fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 200883
    تاریخ انتشار : 9 بهمن 1395 0:36
    تعداد بازدید : 575

    روزنامه‌ها آخرین، رسانه‌های اجتماعی نخستین منبع

    سهم رسانه ها از ماجرای پلاسکو

    روزنامه ها و خبرگزاری ها در جریان خبررسانی فروریختن پلاسکو و مدفون شدن تعداد زیادی از مردم و آتش نشانان با اختلاف فاحشی در دنیای اطلاع رسانی از رسانه های اجتماعی عقب ماندند.

    فناوران- هفته گذشته داغ ترین اخبار در ایران حول محور آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری شهر تهران، آواربرداری و پیدا کردن اجساد مردم و آتش نشانان بود. این حادثه که با مدفون شدن تعداد زیادی از آتش نشانان و مردم تبدیل به یک فاجعه شد، به لحاظ حساسیتی که در بین مردم ایجاد کرد، نیاز به اطلاع رسانی شفاف و سریع را به وجود آورد. 
    بر اساس آماری که روزنامه فناوران با نظرسنجی بین مردم در رسانه های اجتماعی انجام داده، طی هشت روز رسانه های اجتماعی با تفاوتی بسیار زیاد نسبت به روزنامه ها و خبرگزاری های رسمی کشور پیشتاز اطلاع رسانی درباره حادثه پلاسکو بودند.  62/4 درصد از مردم اخبار حادثه پلاسکو را از شبکه اجتماعی توییتر به دست آوردند. خبرنگاران و عکاسان حاضر در محل حادثه با ارسال توییت از روند انجام کار توانستند بخش بزرگی از نیاز کاربران به اطلاعات و اخبار را برطرف کنند. این افراد با پخش ویدیوی زنده با کمک برنامه پریسکوپ، ارسال عکس و تشریح آنچه در حال اتفاق بود اعم از مراحل آواربرداری، وضعیت روانی افراد حاضر در محل، صحبت های آتش نشان ها و غیره مخاطبان را در جریان لحظه به لحظه امور قرار می دادند. 
    بعد از توییتر، تلگرام بیشترین سهم را در اطلاع رسانی حادثه پلاسکو داشت. 23/2 درصد از کاربران از تلگرام به عنوان نخستین منبع خبری خود برای به دست آوردن اخبار جدید حادثه پلاسکو استفاده کردند. اخباری که در کانال های خبری خبرگزاری های رسمی در تلگرام منتشر می شد، همان خبرهایی بود که روی سایت شان قرار می دادند و خبرنگاران حاضر در محل برای شان ارسال می کردند. کانال های غیررسمی خبری نیز با دست چین کردن اخبار خبرگزاری ها، خبرهایی که از سوی کاربران در شبکه های اجتماعی منتشر می شد و اخبار رسانه ملی (صدا و سیما) لحظه به لحظه به روز می شدند. گاهی هم اخبار منتشر شده در کانال های تلگرامی بود که از سوی کاربران عادی در شبکه های اجتماعی بازنشر می شد.
    رسانه ملی، روزنامه ها و خبرگزاری ها در جریان پوشش خبری حادثه پلاسکو طی هشت روز آواربرداری بعد از رقیب بزرگ و قدری به نام رسانه های اجتماعی ایستادند. اگر بخواهیم رسانه های سنتی و رسانه های اجتماعی را مقابل یکدیگر قرار دهیم، باید گفت 85/6 درصد از مردم از رسانه های اجتماعی استفاده کردند و رسانه های سنتی (تلویزیون، روزنامه ها و خبرگزاری ها) تنها مورد توجه 14/4 درصد قرار گرفت. تلویزیون یا همان رسانه ملی از نخستین ساعات آتش سوزی در ساختمان پلاسکو کار اطلاع رسانی زنده را آغاز کرد و حتی فروریختن ساختمان پلاسکو نیز به صورت زنده از سیما پخش شد. 11/2 درصد از مردمی که در جمعیت آمارگیری روزنامه فناوران قرار داشتند، تلویزیون را به عنوان اولین منبع خبری خود اعلام کردند.  اما سهم روزنامه ها و خبرگزاری ها در جذب توجه مردم برای کسب خبر در جریان حادثه پلاسکو چقدر بود؟ 3/2 درصد. به این ترتیب روزنامه ها آخرین منبع خبری مردم بودند و این با توجه به سرعت اطلاع رسانی رسانه های اجتماعی و تلویزیون اصلا عجیب نیست. جامعه آماری فناوران در این گزارش کاربران رسانه های اجتماعی بودند بنابراین اختلاف زیاد سهم رسانه های اجتماعی و رسانه های سنتی از ماجرای پلاسکو چندان عجیب نیست


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :