آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 197711
تاریخ انتشار : 26 آذر 1395 10:34
تعداد بازدید : 1079

الکام استارز؛ کمیت مهم است یا کیفیت؟

شبنم کهن چی- الکام استارز بعد از حاشیه هایی که به دلیل اطلاع رسانی نادرست و بی توجهی برخی شرکت کنندگان به تکمیل روند ثبت نام به وجود آمد، دیروز کار خود را آغاز کرد. در نخستین روز از نمایشگاه الکامپ گلایه مشترک شرکت کنندگان این بخش، کمبود جا بود. در پاسخ به این گلایه برخی از کارشناسان و مسوولان به نمایشگاه های بین المللی ازجمله جیتکس پرداختند: استارت آپ ها در نمایشگاه های مشابه نیز فضایی به همین اندازه در اختیار دارند. هرچند برخی از مسوولان و فعالان صنف آی تی به سادگی الکامپ را با جیتکس مقایسه می کنند، من فارغ از اعتقادم به قیاس مع الفارق بودن این امر، مقایسه را کنار می گذارم و با توجه به شرایط امروز جامعه استارت آپ ها و بازار آی تی کشور به چند نکته می پردازم.

بی شک سالن الکام استارز برای میزبانی از حدود 200 استارت آپ و بازدیدکنندگان شان که شامل علاقه مندان، مسوولان و سرمایه گذاران می شود، سالن کوچکی است. البته کوچک بودن این سالن شور و شلوغی خوبی به فضای الکام استارز بخشیده که روز نخست نمایشگاه با وجود بارش برف و سردی هوا چشمگیر بود. اما اجازه بدهید این سوال را مطرح کنم که استارت آپ ها چرا باید در نمایشگاه حضور پیدا کنند؟ معرفی و برگزاری جلسات متعدد با بازدیدکنندگانی که برای یک استارت آپ سود تجاری یا تبادل دانش و امکان همکاری دارند، ازجمله مهم ترین دلایل حضور یک استارت آپ در نمایشگاه است. اگر همین یک دلیل را مد نظر بگیریم حالا باید بپرسیم در الکام استارز فضایی برای پاسخ به این نیاز در نظر گرفته شده است یا نه؟ اگر شما هم امروز و روزهای آتی از این سالن دیدن کنید، به سادگی می توانید پاسخ دهید: نه. صاحبان کسب و کارهای نوپا نه تنها در همان مکانی که جانمایی شده اند، امکان برگزاری نشست ندارند؛ بلکه هیچ کجای سالن بخش مجزایی در نظر گرفته نشده تا با کمترین امکانات (چند میز و صندلی) امکان برگزاری جلسه و نشست های کوتاه مدت و گپ وگفت های کاری مهیا شود (بگذریم از کافه دیرین دیرین)؛ از کنار در ورودی سالن شماره 18 تا در خروجی، کانترها چسبیده به یکدیگر چیده شده و راهروهای مارپیچ وسط سالن نیز به همین شکل پر شده است. 
قطعا اقدام مسوولان اجرایی الکامپ جهت اختصاص دادن بخشی از نمایشگاه به صاحبان کسب و کارهای نوپا، اقدامی شایسته و درخور تحسین است که امیدواریم طی سال های آینده با کسب تجربه و پشت سر گذاشتن این فراز و نشیب ها شکل بهتری به خود بگیرد؛ اما اگر این اقدام به قصد دادن فرصتی به استارت آپ ها برای معرفی و جذب سرمایه گذار، همکار و توسعه کار انجام شده باشد، کیفیت اجرای الکام استارز این فرصت را به استارت آپ ها نمی دهد. ولی اگر نیت، نشان دادن توجه مجری به استارت آپ ها و به نمایش گذاشتن آنها باشد – آن هم هر چقدر می توان در سالن جا داد- می توان گفت، مجری الکامپ در الکام استارز نه تنها عملکرد قابل دفاع؛ بلکه عملکرد خوبی داشت. 
کیفیت الکام استارز به معیارهای انتخاب و داوری، مکان برگزاری و امکاناتی است که در اختیار استارت آپ ها قرار می گیرد. علاوه بر مکان و امکانات که در بضاعت این یادداشت درباره آن نوشتم، معیارهای انتخاب استارت آپ ها نیز از اهمیت برخوردار است که باید به آن پرداخت. البته لازم است پیش از بررسی و نقد معیارهای انتخاب استارت آپ ها برای ورود به الکام استارز از کمیته داوران الکام استارز بخواهیم معیارهای انتخاب خود را اعلام کنند تا بعدها متهم به پیش داوری و کج فهمی نشویم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :