آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 204713
تاریخ انتشار : 23 اسفند 1395 10:15
تعداد بازدید : 1365

در ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

«شتاب در شهر 2» بازی برتر سال ایران شد

آیین اختتامیه ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد و بازی «شتاب در شهر ۲» به عنوان بازی برتر سال ایران انتخاب و از آن تقدیر شد.

فناوران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر ظرفیت های موجود در کشور برای تقویت صنایع فرهنگی، صنعت بازی های رایانه ای ایران را در آستانه جهشی بزرگ توصیف کرد.
سیدرضا صالحی امیری افزود:  امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی اسطوره ها و بازخوانی تحولات تاریخی این مرز و بوم داریم. در دنیای امروز زبان انتقال مفاهیم فرهنگی دستخوش تعییراتی شده و یکی از این ابزارها و زبان ها بازی است.
صالحی امیری ادامه داد: امروز زبان بازی های رایانه ای زبان انتقال سبک زندگی است. بازی امروز بر الگوی مصرفی جامعه تأثیرگذار است. ما نیازمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی در کشور هستیم و این سرانه می تواند با فیلم و نمایش و کتاب و بازی تعریف شود. در سبد مصرف فرهنگی با تنوع کالاها مواجهیم و نسل جوان و نوجوان ما به طور متوسط ۷۰ دقیقه در روز در فضای بازی ها حضور دارند. از این منظر  اهمیت کار شما بازی سازان مشخص می شود که می توانید انتقال دهنده فرهنگ کشور به نسل جوان باشید.
وی با بیان برخی اطلاعات آماری درباره وضعیت صنعت گیم در ایران گفت: مبنای سیاست گذاری ما در وزارت ارشاد تقویت تولیدکنندگان ایرانی  و حمایت قانونی و مالی از بازی سازان داخلی است. امروز در کشور ۲۳ میلیون نفر درگیر بازی ها هستند و از این منظر دو هزار متخصص در قالب ۱۰۰ شرکت در کشور فعال هستند. براساس همین ظرفیت است که ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و علاوه بر بازار داخلی نیم نگاهی به بازار جهانی هم داشته 
باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در تولید بازی های رایانه ای نباید محتوا فدای فرم و شکل شود. محتواست که می تواند عامل جذابیت و غرور ملی شود. توجه به عناصر سازنده محتوا در بازی های رایانه ای از این منظر بسیار حائز اهمیت است. بازی نباید خشن و فاقد هر گونه محتوا باشد. یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز نشاط ملی است و بازی های رایانه ای می تواند یکی از منابع برای تقویت نشاط ملی باشد.
وی افزود: با تصویب قانون کپی رایت در مجلس بسیاری از چالش های ما در این حوزه مرتفع خواهد شد. قانونی که در دولت آن را مصوب کرده ایم و حالا در انتظار تصویب در مجلس است.
 صنعت بازی سازی باید تجاری سازی شود
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این مراسم با انتقاد از رواج اقتصاد «بچه پولداری» تنها راه نجات اقتصاد ایران را حمایت از فعالان جوان اقتصادی همچون بازی سازان توصیف کرد.
وی گفت: تهران و ایران با جمعیت جوانش ظرفیت بسیار بالایی برای تحول در حوزه اقتصاد و خدمات فرهنگی دارد و واقعیت این است که ما باید برگردیم به سنت ها و گذشته مان و باید ببینیم گذشتگان مان چگونه در حوزه اقتصاد در دنیا آقایی می کردند و روی همین اصول باید اقتصاد تازه خود را بنا کنیم. نفت و گاز سرمایه ما نیست. باید روی جوانان سرمایه گذاری کنیم.

 رکورد شکسته شد
متین ایزدی که برای دومین بار به عنوان دبیر جشنواره بازی های رایانه ای تهران انتخاب شده بود، با بیان رکوردشکنی تعداد آثار ارسالی به ششمین دوره جشنواره گفت: امسال ۲۰۶ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شد که این تعداد چشم گیر، راوی دو مساله مهم هستند؛ نخست آنکه بازی سازان، صاحبان اصلی این جشن و جشنواره، به این رخداد اعتماد کامل دارند و آن را از آن خود می دانند. دیگر آنکه با این حجم تولید فاخر داخلی، ما با یکدیگر، پیام مهمی را مخابره می کنیم و می گوییم که بازی جدی است!
ایزدی در ادامه صحبت هایش از ملی شدن جشنواره صحبت کرد و گفت: امسال سعی کردیم جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم که این مهم با کمک نمایندگان محترم مراکز استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد. 
متین ایزدی در ادامه روند داوری را تشریح کرد و گفت: امسال هم سعی کردیم در داوری فرآیندی بسیار شفاف و عادلانه داشته باشیم که بازی های برنده از تجمیع امتیازات ۱۳ داور متخصص داخلی و ۱۶ داور متخصص بین المللی معرفی شوند. همچون سال گذشته، با توافقی رسمی و دوستانه، نماینده کارگروه بازی های رایانه ای در نظام صنفی، به عنوان ناظر در جلسات داوری حضور پیدا کردند و فرآیند داوری مان همچون سال گذشته شفاف و بدون هیچ شائبه ای بود. 

 برترین بازی های رایانه ای سال 95 
در ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران، بازی رایانه ای شتاب در شهر 2 توانست عنوان بهترین بازی سال ایران را از آن خود کرده و علاوه بر آن غزال زرین بهترین بازی ژانر ورزشی و بهترین دستاورد فنی را نیز کسب کرد. بازی شیطان در پایتخت، دو غزال زرین برای ژانر ماجرایی و داستان بازی و دو دیپلم افتخار برای دستاورد هنری سه بعدی و صداگذاری و دوبله دریافت کرد.
بهترین بازی ژانر اکشن، بازی کیوبنگ شد و حماسه پادشاهان در ژانر اکشن ماجرایی دیپلم افتخار گرفت و بازی زاراوان بهترین بازی ژانر استراتژی مدیریتی معرفی شد. 
غزال زرین بهترین بازی ژانر استراتژی مدیریتی به بازی زاراوان رسید. خاله قزی دونده و روبوهالو دیپلم افتخار بازی سکوبازی را دریافت کردند و در ژانر ساده، بازی پرواز روح و انگاره به طور مشترک غزال زرین را دریافت کردند.
در بخش بهترین دستاورد فنی، بازی های زاراوان و پرسیتی دیپلم افتخار دریافت کردند.
غزال زرین بهترین دستاورد هنری دوبعدی به بازی جوخه آتش رسید و دیپلم افتخار این بخش به بازی بدو دهقان بدو اهدا شد.
غزال زرین بهترین دستاورد هنری سه بعدی را بازی زاراوان و بازی انگاره غزال زرین بهترین دستاورد طراحی بازی را دریافت کردند. در این ژانر بازی های نبرد هور و پرواز روح دیپلم افتخار دریافت کردند. بازی 41148: اپیزود 4 نیز دیپلم افتخار بهترین دستاورد داستان بازی را دریافت کرد.
در بخش بهترین دستاورد صدا سازی، بازی پرسیتی غزال زرین گرفت و دیپلم افتخار نصیب بازی جوخه آتش شد.
بازی شهرزاد غزال زرین بهترین موسیقی بازی و بازی شدو ریسر دیپلم افتخار این بخش را دریافت کردند.
بازی انگاره غزال زرین بهترین بازی با محتوای فرهنگی را دریافت کرد و در بخش بهترین بازینامه، بازی ساختمان غزال زرین را دریافت کرد و بازی رخداد سیارۀ شَمسُ الهَمایَند دیپلم افتخار گرفت.
بهترین بازی از نگاه مردمی نیز کوئیز آو کینگز 
(Quiz of King) شد و غزال زرین این بخش را دریافت کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :