آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 205744
تاریخ انتشار : 26 فروردین 1396 10:53
تعداد بازدید : 786

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت و گو با فناوران:

2500 کارت گارانتی غیرمعتبر در سال 95 جمع آوری شد

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از اواخر سال 94 اقدام به ساماندهی خدمات پس از فروش کالاهای IT و جمع آوری کارت های نامعتبر گارانتی در بازار کرد و از ابتدای سال 95 به عنوان یکی از بازوهای ممیزی سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان انتخاب شد و در این راستا با تشکیل کارگروهی اقدام به معرفی شرکت‎های احراز صلاحیت شده جهت دریافت مجوز به سازمان حمایت کرد. اما با وجود این حرکت مثبت، ایراداتی به اقدام اتحادیه نیز وارد است که سید مهدی میرمهدی رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت‎و‎گو با فناوران به این ایرادات پاسخ می گوید.

فخری زارع
 اتحادیه تاکنون چند شرکت را برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش به سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان معرفی کرده و چند شرکت موفق به دریافت مجوز شده‎اند؟
تاکنون 60 شرکت به سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان معرفی کرده‎ایم که 56 شرکت تایید شده و مجوز گرفته‎اند. برخی از شرکت ها نیز پایان سال 95 معرفی شده‎اند که هنوز مجوز آنها داده نشده است. 
روند انجام کار به چه صورت است؟
اتحادیه صفر تا صد ممیزی را انجام می‎دهد و نامه‎ای به سازمان حمایت ارسال می‎کند. پس از آن نمایندگان سازمان حمایت به شرکت ها مراجعه می کنند تا روند کار اتحادیه تایید کنند و اگر مشکلی باشد، تذکر کتبی می‎دهند تا ایرادات رفع شود.
نمایندگان سازمان حمایت معمولا چه ایراداتی می‎گیرند؟
به طور مثال کارت های گارانتی‎ باید 18 ماهه باشه و کارت‎های 12 ماهه را تایید نمی‎کنند. ایرادها بسیار جزیی است، زیرا اتحادیه هنگام ممیزی بسیار سخت‎گیری می‎کند.
آیا بازرسان اتحادیه که مسوولیت ممیزی شرکت‎ها را برعهده دارند، آموزش خاصی دیده‎اند؟ برخی معتقدند این ممیزان از فعالان بازار هستند و شرایط لازم را برای ممیزی ندارند.
این بی‎انصافی است. تیمی که ممیزی شرکت ها را برعهده دارد از کارشناسانی تشکیل شده که دوره‎های آموزشی لازم به خصوص در زمینه نرم‎افزارهای پشتیبانی را دیده اند و با CRM آشنا هستند. دو دسته کارشناس به شرکت‎ها فرستاده می‎شود؛ گروه اول نمایندگانی از هیات مدیره اتحادیه هستند که بازرسی اولیه را انجام می دهند و گروه دوم کارشناسان ممیزی هستند که بسیار در کار خود دقیق اند و ایرادی به کار آنها وارد نیست.
آیا اتحادیه از استاندارد خاصی برای ممیزی پیروی می‎کند؟
یکسری از استانداردها را طبق قانون سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین کرده‎ایم. به طور مثال شرکت‎ها باید فضایی بیشتر از 85 متر برای ارایه خدمات در اختیار داشته باشند. تعمیرگاه داشته باشند، انبار دپوی کالا داشته باشند، نرم‎افزاری در اختیار داشته باشند که به صورت اتوماتیک موجودی کالا را نشان دهد و بسیاری موارد دیگر. این را هم بگویم که به هیچ واحد صنفی مجوز ارایه گارانتی داده نشده است. بلکه باید شرکتی ثبت شده و حقوقی باشد و با کارت بازرگانی کالا را وارد کرده باشند.
برخی از شرکت‎هایی که موفق به دریافت مجوز خدمات پس از فروش شده‎اند و نام آنها در فهرست اتحادیه موجود است 20 تا 30 برند را برای پشتیبانی معرفی کرده‎اند. چگونه می‎توانند این تعداد برند را پشتیبانی کنند؟ مگر نه اینکه طبق قانون باید نمایندگی برند را داشته باشند؟
کاملا موافقم. اما برای اینکه توازن بازار به هم نخورد و انحصار به وجود نیاید این کار را انجام دادیم.یکسری از شرکت‎ها نمایندگی رسمی کالایی مشخص را دارند که مشکلی بابت ارایه خدمات ندارند و اغلب هم شناخته شده هستند. اما برخی از شرکت‎ها فقط خدمات ارایه می‎دهند.  اتحادیه این امکان را به آنها داده است تا برندهایی که نمایندگی رسمی ندارند را پشتیبانی کنند و در صورتی که نتوانند خدمات و گارانتی خوبی ارایه دهند  و بیش از سه بار از آنها شکایت شود، مجوزشان باطل می‎شود.
 بازهم تاکید می کنم هدف مان در وهله اول این بود که چند شرکت را بزرگ نکنیم تا انحصار به وجود نیاید. خیلی از قطعات هستند که توسط دو یا سه شرکت در دنیا تولید می‎شوند و شرکت‏های ارایه دهنده خدمات می‎توانند با در اختیار داشتن قطعات، کالای معیوب را تعمیر کنند.
گویا اتحادیه فناوران برای خدمات پس از فروش کارزاری راه انداخته و از شرکت‎هایی که مجوز دریافت کرده‎اند خواسته که 5 میلیون تومان برای برگزاری همایش پرداخت کنند. هدف از این کار چیست؟
هدف اتحادیه از ابتدا این که بازار خدمات پس از فروش ساماندهی شود. سال گذشته 2 هزار و 500 کارت گارانتی غیر معتبر را جمع آوری کردیم و توانستیم تقریبا 60 درصد بازار خدمات را ساماندهی کنیم. این کارزار (کمپین) را نیز با همین منظور راه انداختیم. البته اتحادیه دخالتی در این خصوص نداشت و کارگروه خدمات پس از فروش که متشکل از خود شرکت‎های ارایه دهنده خدمات است، تصمیم گرفت تا این کمپین را راه اندازی کند.مبلغ 5 میلیون تومان را نیز خود شرکت‎ها تعیین کرده‎اند و قرار نیست به حساب اتحادیه واریز شود. کارگروه تصمیم گرفته نام شرکت‎هایی که هزینه را پرداخت نمی‎کنند از سایت اتحادیه حذف کند. این تصمیم خود شرکت‎ها بوده و اتحادیه تصمیم اجباری برای هیچ کس نگرفته است. راه اندازی کمپین قطعا هم به نفع صنف است و هم مصرف کنندگان.
و هدف از برگزاری همایش چیست؟
هدف از برگزاری همایش معرفی شرکت‎های معتبر ارایه دهنده خدمات و پشتیبانی است. اتحادیه در نظر دارد که گارانتی در این حوزه ارزش خود را پیدا کند از این رو اگر فردی به شرکت مورد تایید اتحادیه مراجعه کرد و خدمات خوبی دریافت نکرد می‎تواند از کارگروه خسارت بگیرد.این را هم بگویم که در مجموع اتحادیه 20 میلیون تومان برای ساماندهی گارانتی و خدمات حوزه فاوا هزینه کرده و از سال 95 گارانتی در صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات معنا پیدا کرده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :