آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 205206
تاریخ انتشار : 16 فروردین 1396 0:26
تعداد بازدید : 1369

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات:

عقب ماندگی پروژه تولید محتوای بومی را جبران می کنیم

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با ذکر این موضوع که پروژه ۱۰ برابر کردن تولید محتوای بومی برای یک دوره پنج ساله برنامه ریزی شده، پیشبرد این برنامه در سال ۹۵ را ۵۴ درصد از ۱۰۰ درصد اعلام کرد و از جبران تاخیرها سخن گفت.

ایسنا- خسرو سلجوقی با بیان نقش دولت به عنوان تسهیل کننده پروژه های تولید محتوا گفت: طبیعتا یک تعامل بین دولت و مصرف کننده وجود دارد. دولت در این زمینه تنها نقش تسهیل کننده را ایفا می کند و به صورت مستقیم نقشی در تولید محتوا ندارد؛ بنابراین ما باید تسهیلاتی را فراهم کنیم که کاربران محتوا را تولید کرده و شروع به مصرف کنند.
وی با بیان افزایش محتوای دیجیتال در سال ۱۳۹۵ و میزان پیشبرد اهداف آن گفت: عنوان پروژه ای که داریم، ۱۰ برابر کردن تولید محتواست که برای یک دوره پنج ساله است. دو برابر کردن یعنی رشد ۱۰۰ درصدی جزو اهدافی است که برای سال ۱۳۹۵ گذاشته شده بود.
 آخرین گزارش های عملکردی که جمع آوری شده، پیشبرد ۵۴ درصدی تولید محتوای دیجیتال را نشان می دهد؛ بنابراین ما برای سال۱۳۹۶ باید هم جبران تاخیرهای ۹۵ را داشته باشیم و هم برنامه ۹۶ را اجرا کنیم.
مجری طرح افزایش تولید محتوای بومی دیجیتال با بیان اعتبار و بودجه ای که برای افزایش تولید محتوای بومی در نظر گرفته شده است، گفت: برای سال ۹۵، چهل میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود که دریافت آن کامل نشده است و یکی از دلایل عقب ماندن از برنامه هم همین بوده که اعتبار مصوب را دریافت نکردیم. بودجه سال ۱۳۹۶ هم هنوز تعیین نشده و هم بودجه و هم برنامه آن در حال تصویب است.
سلجوقی ضمن بیان افت چندپله ای رتبه نوآوری با توجه به شاخص های سازمان های بین المللی، با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف تولید محتوا و بهبود رتبه نوآوری گفت: بخشی از این افت به شاخص های نوآوری برمی گردد که کاملا رعایت نشده است. البته اگر بخواهیم می توانیم برای سال ۱۳۹۶ این افت را جبران کنیم. همچنین بیشتر پروژه ما مربوط به بخش خصوصی است و علتش این است که تولید محتوا توسط مردم انجام می شود، کاربران و مصرف کننده هم خود مردم هستند.
وی درباره نقش تولید اپلیکیشن و نرم افزارهای فارسی و تاثیر آنها در تولید محتوای بومی بیان کرد: خود این اپلیکیشن ها باعث می شود از محتوای موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم. اعتماد به این برنامه ها هم بیشتر است و چرخش اطلاعات هم در داخل انجام می شود. یکی از بحث های اساسی و زیربنایی هم تولید داده های مکان محور است مانند نشانی بیمارستان ها، رستوران ها و غیره. این داده ها از خارج نمی توانند تولید شوند و دقیقا هر شهروند ایرانی باید آن را تولید کرده و به مصرف آن بپردازد.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: این اپلیکیشن ها قابلیت تولید دارند و نکته هم همین است که هرچه فعالیت آنها بیشتر شود، طبیعتا گردش اطلاعات در داخل کشور بیشتر اتفاق خواهد افتاد. البته دولت به تولید اپلپکیشن و نرم افزار علاقه مند نیست؛ بلکه تمرکزمان بر این است که جامعه را به این کار تشویق کنیم و استفاده از وام وجوه اداره شده نیز یکی از این راه هاست.
سلجوقی با بیان انگیزه و حمایت از تولیدکنندگان اپلیکیشن گفت: اولین انگیزه استفاده مردم از این محتواست و اگر تولیدکنندگان محتوا ببینند کاری که می کنند مورد استقبال مصرف کننده قرار می گیرد، طبیعتا بیشترین لذت را خواهند برد. همچنین باید فضایی فراهم شود که آنها بتوانند محصولات خود را ارایه دهند. بخش دیگر زیرساخت است که باید در اختیار اپلیکیشن ها گذاشته شود که کاربران هم به راحتی بتوانند استفاده کنند. منابع لازم برای تهیه نرم افزار هم فراهم شود که ما سعی کردیم از طریق وام وجوه اداره شده این کار را انجام دهیم.
مجری طرح افزایش تولید محتوای بومی دیجیتال همچنین درباره نقش جویشگرها در افزایش محتوای بومی گفت: دو جویشگر بومی مطرح یوز و پارسی جو هستند که کمک زیادی به تولید محتوای بومی می کنند. جویشگر سوم نیز توسط یک شرکت بخش خصوصی تولید شده بود و ما علاقه مند به توسعه آن بودیم و برای حمایت از آنها اعلام آمادگی کردیم، البته به دلیل تغییر وظایفش فعلا متوقف شده و درخصوص جویشگری فعلا اقداماتی انجام نمی دهد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :