قضاوت در یکشنبه
شبنم کهن چی- بیست و دومین دوره نمایشگاه الکامپ امروز آغاز شده است. وقتی می خوانیم «بیست و دومین دوره» ناخودآگاه توقع داریم نمایشگاهی که بیست و دو بار در یک حوزه مشخص برگزار شده و تجربیات مختلفی را پشت سر گذاشته، امروز پخته تر از تمام این سال ها و در بالاترین سطح کیفی خود برگزار شود.
الکامپ، طی سال های گذشته فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از تعیین مجری و محل برگزاری گرفته تا خدمات نمایشگاهی و غرفه سازی و هزینه های ارزی و ریالی اجاره غرفه. الکامپ، نمایشگاهی است که هر کس کلیدش را در دست گرفت، باز هم انتقاداتی نسبت به آن وارد بوده است. البته کارهای اجرایی با هر الگویی که اجرا شود باز هم منتقدانی پشت سر خود برجای می گذارد. انتقادات گاهی از سر اختلاف سلیقه به وجود می آید، گاهی از سر کیفیت نامناسب. طبیعی است انتقاد از سر اختلاف سلیقه بهتر از کیفیت نامناسب است؛ دومی گلایه در پی دارد اما اولی سازندگی و پیشرفت. داستان الکامپ، داستان عجیبی است. هر سال مجری نمایشگاه (هر نهاد و سازمانی که باشد) تلاش می کند نمایشگاهش از سال های گذشته باشکوه تر و بهتر برگزار شود؛ اما واقعیت این است که سطح کیفی نمایشگاه الکامپ تغییر چشمگیری نمی کند؛ یک پله بالاتر، یک پله پایین تر و منتقدان حتی قبل از آغاز نمایشگاه با پشتکار با تکیه بر پیش بینی های خود شروع به تلخ کردن ذهن خود و دیگران می کنند. دست آخر هم برگزار کنندگان، گزارشی از شکوه و جلال نمایشگاه منتشر می کنند.
نمایشگاه الکامپ امسال که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور مجری آن است، این دوره از یک سال پیش دبیرخانه داشته. یعنی با ایجاد دبیرخانه قرار بود هیچ کاری به دقیقه نود نرسد، برنامه ریزی ها دقیق و به مرور زمان انجام شود و همه چیز با حوصله و با تکیه بر توانایی های فنی و اجرایی پیش رود. این یادداشت، یادداشت یک منتقد که بر پایه پیش بینی ها انتقاد می کند، نیست. من هم مانند دیگران امیدوارم کیفیت برگزاری نمایشگاه الکامپ امسال نه یک پله که چند پله بالاتر از بیست و یک دوره پیش باشد؛ اما آنچه تا امروز در مراحل ثبت نام و جانمایی به خصوص در بخش الکام استارز دیدیم، نشانی از برنامه ریزی یک ساله نداشت. امروز، اول راهیم. صبر کنیم ببینیم تا روز یکشنبه الکامپ را چگونه می بینیم. امیدوارم نمایشگاهی که امروز افتتاح شده و تا یکشنبه هم میزبان علاقه مندان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، نمایشگاه راضی کننده ای برای فعالان صنف و بازدیدکنندگان باشد. نمایشگاهی که انتقادات کمی از سر کیفیت نامناسب داشته باشد و هر چه نقد در پی برگزاری آن مطرح می شود، نقد از سر اختلاف سلیقه و سازنده باشد.