فروش 2 هزار میلیاردی 5 تازه کار
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال گذشته فروش شرکت های دانش بنیان به 30 هزار میلیارد تومان رسید، گفت: به زودی استارتاپ ها بزرگ ترین شرکت های اقتصاد خواهند شد؛ در حالی که از سرمایه فیزیکی بر مبنای ساختمان و دارایی ثابت برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: هم اکنون 5 شرکت استارتاپ در کشور وجود دارد که از فروش بیش از 2 هزار میلیارد تومانی برخوردار هستند.
این ادعا که پیشتر نیز از سوی ستاری تکرار شده بود با اما و اگرهایی مواجه است و به نظر می رسد معاون علمی و فناوری رییس جمهور تفاوت چندانی برای شرکت های دانش بنیان و استارتاپ قایل نیست.
تعاریف متفاوتی برای استارتاپ ها وجود دارد اما یکی از تعاریف عمومی آن این است که استارتاپ ها به شرکت های نوپایی گفته می شود که با یک ایده ی ساده و اولیه شروع می کنند و به سرعت رشد می یابند و به درآمد می رسند.
اما قاعدتا یک شرکت استارتاپی تا آخر عمر استارتاپ باقی نمی ماند و پس از گذار از مراحل اولیه، به شرکتی بزرگ و حرفه ای تبدیل شده و دیگر نباید آن را در شمار استارتاپ ها دانست. برای مثال اگر دیجی کالا یا اسنپ و تپ 30 در روز اول استارتاپ بودند (که البته در همین زمینه هم بحث وجود دارد) دیگر امروز پس از چند سال کار و سرمایه گذاری، دیگر استارتاپ نیستند و به شرکت های حرفه ای بدل شده اند.
از آن گذشته هر استارتاپی لزوما یک شرکت دانش بنیان نیست و نباید آمار آن را در زمره شرکت های دانش بنیان به حساب آورد. برای مثال استارتاپ ایده بسیار خوبی است و مورد استقبال مردم و رسانه ها قرار گرفته است. اما آیا کسب و کار توزیع غذای خانگی را باید در زمره شرکت ها دانش بنیان دانست. یا برای مثال تاکسی های اینترنتی همگی نرم افزار شرکت های خارجی را در ایران کپی و حداکثر ترجمه و بومی کرده اند. اما بسیاری از مسوولان با افتخار این شرکت ها در زمره شرکت های دانش بنیان به حساب می آورند.
به نظر می رسد سندرم اعلام تبلیغاتی آمار، بخش نوآور و مدرن صنعت ما یعنی دانش بنیان ها را نیز گرفتار خود کرده و قاعدتا این گرفتاری، عواقب زیادی به همراه خواهد داشت.