اجازه گرفتن از مردم برای ارسال پیامک تبلیغاتی الزامی شد
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اعلام کرد: براساس مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ارایه خدمات ارزش افزوده پیامکی از سوی اپراتورها تایید مشترک برای فعال سازی الزامی است.
ایسنا- حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع رسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات در دسته بندی خدمات ارزش افزوده پیامکی قرار می گیرند، افزود: اپراتور باید درباره تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، قبل از شروع ارایه خدمات، از طریق یک پیامک درباره ارایه خدمات از مشترک سوال کند و درصورت تایید مشترک آن را فعال کند.
وی گفت: در اجرای مصوبه ۱۴۷ کمیسیون، حوزه نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری درباره نحوه عضویت مشترکان تلفن همراه در سرویس های خدمات مبتنی بر محتوا حساسیت ویژه ای دارد و درصورت مشاهده هرگونه عضویت ناخواسته مشترکان در اینگونه سرویس ها پیگیری های لازم را انجام می دهد.
فلاح درباره عدم آگاهی مشترکان از عضویت در این خدمات گفت: برخی پیامک های دعوت به عضویت در سرویس ها با متن های فریبنده و جذاب مانند شرکت در قرعه کشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان و غیره ارسال می شود که در دوره های گذشته در این پیامک ها هیچ اشاره ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مشترکان به این صورت برای دریافت خدمات عضو شده اند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با بیان اینکه در حال حاضر نحوه ارسال پیامک های مربوط به خدمات به گونه ای است که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج می شود، گفت: در برخی برنامه های رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سایت های اینترنتی و سایر رسانه ها با تبلیغات کاذب و گمراه کننده مشترکان را به ارسال کد عضویت به سرشماره های موردنظر تشویق می کنند که ممکن است از آن برای عضویت ناخواسته مشترکان استفاده شود.
فلاح گفت: مشترکان تلفن همراه در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی 195.ir یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شکایت خود را ثبت کنند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام شود.