ایسنا- وی با بیان اینکه 90 درصد ناوگان مسافربری کشور در حوزه جاده ای به سامانه مذکور تجهیز شدند، ادامه داد: تردد اتوبوس های فاقد سامانه سپهتن در جاده های سراسر کشور ممنوع است و تا زمانی که این سامانه روی این وسایل نقلیه نصب نشود، از تردد آنها جلوگیری می شود.
رییس پلیس راه کشور درباره قابلیت های این سامانه گفت: تخلفات رانندگی، آنلاین و لحظه ای علاوه بر اینکه به راننده به صورت پیامک ارسال می شود، به شرکت مزبور نیز اعلام می شود. سامانه سپهتن به هیچ وجه قابل دستکاری نیست و کوچک ترین تغییر آن بلافاصله به پلیس گزارش می شود.
وی ادامه داد: این سامانه در حوزه مسافربری به پلیس کمک می کند و حرکات راننده از طریق دوربینی که در داخل اتوبوس نصب است، به صورت لحظه ای کنترل می شود.
حمیدی ادامه داد: راننده قبل از حرکت، گواهینامه را در داخل سامانه مذکور قرار داده و بر اساس بانک اطلاعاتی موجود، مدارک و سوابق راننده، مجاز و غیرمجاز بودن، میزان کارکرد وی در رانندگی، سرعت ها و توقف های غیرضروری، تخلفات رانندگی، سوابق خودرو، معاینه فنی، مسیر و زمان حرکت، مبدا و مقصد و... نشان داده می شود.
وی با اعلام حذف توقف اتوبوس ها جلوی پاسگاه های پلیس گفت: توقف گاه های مناسبی در طول مسیر برای این خودروها در نظر گرفته شده تا راننده هر سه ساعت به مدت 15 دقیقه در محل هایی پیش بینی شده بایستد و از رانندگی مداوم و بدون استراحت جلوگیری شود.
رییس پلیس راه کشور با بیان ثبت تخلفات رانندگان در سیستم اجرایی پلیس راهور کشور گفت: از طریق این سامانه همه اقدامات سنتی نظیر کنترل راننده در پاسگاه ها حذف خواهد شد، به گونه ای که دوربین به جای چشم پلیس، راننده را با گواهینامه مطابقت داده یا حرکات و تخلفات وی را کنترل می کند.
به گفته وی، از طریق سامانه مذکور، همه اطلاعات اتوبوس، یک کیلومتر مانده به پاسگاه از طریق بسترهای مخابراتی کشور برای پاسگاه ارسال و افسر نگهبان با مشاهده اطلاعات به دست آمده، خودروی متخلف را متوقف می کند البته توقف و نظارت رندمی برای پاسگاه ها و تیم های گشتی همچنان به قوت خود باقی است.