fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 208183
    تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1396 9:34
    تعداد بازدید : 983

    گفت‌وگو با مایک کریگر، یکی از بنیانگذاران اینستاگرام

    هدفمان تقویت روابط است

    مایک کریگر متولد 1986 است؛ یک کارآفرین 31 ساله برزیلی که حالا در سانفرانسیکو زندگی می کند. او برزیل به دنیا آمد اما سال 2004 به کالیفرنیا رفت تا در دانشگاه استنفورد درس بخواند. جایی که با کوین سیستروم آشنا شد. او به همراه کوین سیستروم سال 2010 اینستاگرام را راه انداخت و 551 روز بعد آن را به بهای یک میلیارد دلار به مارک زوکربرگ فروخت. ثروت کریگر در سال 2016 حدود 300 میلیون دلار برآورد شد. او به همراه همسرش که در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده سازمانی به نام futurejusticefund.org تاسیس کردند و از سال 2015 به صورت جدی فعالیت بشردوستانه می کنند. در کنار این سازمان آنها همان سال همکاری با موسسه خیریه ای به نام Givewell را آغاز و تعهد کردند 750 هزار دلار طی دو سال به این موسسه کمک کنند. کریگر در حال حاضر مدیر بخش فناوری به اشتراک گذاری عکس است. او را «روح اینستاگرام» می نامند؛ کسی که وجودش به اینستاگرام پویایی و زندگی می بخشد. جمله معروف و الهام بخش کریگر این است: «بهترین راه برای پیش بینی آینده، ساختن آن است». کریگر را می توانید در توییتر @mikeyk و اینستاگرام @mikeyk دنبال کنید. پنج روز پیش سایت livemint با او گفت وگویی انجام داد که در ادامه می خوانید.

    سوال: اینستاگرام بعد از اینکه فیس بوک آن را خرید چه تغییری کرد؟ معمولا بنیانگذاران مدت زیادی در کمپانی که فروخته اند نمی مانند. چه چیزی اینستاگرام را تبدیل به جای ماندگار و خوبی برای کار کردن شما کرده؟
    کریگر: ما حدود پنج سال است که اینستاگرام را فروخته ایم و هنوز اینجا هستیم. از همان ابتدا زوکربرگ گفت این یک فرصت بزرگ است و می خواهد بستری برای رشد تیم ما فراهم کند. فیس بوک یک سرمایه گذاری واقعی برای ما کرد. زمانی ما کوچک بودیم؛ 6 مهندس برای 30 میلیون کاربر اما حالا ما حدود 300 میلیون مهندس داریم. مجبور بودیم سعی کنیم فقط روی یک محور و هدف تمرکز کنیم چون اگر می خواستیم روی اهداف و محورهای متفاوتی کار کنیم کل شرکت مجبور به انجام آن بود. حالا ما می توانیم در زمینه های مختلف کار و تمرکز کنیم و این یک تغییر بزرگ است. تغییر دیگر، یکپارچگی فناوری های ما با فناوری های فیس بوک بود. در حال حاضر زیرساخت های ما توسط فیس بوک تامین می شود که به ما کمک زیادی می کند تا روی کسب درآمد و محصولات مان متمرکز شویم. آنچه تغییر نکرد این است که کوین و من هنوز تصمیم گیر و پیشران تیم هستیم. این باعث شده احترام زیادی برای مارک زوکربرگ قایل شوم. برقراری این تعادل کار سختی است.
     رویکرد مارک زوکربرگ چیست؟ او حتما نظراتی درباره محصولان و چشم انداز اینستاگرام دارد.
    کریگر: مارک به جای اینکه به ما راه حل بدهد، از ما سوال می کند. هنوز سوال او را اوایل سال 2016 به خاطر دارم. مارک گفت: وقتی به اینستاگرام نگاه می کنم به نظر نمی رسد مردم زمان زیادی را در آن بگذرانند. سپس پرسید: آیا به خاطر این نیست که آنها از چیزهایی که می بینند فرار می کنند؟ یا شاید چیزهای جذابی آنجا نمی بینند؟ زمانی که نشستیم به بررسی دلایل، متوجه شدیم که خوراک اصلی ما به زمان وابسته است و بر اساس زمان وقوع در دسترس کاربران قرار می گیرد. ما دریافتیم کاربران ممکن است طی یک روز تا 70 درصد از پست هایی که می توانند ببینند را به خاطر چک کردن اینستاگرام در زمانی متفاوت از دست بدهند. از این رو ما شروع کردیم به استفاده از هوش مصنوعی تا بتوانیم تایم لاین را هوشمندانه تر کنیم و نتیاج دگرگون کننده ای در مورد اینکه مردم چطور از این محصول استفاده می کنند به دست آوریم. 
     اینستاگرام در حال حاضر 700 میلیون کاربر دارد که 5 درصد از کاربران آن هندی هستند؛ بیش از 30 میلیون کاربر. هند کجای نقشه اینستاگرام است؟ چه برنامه ای برای افزایش این آمار دارید؟
    کریگر: هند بازاری فوق العاده جذاب برای ماست. ما  به هند به چشم یک بازار رو به رشد نگاه می کنیم. سال 2012 زمانی که تصمیم گرفتیم اینستاگرام را گسترش دهیم 50 درصد از کاربران پایه ما در آمریکا بودند و بقیه کاربران در دیگر نقاط جهان پراکنده بودند. امروز 70 درصد از کاربران ما خارج از آمریکا هستند و این تعداد رو به رشد است. از این رو ما به دنبال بازارهای رو به رشدی مانند هند هستیم. ما علاوه بر اینکه می خواهیم مردم در اینستاگرام باشند خواهان اطلاعات محلی و مکانی عکس هایشان نیز هستیم. یکی از مهندسان ما به من گفت ما یک اینستاگرام نداریم، اینجا صدها اینستاگرام وجود دارد که افراد را به یکدیگر وصل می کند. 
     چه نمایی از وضعیت کلی رفتاری کاربران اینستاگرام دارید؟ آیا کاربران هندی مانند کاربران کشورهای غربی یا دیگر کشورها هستند؟
    کریگر: زود است به این سوال جواب بدهم زیرا ما هنوز در حال رشد هستیم. علاوه بر این هنگامی که ما اینستاگرام را در کشورهای جدید توسعه می دهیم، می بینیم آنجا گروه هایی هستند که قبل از توسعه اینستاگرام هم در آن حضور داشتند. در اینستاگرام سینمای هند و ورزش کریکت، پیروان زیادی دارند. همچنین نخست وزیر هند، ناندرال مودیز، بعد از دونالد ترامپ دومین سیاستمدار مورد علاقه کاربران هندی است. 
     سه تا از جالب ترین کارهایی که کاربران اینستاگرام انجام می دهند چیست؟
    کریگر: اولین کار این است که آنها علاقه مندی هایشان را کشف می کنند. از آنجایی که اینستاگرام ویژگی های بیشتری نسبت به سایر اپ ها دارد، کشف و دنبال کردن علاقه مندی ها بخش بزرگی از کاری است که کاربران می توانند در این فضا انجام دهند. قابلیت استوری یکی از این ویژگی هاست که به سرعت در حال رشد است. این قابلیت به کاربران کمک تمام آن چیزی که پشت دوربین برایشان اتفاق می افتد را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. نکته جالب دیگر افزایش تعاملات و دنبال کردن منفعت های تجاری از سوی کاربران است. برای مثال بسیاری از کارآفرینان در برزیل فروشگاه باز نمی کنند در عوض صفحه اینستاگرام باز می کنند، کسب و کار مجازی راه اندازی می کنند و اجناس را پس از فروش تحویل می دهند.
     مدل درآمدی اینستاگرام چیست؟
    کریگر: از ابتدا ایده این بود که منبع درآمد اولیه ما، تبلیغات باشد. زیرا اینستاگرام ظرفیت بصری زیادی دارد و ما قادریم با هدف گذاری درست، تبلیغات را به اشخاص مرتبط نشان دهیم. ما تبلیغات را از اواخر سال 2013 آغاز کردیم و امروز شاهد رشد بالایی هستیم. به تازگی تبلیغات را در بخش استوری نیز شروع کردیم. حالا ایده ما این است که سبدی از قابلیت های تهیه کنیم که با نیاز کاربران تطابق داشته باشد. 
     چند سال پیش از شما پرسیدیم آینده اینستاگرام را طی پنج سال آینده چطور می بینید؟ شما پاسخ دادید: انتقال از راه دور. حالا نقشه راه اینستاگرام چیست؟
    کریگر: من دوست دارم از این تشبیه استفاده کنم : سعی ما همیشه بر این بوده که محصولی بسازیم که بتواند روابط را قوی تر کند. شیوه ای که شما بتوانید با استفاده از آن شام یا قهوه را با دیگران در جهان واقعی بخورید. چه کاری می شد در دنیای دیجیتال انجام داد که چنین اتفاقی بیفتد؟ کار ما با عکس و پست شروع شد. سپس نوبت به ویدیوها رسید. بنابراین اگر شما نگاهی به محصول ما کنید و مراحلی که طی کردیم را یکی پس از دیگری در نظر بگیرید، می بینید که همه اقدامات ما با این هدف به انجام شده که به شما حس نزدیکی به مردم و علاقه مندی هایتان بدهد. حالا ما جامعه 700 میلیونی کاربران را داریم و به تلاش برای وصل کردن آنها به یکدیگر و به وجود آوردن انگیزه ای که آنها حس کنند بخشی از جامعه اینستاگرام هستند،
     ادامه دهیم.
     اینستاگرام به دلیل کپی کردن بسیاری از امکانات اسنپ چت، مورد انتقاد قرار گرفته است. برای مثال می توان به قابلیت «استوری» اشاره کرد.
    کریگر: ما به  قابلیت «استوری» نگاه انداختیم. اما از رابط کاربری یا حتی از ویژگی این قابلیت شروع نکردیم. ما با مشکلات کاربران اینستاگرام شروع کردیم. ما به جامعه کاربران مان نگاه توجه کردیم، به اینکه چه می گویند. آنچه ما از کاربران شنیدم این بود که اینستاگرام تبدیل به مکانی برای نشان دادن تجارب برجسته شده است و آنها مجبورند برای نمایش زندگی روزمره خود از محصول دیگری استفاده کنند. آنها دوست داشتند زندگی روزمره شان با دوستان خود به اشتراک بگذارند اما نمی خواستند در تایم لاین این کار را انجام دهند. بنابراین حدود یک سال فکر کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که قابلیت استوری که اسنپ چت پیشرو آن بود را دراختیار کاربران خود قرار داد. در حال حاضر روزانه 200 میلیون نفر از استوری استفاده می کنند، با زندگی کاربران اینستاگرام انطباق دارد.
     به عنوان CTO و مهندس ارشد اینستاگرام روز خود را چطور می گذرانید؟
    کریگر: من در سان فرانسیسکو زندگی و در Menlo park کار می کنم که حدود یک ساعت تا خانه فاصله دارد. اولین ساعت ها را درباره محصول مان فکر می کنم. بیشتر روز من شامل بررسی محصول و امور فنی می شود. می پرسم آیا این تکنولوژی، یک تکنولوژی درستی است؟ چون اگر اشتباه کنید، 9 ماه انرژی و وقت تیم را به هدر دادید. تلاش می کنم با مهندسان مان وقت بگذرانم و با آنها درباره چالش هایی که با آن روبه رو هستند سوال کنم و اینکه چطور می توان کار بهتری انجام داد. همچنین با کوین سیستروم درباره آینده و سیاست کمپانی و استراتژی های مان صحبت می کنیم. ما دایم به استراتری و محصول مان فکر می کنیم و هر شش ماه یک بار تصمیماتی می گیریم و برنامه ریزی هایی می کنیم. چون فکر می کنیم زنده نگه داشتن علایق کاربران مان مهم است. به تازگی قابلیت پخش زنده را فعال کرده ایم. بنابراین طی چند هفته گذشته مکالمات ما با کوین و دیگران پیرامون این موضوع بوده که مردم چطور از امکان لایو در اینستاگرام استفاده می کنند و شش ماه آینده را چه کار باید کرد و چطور باید پیش رفت.
     روند پیشرفت تکنولوژی را طی چند سال آینده چطور می بینید؟
    کریگر: من علاقه دارم با استفاده از راه حل های آنلاین، مشکلات دنیای واقعی را حل کنم. همچنین به واقعیت مجازی علاقه زیادی دارم. فکر می کنم مردم نیز در حال روی آوردن به این تکنولوژی هستند. تکنولوژی که سعی می کند همه چیز را همه جا امکان پذیر کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :