آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 206884
تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1396 10:53
تعداد بازدید : 1240

قدرت نمایی چینی‌ها

سهم اپل از بزرگترین بازار موبایل جهان آب رفت

اپل پس از عرضه آیفون در سال 2008 سرانجام توانست دو سال بعد این گوشی را به کشور چین، بزرگ ترین بازار موبایل دنیا عرضه کند که البته با مشکلات بسیاری همراه بود.

فناوران - اپل درصدد بود به شکل انحصاری وارد بازار چین شود و با هیچ اپراتوری قصد همکاری نداشت. اما بالاخره پس از رایزنی ها و پذیرفتن شرایط رگولاتوری چین، با چایناموبایل وارد مذاکره شد و توانست به بازار چین وارد شود. پس از ورود به بازار چین، اپل توانست سهم خوبی از این بازار ببرد و یکی از پرفروش ترین برندهای موبایلی در این کشور باشد. در طول 8 سال گذشته اپل توانست جایگاه خود را در این بازار حفظ کند، اما از سال گذشته این جایگاه در حال نزول است و اپل در حال از دست دادن سهمش در بزرگ ترین بازار دنیاست.
بر اساس گزارش ها سال 2016 برای نخستین بار، آیفون به عنوان پرفروش ترین گوشی، جایگاه خود را از دست داده و سهم این برند در بازار چین از 15 به 11 درصد رسیده است. از سوی دیگر ظاهرا با وجود افزایش کلی فروش گوشی در این کشور، فروش آیفون روند نزولی به خود گرفته است.
بر این اساس مشخص نیست که چه عاملی در تنزل اپل در بازار چین نقش داشته است. عده ای از تحلیلگران معتقدند که اقدامات دولت چین در کاهش سهم اپل در بازار چین موثر بوده است.
با بررسی عملکرد اپل در بازار چین می توان به این موضوع پی برد که اپل تمام سرویس هایی که برای کاربران آمریکایی در نظر گرفته، همچون Apple Music و پرداخت موبایلی (Apple Pay) را در اختیار کاربران چینی هم قرار داده، اما این سرویس ها محبوبیت چندانی کسب نکرده اند. در واقع سرویس هایی که توسط شرکت های چینی ارایه شده، به لحاظ بومی بودن بیشتر مورد توجه کاربران چینی قرار گرفته است. 
با افزایش رقابت در عرصه موبایل، اپل اقدام به تقویت سرویس های اپل موزیک، iTunes Movies و iBook در چین کرد. اما پس از چند ماه فعالیت، مقامات رگولاتوری چین سرویس های پخش فیلم و کتاب الکترونیک اپل را فیلتر کردند.
در پی آن سرویس های ویدیوییTencent Video و Youku Tudou وChina Reading در حوزه کتاب الکترونیکی جایگزین سرویس های اپل شد که این موضوع به شدت باعث کاهش درآمد اپل از سرویس هایش شد.از سوی دیگر همه سرویس های اپل پولی بود، در حالی که اکثر سرویس های محلی چین به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می گرفت و کاربران چینی به استفاده رایگان از خدمات پخش موسیقی آنلاین عادت کرده اند.
از سوی دیگر کارشناسان معتقدند اپل فرهنگ بومی چین را درک نکرده و نتوانسته با آن سازگار شود.
البته اپل هنوز هم راه هایی برای حفظ جایگاهش در بازار چین دارد. سال گذشته، چین با پشت سر گذاشتن آمریکا به عنوان بزرگ ترین بازار اپ استور در جهان معرفی شد؛ بنابراین پیش بینی می شود اگر اپل سهم کنونی خود را در بازار موبایل چین حفظ کند، تا سال 2020 فروش اپ استور در این کشور به دو برابر افزایش خواهد یافت. البته یکی از دلایل اصلی موفقیت اپل در بازار چین، عدم حضور گوگل است. با همه این اوصاف نمی توان پیش بینی کرد که در آینده چه اتفاقی می افتد و آیا اپل همچنان می تواند در بازار چین به فعالیتش ادامه دهد یا باید از سود چنین بازار بزرگی چشم پوشی کند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :