fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 207477
    تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1396 10:20
    تعداد بازدید : 341

    ابزارهای همراه رشد کلامی کودکان را کند می کند

    تحقیقات جدید دانشمندان سانفرانسیسکویی نشان می دهد که استفاده از ابزارهای همراه مثل موبایل و تبلت رشد کلامی کودک را کند می کند.

    Financial Tribune- این نخستین مطالعه ای است که نشان می دهد ابزارهای همراه در توسعه گفتاری کودکان تاثیر می گذارد. این امر نشان می دهد والدینی که به ابزارهای هوشمند به عنوان ابزار آموزشی نگاه می کنند، با این کار کودکان را از رشد کلامی نرمال دور نگه می دارند. 
    در این تحقیق که روی 894 کودک بین سنین شش ماه تا دو سال انجام شد، مشخص شد که 20 درصد از این کودکان روزانه حدود 28 دقیقه با دستگاه های هوشمند کار می کنند. بررسی های صورت گرفته روی این کودکان نشان داد که هرچه مدت زمان استفاده از این دستگاه ها در کودکان بیشتر باشد، به همان میزان اختلال و تاخیر در مراحل رشد کلامی و بیانی آنها نیز بیشتر خواهد بود.
    به طور دقیق تر، محققان می گویند که هر 30 دقیقه استفاده از ابزارهای همراه توسط کودکان 49 درصد ریسک تاخیر در صحبت کردن آنها را بالا می برد. البته محققان معتقدند که اشکال دیگر ارتباطی کودک همانند حرکات دست، احساسات و ارتباط چشمی تحت تاثیر این موضوع نیست. 
    کاترین بیرکن، از پژوهشگران مرکز «کودکان بیمار» بیمارستان تورنتو در این رابطه می گوید: این روزها دستگاه های هوشمند را می توان در هر خانه ای مشاهده کرد. اما متاسفانه بسیاری از ما فکر می کنیم که استفاده از این دستگاه ها برای کودکان ضرری ندارد و آن را امری عادی تلقی می کنیم، در حالی که بسیاری از محققان، والدین را به محدود کردن کودکانشان برای استفاده از موبایل و تبلت توصیه می کنند، ما برای نخستین بار با آزمایش های خود نشان دادیم که ارتباط مستقیمی میان مدت زمان استفاده از این دستگاه ها و تاخیر در روند رشد کلامی کودکان وجود دارد.
    جنی رادسکی، پزشک اطفال دانشگاه میشیگان می گوید: والدین باید با احتیاط اپلیکیشن های آموزشی را برای کودکان 24 ماهه یا کوچک تر استفاده کنند؛ زیرا علم به وضوح می گوید که کودکان آنچه را که در صفحه نمایش دوبعدی می بینند، به صورت سمبولیک درک نمی کنند. زمانی که کودکان نمی توانند خودشان را بروز دهند، دچار سرخوردگی می شوند. آنها حتی اگر نتوانند حرف بزنند، با کمک بدن خود سعی در برقراری ارتباط می کنند و رفتارهای جالب توجه از خود نشان می دهند؛ اما ابزارهای همراه این امور را از کودکان می گیرد. 
    به گفته محققان، استفاده بیش از حد کودکان از ابزارهای همراه موجب اختلال در صحبت کردن آنها می شود و این اختلال در کوتا ه مدت می تواند روی توانایی کودک در درک کلمات یا بیان احساسا ت شان تاثیر بگذارد. با این حال، بعضی کودکان زیر 18 یا 24 ماه می توانند به مرور زمان این اختلال را جبران کنند، اما موضوع اینجاست که به هر حال این موضوع حتی می تواند در یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن آنها در دوران مدرسه هم تاثیر بگذارد. 
    رادسکی می گوید: هر تاخیر در رشد کلامی در کودکی، بعدها به مشکلات آموزشی در دوران ابتدایی منجر می شود و حتی ممکن است باعث ترک تحصیل آنها در دوران دبیرستان شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی