آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 207724
تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1396 0:23
تعداد بازدید : 1092

انتشار نخستین گزارش مالی سال 2017 نشان داد

سقوط اسنپ

فناوران- کمپانی اسنپ نخستین فصل مالی سال 2017 را با زیان پشت سر گذاشت. این کمپانی که دارای سه محصول Snapchat، Spectacles و Bitmoji است، بیشتر به خاطر شبکه اجتماعی Snapchat شهرت یافته است. اسنپ چت هر چند نتوانسته موفقیت چندانی در جذب کاربر و کسب درآمد به دست بیاورد؛ اما تبدیل به منبعی برای موفقیت سایر رسانه های اجتماعی شده است. بزرگ ترین کپی بردار اسنپ، مارک زوکربرگ است که با کپی سرویس استوری اسنپ چت و به کارگیری آن در اینستاگرام، واتس اپ و فیس بوک توانست میلیون ها کاربر فعال به دست بیاورد. عده ای معتقدند همان زمان که ایوان اشپیگل، بنیانگذار اسنپ به سینه مارک زوکربرگ دست رد زد، زوال اسنپ آغاز شد.

 گزارش زیان
چهارشنبه هفته گذشته، اسنپ گزارش مالی سه ماه نخست سال 2017 خود را منتشر کرد. این کمپانی طی سه ماه نخست سال جاری میلادی موفق شد ۱۴۹.۶ میلیون دلار درآمد کسب کند. این درآمد کمتر از پیش بینی های انجام شده بود. پیش از این کارشناسان وال استریت پیش بینی کرده بودند اسنپ در سه ماه نخست 2017 حدود ۱۵۸ میلیون دلار درآمد 
کسب کند. 
هر چند درآمد اسنپ مطابق پیش بینی ها حاصل نشد؛ اما نسبت درآمد این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته، اسنپ درآمدش چهار برابر شده است. سه ماه نخست سال 2016 درآمد اسنپ 6/38 میلیون دلار اعلام شد. گزارش مالی مدت مشابه در سال 2016 نشان می داد آن دوره اسنپ 104 میلیون دلار ضرر کرده است. این رقم در مدت مشابه سال 2017 دو برابر شده و به 208 میلیون دلار رسیده است. 
با وجود این زیان ها، برآورد شده درآمد کمپانی به ازای هر کاربر مبلغ 90 سنت است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 181 درصد افزایش یافته است.
اسنپ از محل فروش عینک های Spectacles نیز در این سه ماه 8 میلیون دلار به دست آورده است. گفته می شود حدود 60 هزار عدد از این عینک ها به فروش رفته؛ اما اسنپ هیچ آمار رسمی درباره میزان فروش این عینک ها اعلام نکرده است. 
 پاداش زیان
زیان مالی دوره مالی نخست سال 2017 اسنپ در حالی بسیاری از سهامدارانش را ترسانده که بخش بزرگی از این ضرر مربوط به پرداخت پاداش هاست. اسنپ فوریه سال جاری میلادی وارد بازار بورس شد و فقط ایوان اشپیگل، مدیرعامل و یکی از بنیان گذاران اسنپ 800 میلیون دلار پاداش ورود سهام به بورس دریافت کرد.
 سقوط در وال استریت
انتشار گزارش مالی سه ماه نخست سال 2017 اسنپ در روز چهارشنبه باعث شد روز پنج شنبه هنگامی که در تالارهای بورس باز شد، ایوان اشپیگل و باب مورفی، بنیانگذاران اسنپ با افت 23 درصدی ارزش سهام شان بیش از 2 میلیارد دلار از دست بدهند. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند اکثر کمپانی ها روز بعد از انتشار گزارش های مالی خود با افت ارزش سهام روبه رو می شوند. برای نمونه بعد از انتشار گزارش های مالی کمپانی لینکدین6/9، توییتر 2/24 و یلپ 9/10درصد کاهش ارزش سهام داشتند. 
 بختکی به نام زوکربرگ
اشپیگل: «در صورت انجام یک کار موفق و پیاده سازی یک ایده خوب، حتما فردی وجود دارد که آن را کپی کند». این جمله ای بود که ایوان اشپیگل پس از انتشار گزارش مالی اسنپ و افت سهامش در مصاحبه با رسانه ها درباره کپی کردن سرویس های اسنپ از سوی فیس بوک گفت. وی با خونسردی درباره این مساله حرف زده و گفته: «فیس بوک نه در یک مورد؛ بلکه در چندین جبهه مختلف از ابداعات اپلیکیشن اسنپ چت بهره برد. قابلیت استوری در اینستاگرام یکی از این مسایل است که طرفداران بسیاری هم پیدا کرده. قابلیت های واقعیت افزوده نیز از دیگر کپی برداری‎ های فیس بوک محسوب می شوند».
اشپیگل گفت: «اگر یاهو یک باکس جست وجو داشته باشد، دلیل نمی شود آنها گوگل باشند». اسنپ چت ۱۶۶ میلیون کاربر فعال روزانه دارد، در حالی که استوری اینستاگرام در حال حاضر ۲۰۰ میلیون کاربر دارد.
 کاهش رشد کاربران
جمع آوری و مقایسه آمار رشد کاربران اسنپ چت نشان می دهد روند افزایش کاربران این شبکه اجتماعی از سال 2016 به میزان قابل توجهی کند شد. اسنپ چت بیشترین روند افزایش کاربر را در سه ماهه دوم سال 2016 داشت: 2/17 درصد. این رقم بالاترین میزان رشد کاربر در اسنپ چت از سال 2014 بود. پس از آن در فصل سوم سال 2016 میزان رشد کاربران ناگهان به 7 درصد رسید و در سه ماهه آخر سال 2016 این رقم 2/3 درصد بود.
پایان سال 2016 اسنپ چت 158 میلیون کاربر فعال روزانه داشت که نسبت به سال 2015 افزایش 48 درصدی داشت؛ اما در سه ماهه نخست سال 2017 این عدد با افزایش 8 میلیونی به رقم 166 میلیون کاربر فعال روزانه رسید. رشد کاربران سه ماه نخست سال 2017 نسبت به سه ماه پایانی سال 2016 میزان 5 درصد برآورد شده است. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :