کارشناسان حوزه پرداخت الکترونیکی بر این باورند، یکی از مهم ترین راهکارها و الزاماتی که برای حرکت در مسیر کاهش این کاستی ها وجود دارد، طرح دقیق و درست مسائل است. به عنوان مثال کارشناسان سال هاست بر ضرورت راه اندازی رگولاتوری و تبیین مدل کسب و کاری که برای شرکت های پرداخت انگیزه لازم را برای حضور در بازار پرداخت های آفلاین را فراهم کند، تاکید می کنند؛ اما در این سال ها شاهد یک برنامه عملیاتی درست در این زمینه نبوده ایم. مساله مهم تر تعیین نظام کارمزدی است؛ مساله ای که سال هاست به شکل مناقشه ای بین شرکت های پرداخت، بانک ها و پذیرنده ها درآمده و نتیجه کارشناسی هم از دل این مناقشه ها درنیامده است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان برای رفع کاستی ها در حوزه بانکداری الکترونیکی و پرداخت، قبل از هر چیز مسائل زیرساختی و زیربنایی باید رفع شود. در غیر این صورت بکارگیری تکنولوژی در بستری ناآماده نمی تواند نقشی در رفع این کاستی ها داشته باشد. مساله امنیت پرداخت ها، چگونگی فعالیت فین تک ها و بسیاری مسائل دیگر که عمدتا به حوزه قانونگذاری و سیاست گذاری مربوط می شود، باید رفع شود تا بتوانیم شاهد پوست اندازی بانکداری و پرداخت الکترونیکی در کشور باشیم در غیر این صورت در بر همین پاشنه مشکل دار فعلی خواهد چرخید.
براساس گفته ها مدیر عامل شاپرک در حال حاضر نسبت تراکنش های شاپرک و نقدینگی کمتر از سه درصد است که نشان دهنده اعتماد مردم به این سیستم است، اما سوال این است که اگر همچنان موضوع مدیریت پرداخت های خرد به تعویق بیفتد و بار ترافیکی بر شاپرک از این ناحیه افزایش یابد و اختلال هایی به وجود بیاد آیا مردم همچنان به این سیستم اعتماد خواهند داشت؟
مدیرعامل شاپرک در این زمینه به مساله کارمزدها هم پرداخته و گفته است: از چند سال پیش رقابت ناسالم در موضوع کارمزدها شروع شد که از کنار یک پدیده به وجود آمده است به نام کارمزدخواهی؛ یعنی سرویس گیرنده به جای اینکه هزینه پرداخت کند، سرویس دهنده هم سرویس ارایه می دهد و هم هزینه را پرداخت می کند که این امر طبیعتا در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.
سوال مهم این است که این رقابت ناسالم تا کی می خواهد ادامه پیدا کند و آیا در صورت بروز تبعات آن بر حوزه پرداخت، آن اعتمادی که از آن صحبت می شود، مختل نخواهد شد؟
قادری در این باره با بیان اینکه صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک چیزی نیست که ما اختراع کرده باشیم، افزود: ما با سرعت هم به جایگاه خوبی رسیدیم، اما الان باید اقدامات دیگری را شروع کنیم، نمی توانیم فقط به تاریخچه مان اکتفا کنیم و بگوییم همه چیز خوب است.
این حرف درستی است که ما خودمان چیزی اختراع نکرده ایم و روی دیگر آن هم این است که برای پیشرفت در این زمینه باید با استانداردهای جهانی هماهنگی داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر درست و منطقی و همگام با تحولات جهانی در این حوزه به فعالیت ادامه بدهیم. در هیچ جای دنیا به قول مدیر عامل شاپرک ارایه دهنده سرویس کارمزد پرداخت نمی کند، سوال این است که این رسم غلط را چه کسی باب کرده است و چه کسی باید جلوی آن را بگیرد؟ نهاد ناظر و سیاست گذار ما در این سال ها چرا در مقابل این رویه غلط که می تواند کل این نظام پرداختی را با مشکل مواجه کند، سکوت کرده است؟
به گفته قادری: تغییرات در این صنعت خیلی چشمگیر است و روز به روز در حال افزایش است، جذابیت های مالی وجود دارد و شرکت هایی هستند که موسسه مالی نیستند، ولی وارد این صنعت می شوند. درواقع شرکت هایی که چابک ترند و راهکارهای خلاق دارند، وارد بازار می شوند و طبیعتا از بقیه پیشی می گیرند. سوال مهم تر هم در این زمینه این است در این سال هایی که حضور این شرکت ها پیش بینی شده بود، چه اقداماتی برای استفاده از توان شان برای بهبود صنعت پرداخت کشور انجام شده است و حالا که در عمل انجام شده قرار گرفته ایم، چه برنامه ای داریم؟ پاسخ به این سوالات شاید بتواند راه جبران کاستی ها را فراهم کند.