آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 200073
تاریخ انتشار : 28 دی 1395 10:49
تعداد بازدید : 665

توسعه بانکداری الکترونیکی برنامه و نگاه استراتژیک می خواهد

بانکداری و پرداخت الکترونیکی در کشورمان تاحدی گام های مهمی برای تثبیت خود برداشته است اما بر کسی پوشیده نیست که تحقق کامل آن نیازمند یک نگاه و برنامه استراتژیک تر است. اگرچه در این خصوص لوازم اولیه فراهم شده و فرهنگ سازی هم تاحدی انجام شده است، اما در بخش زیرساخت ها همچنان کمبودهای مهمی وجود دارد.

فناوران- تحریم های بین المللی در حد بسیار بالایی زیرساخت ها و میزان تطابق نظام پرداخت و بانکداری الکترونیکی کشورمان با استانداردهای دنیا را تضعیف کرد و حالا که این تحریم ها در حال رفع شدن است و بخش بزرگی از آنها هم رفع شده است، باید سرعت انجام اقدامات زیربنایی در این بخش هم به شکل فزآینده افزایش یابد. 
مسوولان بانکی کشورمان بارها گفته اند بخش بزرگی از موانع تحقق آنچه که می خواهیم، درونی است و در شرایط فعلی باید این موانع درونی به سرعت رفع شود و رفع آنها به اعتقاد کارشناسان این حوزه در گرو برنامه ریزی و نگاه استراتژیک به این حوزه است. بانکداری ما به طور کلی به اذعان رییس کل بانک مرکزی حداقل 20 سال با آخرین دستاوردهای جهانی در این حوزه فاصله دارد و این فاصله باید هر چه سریع تر رفع شود. 
فرامرز خالقی، مدیر عامل هلدینگ سداد در این باره با بیان اینکه یکی از الزامات مهم برای تحقق بانکداری الکترونیکی، نگرش و دید استراتژیک به این مقوله مهم و فراهم کردن ساز و کارهای مورد نیاز است، معتقد است: کسب و کار در بانک ها براساس نیازهای مشتریان تنظیم می شود و در مفهوم بانکداری نوین خلق ارزش های بلند مدت برای مشتریان از اهمیت برخوردار است که لازمه آن برنامه راهبردی است. 
به باور کارشناسان کسب و کار های نوظهور در صنعت بانکداری از یک سو و تغییر مداوم زنجیره ارزش ایجاب می کند تا ضمن شناخت نوآوری ها در عرصه بین المللی اقدام به بومی سازی آنها کنیم که یک نمونه آن بانکداری اجتماعی است. بازنگری در ابعاد گوناگون کسب و کار، حمایت از شرکت های دانش بنیان، بهره گیری از مشاوران برجسته جهانی و داخلی، وضع مقررات متناسب و حذف قوانین دست و پاگیر از ضرورت های ترویج نوآوری در بانکداری محسوب می شود.
خالقی در این باره بیان می کند: خوشبختانه با اتکا به نیروهای توانمند و خلاق و جوانان کارآمد این قابلیت وجود دارد که به بازارهای منطقه ای و فرا منطقه ای در عرصه تولید و پشتیبانی ابزارهای نوین کسب و کار دسترسی پیدا کنیم.ابزارهای مدیریتی، قانونی و ساختاری و همچنین اشاعه فرهنگ استفاده مطلوب از بانکداری الکترونیکی برای کشور آثار مثبت و ارزنده فراوانی دارد. علی جهانی، مدیر روابط عمومی بانک صادرات اعتقاد دارد: «ورود به مقوله فضای مجازی الزام آور است و بانک بدون فناوری اطلاعات و تحلیل صحیح از خواسته ها و مطالبات مشتریان نمی تواند در فضای به شدت رقابتی امروز جایگاه مناسبی داشته باشد». 
بر اساس اعتقاد کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیکی، کشورمان به شدت نیازمند بازنگری در مسیری است که تا به حال طی کرده است و اگر این بازنگری درست و کارشناسی انجام نشود، نمی توان آینده خیلی روشنی را برای حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیکی کشور متصور بود. 
به باور کارشناسان، صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانال های متعدد برای انجام عملیات بانکی یکی از چالش های مهم در این زمینه است. همچنین یکی از مشکلات بانک ها در شرایط کنونی عدم شفافیت اطلاعات است و به خاطر گسترده بودن شعب بانک ها و تنوع خدمات، اطلاعات در سیستم به صورت شفاف جریان پیدا نمی کند. عدم انتقال کامل فرآیندهای عملیات بانکی و کنترل راستی آزمایی اطلاعات فردی، عنصر اصلی در عدم توسعه خدمات بانکی به صورت الکترونیکی بوده و مانع بهره برداری از امکانات دیجیتالی شدن است.
بر اساس این گزارش با توجه به نفوذ اینترنت و تلفن های همراه در کشور، استقبال از بانکداری الکترونیکی خصوصا در حوزه استفاده از موبایل بانک رشد قابل توجهی داشته است. فرهنگ سازی در استفاده از بانکداری الکترونیکی به عنوان یک ضرورت همواره مطرح بوده و کارآیی روابط و فرآیندهای تعریف شده در ارزش آفرینی خدمت در محیط های مجازی بسیار مهم خواهد بود و بی توجهی به فضای درآمدی و ارزش آفرینی برای ذی نفعان باعث صدمه به مجموعه شبکه خواهد شد. برای پی بردن به ضربه های بی توجهی به زنجیره ارزش افزوده و طراحی نشدن درست مدل کسب و کار می توان به مشکلات متعدد psp ها در این حوزه پرداخت. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :