fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 212960
    تاریخ انتشار : 14 تیر 1396 10:28
    تعداد بازدید : 539

    شیوه‌های زرد بازاریابی به صنعت فاوا هم وارد شد

    دادزن ها در بازار کامپیوتر

    درباره خروج سرمایه و نیروی کار از بازارهای خرید و فروش کالاهای کامپیوتری در شماره های قبل نوشتیم و دلایل بروز این اتفاق را نیز بررسی کردیم.

    مریم عسگری
    امروز قصد داریم برایتان از کسب و کار و شغل های جدیدی در بازار کامپیوتر بگوییم که شاید شما هم از نزدیک با شاغلان این شغل ها مواجه شده یا حتی با آنها معامله کرده باشید.
     دادزن های بازار کامپیوتر
    اگر این روزها سری به مراکز خرید و فروش کامپیوتر زده باشید، متوجه شده اید که به جای پخش کنندگان لیست های قیمت که این روزها به دلیل تشدید نوسانات نرخ دلار کمتر شاهد عرضه آنها هستیم، افرادی مقابل مراکز خرید و فروش کامپیوتر به هر طریقی در صدد مجاب کردن مراجعان به بازارهای کامپیوتر یا حتی رهگذران از مقابل این مراکز برای مراجعه به فروشگاه های خاصی هستند.
    این افراد که در تعبیر عامه «داد زن» نامیده می شوند، در حقیقت هیچ تخصص خاصی درباره کالاهای کامپیوتری ندارند و حتی برخی از آنها سوادی در حد خواندن و نوشتن ندارند. با این حال برای جذب مشتری و به عبارتی فرستادن مشتری به فروشگاه های داخل مراکز خرید و فروشگاه های طرف قراردادشان  تبحر دارند.
    بررسی های بازاری مشخص کرد که این افراد کارگران فروشگاه هایی هستند که حالا به دلیل کاهش واردات کالا حالا بیکار شده اند و به جای حمل بار یا تمیز کردن فروشگاه ها با کسب درصدی پورسانت به جذب مشتری مشغول شده اند.
    گروه دیگر هم افرادی هستند که ادعا می کنند در کار خود حرفه ای هستند و با چند فروشگاه در مراکز خرید و فروش کامپیوتر قرارداد بسته و در ازای معرفی تعداد مشخصی مشتری مبلغی دریافت می کنند. حالا اگر این مشتری ها از فروشگاه خرید داشته باشند و مراجعه تنها به دیدن و گپ و گفت با فروشنده ختم نشود، درصد پورسانت افزایش می یابد.
    البته فعالان بازار زیر بار عقد قرارداد با این افراد نرفته و اعلام کردند دادزن های بازار کامپیوتر همان کارگرانی هستند که حالا به دلیل رکود بازار بیکار شده اند و داوطلبانه این کار را انجام می دهند.
    اما بررسی های بازاری نشان می دهد این افراد با عقد قرارداد، هر چند نه چندان رسمی تبلیغ برخی فروشگاه ها را می کنند.
    حتی برخی از این افراد، خریداران بازار را تعقیب کرده و در صورتی که مشخص شود وی در پی چه کالایی است، فروشگاه های مورد نظر را به خریدار پیشنهاد می دهند و بابت این کار از فروشنده حق بازاریابی دریافت می کنند.
     این بار به منزل نمی رسد
    در این زمینه غلامرضا پاک ضمیر، مدیر پاساژ ایرانی می گوید: به طور قطع این اقدام برخی از فروشگاه ها برای در اختیار گرفتن جذب کنندگان مشتری به فروشگاه ها ایراد دارد و ما با چنین افرادی برخورد می کنیم. به گفته وی، حتی برای فروشگاه هایی که این افراد را به خدمت می گرفتند، طرح های تنبیهی در نظر گرفتیم. به عنوان مثال آنها را از دریافت خدمات مشاعات محروم کردیم؛ به همین دلیل حوالی پاساژ ایران چنین افرادی حضور ندارند. وی افزود: اطمینان دارم که مدیران سایر مراکز خرید و فروش کامپیوتر با این موضوع مشکل دارند و برای رفع آن اقداماتی انجام داده اند، زیرا این موضوع نه تنها چهره مراکز خرید و فروش کامپیوتر را زشت جلوه می دهد، بلکه موجب ناراحتی خریداران نیز می شود.
    کارشناسان می گویند: این اقدام نشان دهنده افزایش نگرانی فعالان بازار از روند نزولی تقاضا از بازار است و چنین فعالیت هایی چهره بازار را نازیبا می کند. به گفته آنها توسل به این شیوه ما را به یاد بار کجی می اندازد که به منزل نمی رسد و این به معنی کارآمد نبودن این شیوه جذب مشتری است. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :