- واقعیت ها را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر تا حد امکان اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود به دست آورید و دلایل خود را در ذهن آماده کرده یا حداقل در یک دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشید.
- مخاطب خود را بشناسید. چه تعداد مخاطب دارید؟ آنان چه نوع افرادی هستند؟ در حال حاضر نظر و اساس عقیده آنان درباره موضوع مورد بحث شما چیست؟ اطلاعات خود را از کجا آورده اند؟ احتمال متقاعد کردن آنان با چه نوع استدلالی بالاتر خواهد بود؟
- روی نقاط اشتراک دست بگذارید. ارزش ها، باورها و تجربیات مشترک میان خود و مخاطب تان را پیدا و بیان کنید.
- از چهره های معتمد و معتبر استفاده کنید. حتی اگر همه شواهد را جمع کرده باشید، در استدلال خود مهارت کافی داشته و نقاط مشترک را بیان کنید، باز هم شاید به اندازه یک چهره مشهور و محبوب که در میان گروه مخاطب تان از قدر و منزلت بیشتری برخوردار است، اعتبار نداشته باشید.
- کلام خود را با قدرت و گیرا آغاز کنید.
- مستقیما بروید سر اصل مطلب.
- منافع همراه شدن با موضع تان را بیان کنید.
- از مخاطبان بخواهید گام عملی بردارند و گام عملی را روشن کنید. آنچه از مردم می خواهید انجام دهند دقیقا چیست؟ می خواهید که شما را حمایت کنند، اما دقیقا چگونه؟
- به وعده مبهم اکتفا نکنید، تعهد بگیرید.
- از چهره های الگو استفاده کنید. در اینجا منظور از الگو کسانی هستند که گام مطلوب شما را برداشته ، از منافع آن بهره مند شده و مایلند در جمع درباره آن صحبت کنند.
- پیام خود را در حد ضرورت تکرار کنید. سعی کنید با اصرار بیش از حد شنونده را آزار ندهید.
- از مخاطب تشکر کنید. بگویید، «عالیست! از صمیم قلب تشکر می کنم!» حتی اگر مخاطب برای گام عملی تعهدی نداده، از او به خاطر شنیدن حرف های شما و توجهش تشکر کنید.
- پیگیری کنید. اطمینان پیدا کنید که تعهد داده شده انجام خواهد شد.
- مخاطب را در جریان اخبار قرار دهید.
خلاصه ای از مقاله ای نوشته دکتر بیل برکویتز، استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه ماساچوست که ترجمه آن روی سایت یاریکده منتشر شده است.