت را بی اساس تشخیص داده است. در هر حال ما در ایراکام به دنبال جلب رضایت مشتری هستیم و تمام گواهی نامه و ایزوهای مورد نیاز در بخش خدمات پس از فروش را از شرکت های معتبر دریافت کرده ایم.
     با توجه به تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه ایران، برای تامین قطعه بابت ارایه خدمات پس از فروش با مشکل مواجه نیستید؟
    برای تامین قطعه مشکل جدی نداریم؛ اگر چه به دلیل تحریم شرکت های مادر از ما پشتیبانی لازم را نمی کنند و تمام قطعات را بابت تعمیر دستگاه ها با هزینه شرکت خریداری می کنیم. اما دپوی قطعه بزرگی داریم و با هر سختی و هر هزینه ای که شده، قطعات مورد نیاز را تامین می کنیم.
     در سال های اخیر رکود حاکم بر بازار موجب تغییر زمینه کاری برخی از شرکت های عرضه کننده کالا به سمت خدمات پس از فروش شد و این موضوع موجب افزایش عرضه گارانتی های بی کیفیت در بازار شد، ورود این شرکت ها به بازار خدمات پس از فروش تاثیر منفی بر کسب و کار شما نداشت؟
    حقیقت این است که گارانتی کالاهای کامپیوتری در حال بی اعتبار شدن بود. ولی از سال 92 قوانین  گارانتی در بازار مصوب شد و با این حال برخی از فعالان بازار از محل فروش کالای بدون گارانتی سود می بردند. زیرا کالای بدون گارانتی نه مبدا مشخصی دارد و نه مشخص است که از چه طریقی وارد کشور شده است. اما کالای باگارانتی دارای کارت بازرگانی معتبر است و مبدا و طریقه واردات آن مشخص است. سال گذشته برخی از سازمان های ذی ربط با همکاری اتحادیه در صدد ساماندهی بازار گارانتی برآمدند و در نتیجه تا حدودی توجه ها به سمت گارانتی و خرید کالا از فروشگاه های معتبر و دریافت گارانتی معتبر افزایش یافت. آن زمان هر شرکتی که خود را محق می دانست گارانتی ارایه می کرد، به طوریکه در سال 95 در صنف آی تی 2000 برند گارانتی داشتیم، اما پس از بازرسی هایی که صورت گرفت 53 یا 54 شرکت  موفق به دریافت مجوز ارایه خدمات پس از فروش شدند. جالب اینجاست که این 54 شرکت از میان 600 شرکت متقاضی دریافت مجوز ارایه گارانتی موفق به کسب مجوز شدند.
    به نظر من اتحادیه در این مسیر بسیار خوب حرکت کرده و موجب شده است که دوباره اعتماد خریداران به گارانتی جلب شود.
     اما در مورد طرح گارانتی با اصالت اتحادیه انتقادات فراوانی وجود دارد. بسیاری بر این باورند که این طرح سرنوشتی مانند طرح های بی نتیجه ای مانند شبنم یا ایران کد وخواهد داشت. شما چقدر به اجرای موفق این طرح امیدوارید؟
    بله درست است، یک زمانی برای قطعات کامپیوتری، گارانتی با عنوان گارانتی 5 اجرا شد که نتیجه ای نداشت. اما طرح گارانتی با اصالت را اتحادیه صنف فناوران رایانه به مرحله اجرا درآورده و از نظر من طرح موفقی است. حقیقت این است که اولین مرتبه است که چند شخصیت حقوقی خصوصی به این نتیجه رسیده اند که برای بقا در این صنف باید به اجرای هر چه بهتر این طرح کمک کنند. موضوع این است که تجارت در این حوزه در حدی ضعیف شده است که همه ما به این نتیجه رسیده ایم که برای نجات صنف باید کنار هم باشیم و آنقدر اجرای این طرح برای ما اهمیت دارد که همه مدیران صنف در ساعت پیک کاری وقت می گذارند و در جلسات شرکت می کنند. من به اجرای این طرح خوشبین هستم و فکر می کنم شرکت هایی که در مجوز ارایه خدمات پس از فروش را دریافت کرده اند از همه رده ها هستند و کنار هم خوب کار می کنند.
     سازمان نظام صنفی هم طرحی مشابه در دستور کار دارد. چرا اتحادیه و سازمان نصر کنار هم این طرح را اجرا نمی کنند؟
    اولین شخصی که موافق این همراهی و همکاری مشترک است، من هستم. بارها جلساتی برای آغاز همکاری های مشترک برگزار شده؛ اما نتیجه ای نداشته است و گاه حتی موازی کاری سازمان نصر و اتحادیه به خراب کردن کار یکدیگر منجر می شود که امیدواریم مشکلات بین این دو نهاد رفع شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی