فناوران- ناصرعلی سعادت، رییس سازمان در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از تیم اعزامی به نمایشگاه سبیت 2017 آلمان و حضور موفق استارتآپ ها در این رویداد بین المللی گفت: این نشست با هدف به اشتراک گذاری تجربیات، حفظ روابط و برنامه ریزی برای آینده برگزار شده است. هدف حضور در بازار جهانی میتواند آشنایی با دانش، پیدا کردن مشتری، یافتن سرمایه گذار و غیره باشد؛ اما همه اینها در نهایت باید به تولید درآمد منجر شود.
سعادت با بیان اینکه استارتآپها به خودباوری رسیدند، گفت: حضور در عرصه های بین المللی مانند نمایشگاه سبیت، کسب وکارهای نوپا را به خودباوری می رساند تا توان فنی و محتوایی سرویس و خدمت خود را در سطح جهانی ارزیابی کنند.
رییس سازمان نیز با ابراز خوشحالی از موفقیت های استارت آپ های شرکت کننده در نمایشگاه سبیت اعلام کرد: باید ارتباط با این استارتآپها را حفظ کنیم و در نهایت داستان موفقیت آنها را تهیه و منتشر کنیم تا علاوه بر انتشار دستاوردهای حضور در سبیت، برای دیگر استارتآپهای علاقه مند به حضور در دوره های آینده نیز مفید واقع شود.
بحری، عضو شورای مرکزی و سرپرست تیم اعزامی سازمان به نمایشگاه سبیت نیز ضمن تقدیر از همراهی استارتآپها گفت: اغلب استارتآپها نخستین تجربه حضور در یک رویداد بین المللی را داشتند و به رغم وجود برخی مشکلات موفق شدند با ایجاد روحیه تیمی و همدلی حضور موفقی داشته باشند.
او آشنایی با اصول تجارت جهانی را دستاورد حضور استارتآپها در نمایشگاه سبیت دانست و افزود: استارتآپهای ایرانی با حضور در نمایشگاه سبیت توان فنی خود را نسبت به رقبای خارجی محک زدند و مشخص شد از نظر ساختار و شکل استارتآپهای ایرانی راه درستی را رفتند و در این زمینه حرف های بسیاری برای گفتن دارند. با این وجود در تبدیل ایده به هدف بازاریابی، به برنامه ریزی و آموزش بیشتری احتیاج است.
دستاورد استارتآپها از سبیت
آرش صباحت، از استارت آپ کتاب های صوتی نوار با بیان اینکه سبیت تجربه خوبی برای ما بود، گفت: ارتباط های بسیار خوبی با کشورهایی همچون مجارستان و آلمان برقرار کردیم و با تعدادی شرکت اروپای شرقی آشنا شدیم اما در تعامل با کاربر چندان موفق نبودیم چون استارت آپ ما در بستر آنلاین با جامعه آماری وسیع تری در ارتباط است.
صباحت در ادامه پیشنهاداتی را برای برگزاری بهتر غرفه ایران در نمایشگاه سبیت ارایه کرد و گفت: پاویون ایران در بخش استارتآپها، نشانی از هویت ایرانی نداشت، بهتر بود مانند غرفه سازمان در سالن 11، برای استارتآپها هم طراحی ای با ویژگی های ایرانی در نظر گرفته می شد.
امین کمال همدانی از استارت آپ تنینو با بیان اینکه سبیت محک خوبی برای ارزیابی توانمندی های ما بود، گفت: شناسایی توانمندی های مان در سطح بین المللی یکی از دستاوردهای سبیت برای ما بود. اینکه در بازار داخلی و خارجی از استارتآپ تنینو استقبال شده است، یک موفقیت محسوب می شود. همینطور با چند شرکت اروپایی و ترکیه ای ارتباط برقرار کردیم، حضور در سبیت موجب شد یک شرکت هلندی که مدت ها با استارت آپ ما آشنا بود، ترغیب به همکاری با تنینو شد.
علیرضا صادقی، از استارت آپ پوشه تجربه حضور در سبیت آلمان را به این شرح توضیح داد: در ابتدا به دنبال پاسخ به این پرسش بودیم که آیا سرویس های ایرانی در بازارهای جهانی می توانند جایی برای خود باز کنند؟! این فرصت برای ما مهیا شد تا با دو سرمایه گذار خطرپذیر آلمانی و یک شرکت بازاریاب هلندی تعامل مثبتی داشته باشیم. اما دغدغه همه این شرکت ها مسایل بین المللی در حوزه پولی و بانکی با ایران بود. از سازمان انتظار داریم با پیگیری این مساله در نهادهای دولتی در صدد رفع آن اقدام کند.
سمانه خدادادی از استارت آپ فروشگاه حراجی آنلاین ردکالا، با بیان اینکه آرزوی حضور در نمایشگاه سبیت را داشتیم، گفت: توانمندی های استارت آپ ردکالا و جایگاه آن در بازار جهانی برای خودمان به اثبات رسید و الگوریتم ما برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جالب بود؛ اما محدودیت روابط بانکی با ایران همچنان مانع ادامه همکاری ها به نظر میرسد.
راضیه بیات از تجربه استارت آپ اینستاچاپ در سبیت گفت: اینستاچاپ برای نخستین بار در سطح بین المللی حضور یافت، با این وجود بازخوردهای بسیار خوبی گرفتیم و پیشنهادات همکاری از شرکت های اروپایی داشتیم که ما را برای گسترش فعالیت های مان در بازار جهانی امیدوار کرد.
او در ادامه یکی از تجربه های حضور در سبیت را به اشتراک گذاشت و گفت: بروشور برای بازدیدکنندگان سبیت جذابیتی ندارد. اینفوگرافی، انیمیشن کلیپ یا دمو بازخورد بسیار بیشتری را به همراه خواهد داشت.
گلمر بحری از تجربه موفق حضور استارت آپ مهربانه در سبیت گفت: با یک شرکت سوئیسی تعاملاتی داشتیم که امید به همکاری بیشتر داریم. استقبال بازدیدکنندگان از سالن استارتآپها در سبیت نسبت به الکامپ کمتر بود. با این وجود بازدیدکنندگان متخصص و آشنا با حوزه بودند. از سوی دیگر باید توجه داشت سبیت یک نمایشگاه B2B است و بازدیدکنندگان B2B هم دارد.
دستاوردهای سازمان از سبیت
بهناز آریا، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و نماینده سازمان در غرفه نمایشگاه سبیت با بیان حضور موفق سازمان نظام صنفی رایانه ای در نمایشگاه سبیت گفت: با توجه به امیدهایی که در سطح بین الملل به برقراری روابط تجاری با ایران ایجاد شده، حضور سازمان به عنوان نماینده بخش خصوصی بسیار مثبت بود. ضمن اینکه کشورها و شرکت های بزرگ تجاری به دنبال راهی برای آشنایی با توانمندی ها و پتانسیل های بازار ایران هستند، سازمان نقطه مناسبی برای تعامل با اینهاست.
او در ادامه با بیان اینکه توقع حمایت از دولت داریم، گفت: حضور در نمایشگاه سبیت 2017 آلمان با حمایت کامل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور امکان پذیر شد این در شرایطی است که انتظار داریم مسوولان در نهادهای دولتی نیز از بخش خصوصی حمایت کنند. این مساله برای جوانان و استارتآپها موجب دلگرمی به ادامه فعالیت است.
محمد ثروتی، عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران که طراحی و ساخت غرفه سازمان در سبیت را بر عهده داشتند، کیفیت حضور ایران را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این تجربه موفق می تواند شروعی برای تداوم حضور بین المللی سازمان در نمایشگاه های مشابهی مانند جیتکس و غیره باشد.