fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 207305
    تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1396 10:26
    تعداد بازدید : 486

    فرصت ها و چالش های فناوری های نوین در نظام بانکی

    منصور اولی- نظام بانکداری در دنیا و به تبع آن در ایران در حال تغییر است. بانکداری الکترونیکی و ارایه خدمات مالی متنوع فناورانه در این عرصه باعث شده چیزی جز یک نام از بانکداری سنتی در دنیا باقی نماند. اما در ایران شاهد عقب ماندگی های گسترده ای در این حوزه هستیم. نظام بانکی کشورمان با وجود گذشت دو دهه از الکترونیکی شدن، هنوز هم در سطح کلان در همان مدار سنتی خود حرکت می کند و این باعث شده با توجه به سرعت نوشدن تکنولوژی های مالی با چالش هایی روبرو باشد. البته بر کسی پوشیده نیست، آنچه الاهه تکنولوژی به ما عرضه می کند، درنهایت پر از فرصت است.

    @Mansooroola
    بانک ها و موسسات اعتباری کشورمان با وجود مشکلات ریز  و درشتی که دارند،  در حال بررسی راه حل های جدید کسب و کار با استفاده از اپلیکیشن های باز بانکی هستند. همین چند روز پیش بود که بانک مرکزی هم بالاخره اجازه داد موبایل ها در مسیر تبدیل شدن به کارت های بانکی قرار بگیرند و پرداخت بانکی با استفاده از گوشی های هوشمند بالاخره با ابلاغ بخشنامه از سوی بانک مرکزی در نظام بانکی کشورمان هم رسمیت یافت.  در چند سال اخیر صنعت خدمات مالی دستخوش تغییرات عظیمی بوده و این تغییرات منجر به تغییر مدل کسب و کار، سفارشات، مکانیزم تحویل، مشتریان و غیره شده است. این تغییر و تحول تاثیرات زیادی بر توقعات مشتریان گذاشته و همچنین فشارهای قانونی را بیشتر کرده و به دنبال آن به رقابت ها دامن زده است. نیازهای مشتریان و انتظارات شان از سیستم بانکی تغییر کرده و مشتریان نسل جدید به دنبال خدمات دیجیتالی هستند. مطالعاتی که بر روی نسل جدید صورت گرفته، نشان می دهد که تنها ۳۳ درصد از آنها عقیده دارند به طور کل به وجود بانک نیاز است، در حالی که بیش از ۶۰ درصد بر این باورند که تراکنش های مالی شان متفاوت از بانک های سنتی شده؛ ولی هنوز وجود بانک ها لازم است. 50 درصد از افراد اعتقاد دارند که تراکنش های دیجیتالی از امنیت کمی برخوردارند. با بیشتر شدن استفاده از خدمات مالی از سال ۲۰۱۱ تاکنون فشارهایی نیز از طرف مراجع قانونی برای افزایش امنیت به بانک ها وارد شده است.
     چالش هایی که باید تبدیل به فرصت شود 
    وضعیت نگاه مردم به آینده خدمات بانکی نشان می دهد که بانک ها در آینده برای راضی نگه داشتن مشتریان شان باید به سمت ارایه خدمات متنوع مالی جدید حرکت کنند. سابقه رقابت های بانکی در کشورمان هم نشان می دهد بانک ها اشتهای سیری ناپذیری دارند که ثابت کنند در هیچ زمینه ای از رقبای خود عقب نمی مانند حتی اگر عدم کارآیی خدمتی که رقیب ارایه کرده هم برای شان مبرهن باشد. از سوی دیگر نظام بانکی کشورمان هنوز تکلیفش را با خودش روشن نکرده و در یک معادله پیچیده شاهد آن هستیم که بانک ها درآمدهای شان را از محل ارایه خدمات سنتی به دست می آورند و ارایه خدمات جدید فقط برای شان هزینه ایجاد می کند. به طور خلاصه می توان گفت دنیای جدیدی که در برابر بانک ها قرار دارد، دنیای فرصت هاست، اما اگر تکلیف نحوه درآمدزایی و مسیر دقیق حرکت به سمت نو شدن در نظام بانکی ترسیم نشود و همین معادله پیچیده ادامه داشته باشد، این نوشدن می تواند پاشنه آشیل نظام بانکی کشورمان باشد. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی