تکاپوی بزرگان موبایل برای پس گرفتن بازار چین
بر اساس آمار ارایه شده از سه ماهه ابتدایی سال 2017، شرکت سامسونگ سهم زیادی از بازار موبایل چین را از دست داده یا جایگاه اپل در بازار موبایل این کشور به شدت نزول کرده است. بر این اساس سامسونگ و اپل تلاش می کنند تا سهم خود را در این بازار دوباره احیا کنند.
فناوران - سامسونگ از سه سال پیش رتبه نخست را در بازار گوشی هوشمند چین در اختیار داشت، اما براساس گزارشی که از سه ماهه ابتدایی سال 2017 منتشر شده، نام این کمپانی حتی در لیست 5 شرکت نخست جدول هم نیست. موضوع پس رفت سامسونگ و اپل را شاید بتوان در نتیجه سرعت پیشرفت فناوری های موبایلی و از سوی دیگر حمایت دولت چین از شرکت های چینی دانست.
با این حال، چین بازاری است که نه تنها سامسونگ بلکه هیچ یک از شرکت های موبایلی نمی توانند از آن چشم پوشی کنند. در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد گوشی های هوشمند دنیا در چین به فروش می رسند و بازار بزرگ چین همچنان به رشد ادامه می دهد. به جرات می توان گفت شرکت ها اگر بازار چین را از دست بدهند، سود و سهم زیادی از بازار دنیا را از دست خواهند داد. این در حالی است که سازندگان چینی در حال تقویت استراتژی های خود در بازار کشورشان هستند و محصولاتی مخصوص کاربران چینی تولید می کنند تا بتوانند آن ها را به سمت خود جذب کنند.
به این ترتیب کم کم سازندگان غیرچینی بازار بزرگ چین را از دست می دهند؛ مثلا سامسونگ با 1/3 درصد سهم بازار، رتبه هشتم را در بازار این کشور به خود اختصاص داده است و سهم اپل با 15 درصد کاهش در مقایسه با سال گذشته به 7/7 درصد رسیده است.
این در حالی است که شرکت های چینی به سرعت رشد می کنند؛ در حال حاضر، هوواوی با سهم 9/18 درصد رتبه نخست بازار چین را در اختیار دارد و اوپو و ویوو به ترتیب با 7/18 و 8/16 درصد در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.بر این اساس شرکت هایی مثل سامسونگ و اپل قصد دارند در کوتاه مدت استراتژی جدیدی در پیش بگیرند و جایگاه خود را در بازار چین تقویت کنند.
یکی از راهکارهای سامسونگ، پشتیبانی گوشی هایش از زبان محلی چینی و نیز سازگاری دستیار صوتی بیکسبی از زبان های محلی چینی است. این شرکت همچنین در حال همکاری با تولیدکنندگان محتوای چینی هستند تا کاربران چینی از سرویس های بیشتری در گوشی های جدید سامسونگ بهره ببرند.
اپل که سهم زیادی را در طول سه ماهه ابتدایی سال از دست داده، در تلاش است با ارایه سرویس های مختلف نظر کاربران چینی را جلب کند. به این ترتیب شرکت های بزرگ دنیا به تکاپو افتاده اند تا بازار بزرگی مثل چین را از دست ندهند. بر این اساس باید دید کدام یک از این شرکت ها که زمانی چینی ها را به عنوان کپی کار خطاب می کردند، با آنها رقابت می کنند و می توانند در بازار کشور این چشم بادامی ها به بقا ادامه دهند.