fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 199282
    تاریخ انتشار : 18 دی 1395 10:58
    تعداد بازدید : 386

    در جشنواره نوربخش ششمين همايش بانكداري الكترونيك

    «سامانه تشخيص تقلب پايا» جايگاه نخست نوآوري هاي برتر را گرفت

    شركت خدمات انفورماتيك در جشنواره نوربخش ششمين همايش بانكداري الكترونيك و نظام هاي پرداخت با سامانه تشخيص تقلب پايا موفق به كسب رتبه نخست نوآوري هاي برتر شركتي شد. اين سامانه در معاونت عمليات شركت خدمات انفورماتيك طراحي شده است.

    فناوران- سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در حاشیه ششمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام های پرداخت گفت: تحقق جایگاه نخست برای اقتصاد ایران در منطقه و به عنوان مثال در حوزه بانكداري الكترونيكی با تعریف شاخص های دقیق و قابل اندازه گیری میسر است.
    وی افزود: شاید بهتر است در فاصله یک سالی که بین دو دوره برگزاری همایش بانکداری الکترونیک وجود دارد، پایش دقیقی توسط گروهی مشخص صورت بگیرد تا مشخص شود آیا شبکه بانکی و شرکت های فعال در این حوزه در مسیر اهداف تعیین شده در هر دوره از همایش حرکت کرده اند و اگر حرکتی صورت گرفته، تا چه اندازه پیشرفت حاصل شده است؟
    نجفی خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم نقشه راهی برای سیستم بانکی داریم که در سال ۱۴۰۴ محقق می شود، باید مکانیزم های برنامه ریزی را هم تعریف کنیم؛ یعنی مکانیزم هایی برای اندازه گیری به وجود آوریم. ما در سه سال گذشته بارها در همین همایش و در مجموعه بانک مرکزی از حرکت به سوی اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۴ خورشیدی گفته ایم اما در این خصوص باید چند شاخص عمده هم تعریف کنیم که قابل اندازه گیری باشد.
    وی درخصوص عملکرد شرکت خدمات انفورماتیک نیز گفت: شرکت خدمات انفورماتیک دو بال دارد که یکی مسوولیت های حاکمیتی است و دیگری عملکرد رقابتی. بخش حاکمیتی شرکت با نظر و سفارش بانک مرکزی، سامانه هایی را به وجود می آورد و سرویس هایی را ارایه می کند که از جمله آن ها می توان به «پیوند» پرداخت. هرسال علاوه بر اینکه پایداری تراکنش ها در این سامانه ها افزایش می یابد، بر حجم تراکنش ها نیز افزوده می شود. به عبارت دیگر سالانه میزان تراکنش های انجام شده 20 تا 25 درصد افزایش می یابد.
    نجفی افزود: این یعنی استقبال مردم از بانکداری الکترونیکی و به تبع این اقبال طبیعتا باید زیرساخت ها نیز تقویت شود؛ به عبارت دیگر ضروری است زیرساخت ها قابلیت سرویس دهی با پایداری و امنیت بالا را داشته باشند، ضمن اینکه باید اعتماد عمومی به دست آمده نیز تقویت شود چون اگر این اعتماد از دست برود، مردم به بانکداری سنتی و شعبه ها باز می گردند و طبیعتا شعبه ها پاسخگوی آن ها نخواهند بود.
    وی با بیان اینکه بخش مهمی از تراکنش های مردم از طریق تلفن همراه انجام می شود؛ امنیت این انتقال در شبکه بانکی را حائز اهمیت دانست و افزود: یعنی مردم باید مطمئن شوند که اطلاعات شان به صورت امن از این شبکه ها عبور می کند؛ به همین دلیل «شبکه پیوند» ایجاد شد.در این سامانه، در زمان انجام یک تراکنش در موبایل، نیازی به ارسال اطلاعات کارت بانکی نیست و اطلاعات به واسطه شماره موبایل و رمز منتقل می شود.
    وی گفت: موضوع دیگری که در دستور کار شرکت قرار دارد، ارتباط های بین المللی است. مردم ما به سفرهای خارجی می روند و بعد از تحریم ها مسافران خارجی بسیاری به ایران می آیند اما کارت های اعتباری بین المللی آن ها در ایران قابل استفاده نیست؛ بنابراین ما در حال ایجاد زیرساخت هایی هستیم که به واسطه آن کارت های اعتباری خارجی ازجمله مسترکارت و ویزا در ایران قابل استفاده شود و کارت های بانکی ایرانی هم در مرحله نخست در کشورهای منطقه و بعد در کشورهای اروپایی قابل بهره برداری باشد.
    وی بیان کرد: امضای همراه هم یکی دیگر از سرویس هایی است که در شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده و در تراکنش هایی با عدد و رقم بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
    نجفی با اشاره به برخی انتقادها در خصوص فعالیت انحصاری شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: بانک مرکزی متولی گروهی از سرویس ها به صورت انحصاری است از جمله سامانه ساتنا ،سوئیفت، چکاوک و شاپرک ؛ این سامانه ها در اختیار بانک مرکزی است.  
    وی افزود: در طول سالیان، بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک اعتماد کرده و به این باور رسیده که این شرکت می تواند سامانه ها را در کل کشور پیاده کند تعداد این سامانه ها هم زیاد است و شاید به 25 مورد برسد. به گفته نجفی، البته این اعتماد نیز جواب داده است یعنی در این مدت سرویس دهی تمام سامانه هایی که بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک محول کرده به نحو احسن و با کیفیت بالا انجام شده به عنوان مثال وقتی در روزهای پایانی سال بعضی سرویس های سایر بانک ها با افت سرعت مواجه می شود سرویس هایی نظیر شاپرک، شتاب، ساتنا و چکاوک و سوئیفت با پایداری 99 درصدی به فعالیت خود ادامه می دهد. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: در بخش رقابتی هم به تعدادی از بانک ها سرویس هایی ارائه می کنیم اما در این حوزه رقابت گاهی آزاردهنده می شود. مثلا ما خدماتی را به یک بانک ارائه می دهیم و به عنوان مثال برای کل خدمات سالانه 10 میلیارد تومان دریافت می کنیم اما این بانک از ما به عنوان مشتری جدا می شود و با شرکتی دیگر قرارداد می بندد؛ یعنی برای همان سرویس به عنوان مثال 100 میلیارد تومان پرداخت می کند به هر حال باید شفافیت لازم در هزینه های آی تی بانک ها کامل تر شود و بازگشت سرمایه نیز درنظر گرفته شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی