fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 203882
    تاریخ انتشار : 14 اسفند 1395 0:42
    تعداد بازدید : 629

    قرن 21؛ دنیای زاکربرگ

    شبنم کهن چی- بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا، فیس بوک در ایران یک شبکه اجتماعی مرده محسوب می شود. فیلترینگ در کنار شیوه و فرهنگ استفاده ما از رسانه های اجتماعی مهم ترین عامل مرگ شبکه ای است که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد؛ شبکه ای با درآمد هنگفتی که نصیب خود و دیگران (برندها و بازاریان و کسب و کارهای کوچک) می کند. با این حال مدت هاست در فیس بوک با به روزرسانی های پر سر و صدا مواجه نیستیم. آخرین تغییر پر سر و صدای فیس بوک، اگر بخش ویدیوی زنده آن را کنار بگذاریم، شاید تغییر کاربری دکمه لایک و وارد کردن ایموجی ها به این شبکه اجتماعی باشد. به نظر می رسد مارک زاکربرگ با برداشتن تمرکز خود از بزرگ ترین و اصلی ترین محصولش، بیشتر به برنامه های خریداری شده توسط این کمپانی توجه دارد. شکی نیست موفقیتی که اینستاگرام طی ماه های اخیر پیدا کرده و نیز امکاناتی که به تدریج به واتس اپ اضافه می شود و محبوبیت آن را افزایش می دهد نتیجه همین توجه است.

    در مقایسه با جک دورسی که مدت هاست تلاش می کند از مرداب زیان های مالی توییتر جان سالم به در ببرد اما محبوبیت و ضرورت وجود شبکه اجتماعی اش در حال افزایش است، شاید فیس بوک به نظر برخی به خصوص ما ایرانی ها یک شبکه مرده باشد اما مارک زاکربرگ با تفکری کاملا متفاوت نسبت به سایر بنیانگذاران شبکه های اجتماعی یک گام فراتر از ساخت یک شبکه اجتماعی گذاشته و به دنبال بنیان گذاشتن دنیایی نو و متفاوت پیش روست. گواه این ادعا نامه اخیر وی است که مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت. برخی گمان می کنند این نامه نشان می دهد زاکربرگ به دنبال پست های دولتی حتی در سطح ریاست جمهوری است. 
    اما زاکربرگ به دنبال جایگاهی فراتر از اینها و تاثیرگذاری عمیق تری است. او تلاش می کند سبک جدیدی از زندگی همراه با رسانه های اجتماعی را بنیان گذاری کند. سبکی که به نظر خودش نه تنها با تروریسم مقابله می کند بلکه فقر را هم از بین می برد، به کاربران در سراسر دنیا آزادی بیشتری می دهد و رسانه ها را دگرگون می کند. تمام این کارها قرار است با یک شبکه اجتماعی انجام شود؛ فیس بوک. 
    شاید برخی از ما زاکربرگ را بلندپرواز بدانیم اما اگر به قدرتی که رسانه های اجتماعی در ایجاد تغییر در جوامع پی برده باشیم، متوجه خواهیم بود چندان هم بلندپروازی نیست اگر زاکربرگ فکر کند با فیس بوک می تواند صاحب دنیای جدید در قرن بیست و یکم شود. نحوه انتشار اخبار، تغییر سلیقه و نحوه ارتباط مردم با یکدیگر، ایجاد عادات اجتماعی تازه، گردش سریع اطلاعات و بسیاری از رفتارهای دیگر نتیجه اثرگذاری رسانه های اجتماعی است. رسانه هایی که حتی اگر فیلتر هم باشند کسی نمی تواند موجی که ایجاد می کنند را نادیده بگیرد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :