سوپر چت؛ روش جدید یوتیوب برای درآمدزایی
به نظر می رسد یوتیوب روش جدیدی برای درآمدزایی پیدا کرده است و این امر نشان می دهد که این شرکت با تبلیغات یا حق اشتراکی که از مخاطبان خود می گیرد، قناعت نکرده است. این شرکت برای تولید پول ویژگی جدیدی از سایت خود را معرفی کرده است که «سوپر چت» نام دارد.
Engadget- یوتیوب این قابلیت جدید را به گونه ای طراحی کرده است که کاربران می توانند با پرداخت مبلغ کمی، پیام شان را روی ویدیوهایی که به صورت زنده پخش می شوند، بالاتر از سایر پیام ها منتشر کنند.
زمانی که یک ویدیوی زنده در حال نمایش است، ده ها یا صدها پیام توسط کاربران گذاشته می شود که گاهی ثانیه ای این پیام ها منتشر می شوند. در این شرایط دیگر محال است پیام تان دیده شود و پیام شما هر لحظه به سمت پایان چت ها منتقل می شود و دیگر پیام شما توجه کسی را جلب نمی کند. در این شرایط است که یوتیوب راهکار «سوپر چت» را ارایه داده است و از شما می خواهد اگر می خواهید پیام شما دیده شود، کمی پول خرج کنید.
یوتیوب در این باره گفته است: هر کسی که دارد ویدیوی استریم تماشا می کند، می تواند یک سوپر چت بخرد و یک پیام برجسته (های لایت) در استریم چت است و به مدت پنج ساعت در بالای همه پیام ها «پین» می شود و درنتیجه پیام شما زمان زیادی فرصت دارد که توسط کاربران دیگر دیده شود.
انتظار می رود سوپر چت جایگزین قابلیت Fan Funding یوتیوب شود که در سال 2014 راه اندازی شده بود. سوپر چت در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را پشت سر می گذارد و در اختیار تعداد محدودی از کاربران یوتیوب قرار گرفته است. انتظار می رود این قابلیت برای 20 کشور دیگر تا سی ام ماه ژانویه عرضه شود.
گفتنی است بخشی از هزینه صرف شده برای این منظور به جیب صاحب کانال ریخته می شود و مابقی از آن خود گوگل خواهد شد.
در حال حاضر ویژگی سوپر چت تنها در نسخه وب و آندرویید برخی از کانال های منتخب یوتیوب قابل دسترسی است، اما طی روزهای آینده در اختیار کاربران اپلیکیشن iOS و سایر اعضا نیز قرار خواهد گرفت.