fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 206745
    تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1396 9:55
    تعداد بازدید : 632

    چند پیشنهاد برای ترغیب

    ما هر روز در حال ترغیب کردن دیگران یا ترغیب شدن توسط دیگران هستیم. پیام هایی که روزانه رد و بدل می شوند، چه در حد یک سلام و علیک دوستانه باشد یا ایراد سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی قصد دارند که روی نگرش، طرز برخورد و رفتار ما تاثیر بگذارند. ما دوستان مان را ترغیب می کنیم تا با هم فلان فیلم را در سینما ببینیم یا همکارمان را ترغیب می کنیم تا سر وقت کار را شروع کنید. مدیران و رهبران هر روز باید پیام های ترغیب کننده به افراد سازمان یا مجموعه تحت نظارت خود بفرستند تا فلان کار را درست انجام دهند یا فلان مهلت زمانی را رعایت کنند. سازمان های مردم نهاد هم مدام در حال ترغیب کردن هستند: ترغیب مسوولان دولتی برای همکاری با آن ها، ترغیب شرکت های خصوصی و افراد خیر برای کمک مالی و ترغیب مردم برای حمایت از پروژه یا کمپین سازمان.هرچند ترفندهای ترغیب کردن برحسب مورد با هم تفاوت دارند، اما می توان با رعایت یکسری اصول و قواعد کلی استراتژی مناسبی برای ترغیب کردن را در یک موقعیت خاص طراحی و اجرا کرد. در ادامه نکات مهمی را که می تواند به تنهایی یا در کنار هم به عنوان ابزاری برای ترغیب کردن افراد در موقعیت های مختلف به کار رود، معرفی می کنیم.

    - واقعیت ها را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر تا حد امکان اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود به دست آورید  و دلایل خود را در ذهن آماده کرده یا حداقل در یک دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشید. 
    - مخاطب خود را بشناسید. چه تعداد مخاطب دارید؟ آنان چه نوع افرادی هستند؟ در حال حاضر نظر و اساس عقیده آنان درباره موضوع مورد بحث شما چیست؟ اطلاعات خود را از کجا آورده اند؟ احتمال متقاعد کردن آنان با چه نوع استدلالی بالاتر خواهد بود؟
    - روی نقاط اشتراک دست بگذارید. ارزش ها، باورها و تجربیات مشترک میان خود و مخاطب تان را پیدا و بیان کنید.
    - از چهره های معتمد و معتبر استفاده کنید. حتی اگر همه شواهد را جمع کرده باشید، در استدلال خود مهارت کافی داشته و نقاط مشترک را بیان کنید، باز هم شاید به اندازه یک چهره مشهور و محبوب که در میان گروه مخاطب تان از قدر و منزلت بیشتری برخوردار است، اعتبار نداشته باشید. 
    - کلام خود را با قدرت و گیرا آغاز کنید. 
    - مستقیما بروید سر اصل مطلب. 
    - منافع همراه شدن با موضع تان را بیان کنید. 
    - از مخاطبان بخواهید گام عملی بردارند و گام عملی را روشن کنید. آنچه از مردم می خواهید انجام دهند دقیقا چیست؟ می خواهید که شما را حمایت کنند، اما دقیقا چگونه؟ 
    - به وعده مبهم اکتفا نکنید، تعهد بگیرید. 
    - از چهره های الگو استفاده کنید. در اینجا منظور از الگو کسانی هستند که گام مطلوب شما را برداشته ، از منافع آن بهره مند شده و مایلند در جمع درباره آن صحبت کنند.
    - پیام خود را در حد ضرورت تکرار کنید. سعی کنید با اصرار بیش از حد شنونده را آزار ندهید.
    - از مخاطب تشکر کنید. بگویید، «عالیست! از صمیم قلب تشکر می کنم!» حتی اگر مخاطب برای گام عملی تعهدی نداده، از او به خاطر شنیدن حرف های شما و توجهش تشکر کنید.
    - پیگیری کنید. اطمینان پیدا کنید که تعهد داده شده انجام خواهد شد. 
    - مخاطب را در جریان اخبار قرار دهید. 
    خلاصه ای از مقاله ای نوشته دکتر بیل برکویتز، استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه ماساچوست که ترجمه آن روی سایت یاریکده منتشر شده است. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :