آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 211115
تاریخ انتشار : 9 خرداد 1396 10:3
تعداد بازدید : 1542

جزییات اشتغال‌زایی 120 هزار نفر به روایت مدیر رسته IT طرح تکاپو

امسال 70 هزار شغل در بخش فناوری اطلاعات ایجاد می شود

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام ظرفیت یک میلیون نفری اشتغال بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: برای سال ۹۶ اشتغال ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر در این طرح هدف گذاری شده است.

مهر - محمدعبده ابطحی، صنعت فناوری اطلاعات را یکی از ظرفیت های اشتغال زای کشور دانست و گفت: در حال حاضر برآورد ما اشتغال حدود ۶۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که این بخش ظرفیت اشتغال زایی برای حدود یک میلیون نفر را دارد.
وی با بیان اینکه در قالب طرح توسعه کسب وکار و اشتغال پایدار (تکاپو) اشتغال زایی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر برای سال جاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هدفگذاری شده است، گفت: از کل این هدفگذاری، ۶۰ تا ۷۰ هزار اشتغال صرفا در بخش فناوری اطلاعات مانند تولید نرم افزارها، تولید محتوا، تولید گیم و استارت آپ ها پیش بینی شده است که برای تحقق آن در حال برنامه ریزی هستیم.
مدیر رَسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو ادامه داد: با توجه به اینکه در چند استان کشور ۴۰ تا ۵۰ درصد شرکت ها در پارک های علم و فناوری قرار دارند، طی مذاکرات و همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخشی از اشتغال بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور در پارک های علم و فناوری ایجاد خواهد شد که ظرفیت خوبی برای اشتغال بخش فناوری اطلاعات و بخش ارتباطات دارند.
ابطحی با بیان اینکه در حال حاضر درآمد کشور از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این درآمد بر اساس هدفگذاری تا پایان برنامه ششم به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد. 
وی تولید انواع بازی های رایانه ای توسط برنامه نویسان و متخصصان IT را یکی از ظرفیت های بزرگ اشتغال زایی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ارزش بازار گیم ایران نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان است اما فقط ۸ تا ۱۰ درصد این ارزش در داخل خلق می شود و بیش از ۹۰ درصد این بازی ها توسط تولیدکنندگان غیربومی است.
این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایرانیان سالانه با استفاده از بازی «کِلَش آو کِلَنز» حدود ۴۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج  می کنند که می توان با تولید بازی های مشابه و بومی این درآمد و اشتغال را در چرخه اقتصادی داخل کشور به جریان انداخت.
ابطحی درباره علت ظرفیت خالی حدود ۹۰ درصدی بازار گیم ایران از محصولات داخلی گفت: علت این چالش را در سه مورد می توان جست وجو کرد؛ نخست اینکه غالب نیروهای فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات مهارت کافی ندارند و این به دلیل ضعف نظام آموزش عالی است.
وی افزود: نکته دوم اینکه بسیاری از جوانان علاقه مند اشتغال در حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات با انواع اشتغال این بازار مانند خدمات ارزش افزوده تلفن همراه آشنایی ندارند که در زمینه افزایش سطح آگاهی مردم در این حوزه باید اقدام
 شود.
مدیر رَسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر در رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند، گفت: نیازمند نهادسازی و اتصال دانشگاه ها با نیازهای بازار کار در حوزه فناوری اطلاعات هستیم به این ترتیب که باید یک سری نهاد برای معرفی نیاز بازار کار و ارتباط با فارغ التحصیلان دانشگاهی در این بخش ایجاد شود که در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.
ابطحی همچنین اتصال به بازار بین المللی در حوزه فناوری اطلاعات را یک ضرورت برای توسعه بازار اشتغال این بخش عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز برخی ظرفیت ها شناسایی شدند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :