فارس- در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات، طبق اعلام وزارت ارتباطات و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار است اپراتورهای ثابت و سیار ارایه دهنده اینترنت تا 15 اسفند پهنای باند خارجی و داخلی را به صورت تفکیک شده به مشترکان ارایه کنند.
در این جداسازی قرار است تعرفه استفاده از محتوای داخلی و سایت هایی که داخل میزبانی می شوند، نصف قیمت مراجعه به سایت های خارجی باشد تا منجر به کاهش قیمت استفاده از شبکه برای کاربران نهایی اینترنت شود.
اقدامات لازم برای این منظور از چندی پیش در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.
همچنان که پیش از این، وزارت ارتباطات اپراتورهای ثابت و سیار ارایه دهنده اینترنت را موظف کرد تا پایان دی ماه امکان فنی تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی را فراهم کنند و قرار است این تفکیک به زودی برای کاربران نهایی اعمال و قابل لمس شود.
در راستای اجرای این تفکیک پهنای باند داخلی از خارجی، گزارش هایی از سوی کاربران اینترنت مبنی بر اختلال در پهنای باندی خارجی گزارش می شود.
در حالی که به موعد تفکیک پهنای باند نزدیک می شویم، کاربران اینترنت در چندین سرویس دهنده گزارش می کنند که در بازه هایی از شبانه روز اختلال هایی را در دسترسی به محتوای خارجی دارند. آنها می گویند در حالی که دسترسی به محتوای داخلی و سایت هایی که در داخل کشور میزبانی می شوند، فراهم است امکان مراجعه به سایت های خارجی و محتوایی که در خارج از کشور میزبانی می شود، وجود ندارد.
در پیگیری از مرکز تماس چند سرویس دهنده اینترنت، اپراتورهای پاسخگو با رد این موضوع، حتی اعلام کردند برای نخستین بار است که با چنین شکایتی مواجه می شوند. با این حال کاربران اینترنت اعلام می کنند با وجود راهنمایی های تلفنی اپراتور مرکز تماس سرویس دهنده، مشکل رفع نمی شود، اما با گذشت زمان، مشکل خود به خود و بدون تلاشی برای حل، رفع می شود که این امر نشان می دهد اختلال ناشی از شبکه و خارج از محدوده ابزار اتصال و شبکه سمت کاربر است.
البته به نظر می رسد این اختلال ها مقطعی باشد و با پیشرفت های فنی کار به مرور برطرف شود؛ چرا که بارها به کاربران اطمینان داده شد که با این تفکیک در دسترسی به اینترنت و ترافیک خارجی اختلالی برای شان پیش نخواهد آمد.