fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 197369
    تاریخ انتشار : 22 آذر 1395 10:13
    تعداد بازدید : 578

    گزارش فناوران از برگزاری مسابقات بوچیا به مناسبت هفته جهانی معلولان

    اکوسیستم استارت آپی؛ صدای #11ایران

    جمعه 19 آذر 95، به همت موسسه نیکوکاری همگام، چارگون و کمپین 11ایران، با همکاری موسسه خیریه رعد، مسابقات بوچیا به مناسبت گرامی داشت هفته جهانی معلولان، در سالن تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی با سازمان دهی خوب و همراه با رضایت همه شرکت کنندگان برگزار شد. 12 تیم سه نفره، متشکل از توان یابان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های اجتماعی با یکدیگر رقابت کردند که در نهایت سه تیم به عنوان برنده در مقام اول، دوم و سوم معرفی شدند که هر سه تیم برتر متشکل از بوچیابازان توان یاب بود.

    پانته آ کماسی
     بوچیا چیست؟
    بوچیا نوعی ورزش تفریحی-توپی است که حتی افراد دارای معلولیت شدید هم می توانند تا سطح قهرمانی در کشور و مسابقات برون مرزی جهانی و پارالمپیک آن را ادامه دهند. بازیکنان بوچیا باید از هوش تحلیلی برخوردار باشند تا موقعیت خود را در زمین مسابقه تشخیص دهند و استراتژی های مختلف را در مقابل حریفان خود به کار گیرند.

     چرا 11 ایران؟
    بر اساس آخرین آمارهای رسمی ارایه شده توسط مرکز آمار ایران، 11 درصد از جمعیت کشور توان یاب هستند. کسانی که من و شما، خواسته و ناخواسته سد راه فعالیت روزانه شان می شویم. دوست داران حوزه فناوری و فعالیت های اجتماعی، دست به دست هم دادند و این کمپین را با هدف فرهنگ سازی برای کل جامعه، در زمینه تعامل با 11 درصد جمعیت جامعه توان یاب ایرانی راه اندازی کردند.

     جام سفیران 11 ایران
    مسابقات ساعت 9:30 صبح شروع شد و تیم ها به صورت هم زمان در 4 زمین شروع به بازی کردند تا از میان آن ها تیم های صعودکننده به مرحله حذفی مشخص شود. جمعیت زیادی به تماشای بازی ها و حمایت از این عزیزان آمده بودند و در میان بازیکنان چهره زهرا نعمتی و زهرا حسینی، قهرمانان افتخار آفرین پارالمپیک هم دیده می شد. قبل از شروع مرحله نیمه نهایی، تعدادی از هنرمندان توان یاب با اجرای موسیقی و نمایش هنرنمایی کردند و پس از آن بازی ها ادامه یافت و تیم های راه یافته به نیمه نهایی با یکدیگر بازی کردند تا در بازی های فینال و رده بندی، تکلیف سه تیم اول و دوم و سوم مشخص شود. پس از آن مراسم اهدای مدال به تیم های برگزیده و کاپیتان های دیگر تیم ها انجام شد.

     از آگاهی تا ایمان
    آدمی هرگاه نسبت به چیزی آگاهی لازم را نداشته باشد، از بعد ندانستن به آن می نگرد و درگیر حس های اشتباهی چون دلسوزی، ترحم یا برتری طلبی می شود. هرکدام از ما در دورانی از زندگی شاید به دیده ترحم به یک توان یاب نگریسته ایم، چون نمی دانستیم در ذهن او چه می گذرد؛ اما وقتی از نزدیک با زندگی این افراد آشنا شویم، می فهمیم کسی قابل ترحم است که مهارت و توانمندی این افراد را باور ندارد و راه شان را برای ادامه به سمت اهداف شان ناهموار می کند. تمام این اشتباهات حاصل ندانستن، ندیدن و نشناختن است. اگر از نزدیک فقط با زندگی و شخصیت یکی از توان یاب ها آشنا شوید، می بینید که این افراد به رغم محدودیت هایی که جسم برای شان ایجاد کرده، صاحب چه تفکر خلاق و ذهن توانمندی هستند. آن زمان که از دایره گسترده توانایی های شان باخبر شوید، به روح بلند و همت عمیق شان ایمان می آورید؛ حال فرض کنید این نشر آگاهی فراگیر شود و به تدریج، تمام جامعه افراد توان یاب را باور کنند. آن چه اهمیت دارد ساختن معبر شهری برای رفت و آمد راحت تر این افراد نیست؛ بلکه آن ها برای ادامه راه علاوه بر ایمان خودشان، نیاز دارند دیگران هم به توانمندی های شان باور داشته باشند.

     ذهنیت استارت آپی
    شش تیم از تیم های شرکت کننده در این مسابقات را فعالان سرشناس اکوسیستم استارت آپی کشور و افراد اثرگذار در حوزه کسب وکارهای نوپا، شبکه های اجتماعی و رسانه ها تشکیل داده بودند. شاهین طبری (چارگون) به عنوان هماهنگ کننده و مسوول برگزاری این مسابقات، آرش برهمند (ماهنامه پیوست) به عنوان مجری و عطا خلیقی (مرکز تسهیل گری کسب وکارهای نوپا)، مجید علوی زاده (مجیدآنلاین)، مصطفی لامعی (کاله)، میلاد اسلامی زاد (تیارا استودیو)، جادی میرمیرانی (نویسنده و کارشناس مخابرات و مشاور IT)، حورا وکیلی (TasteGeeks)، امیر صدیقی (ریکامندر)، پرهام باغستانی (متخصص UI و UX)، جواد افتاده (کارشناس رسانه)، امیر صادق پور (دیجی کالا)، نیما نورمحمدی، روشنک علی طلب، سلمان اکبری و سعید حبیبی (پونیشا) و وحید حجه فروش (دبیر سرویس استارت آپ ها روزنامه فناوران) به عنوان بازیکنان این شش تیم و مانی قاسمی (دیجیاتو)، علی نعمتی شهاب (مشاور کسب وکارهای نوپا) و چند شخصیت اثرگذار دیگر در شبکه های اجتماعی نیز این رویداد را همراهی کردند. نکته قابل توجه این مسابقات، توجه ویژه دست اندرکاران به فرهنگ سازی عمومی و آگاه سازی جامعه نسبت به وضعیت و شرایط این قشر از هم وطنان بود که موج اطلاع رسانی ایجاد شده در شبکه های اجتماعی طیف گسترده ای از کاربران را با گوشه ای از مسایل 11درصد از جمعیت ایران آشناتر کرد. استارت آپ های ایران نه تنها در حوزه کسب وکار خود، بلکه در کل جامعه هم دغدغه اثرگذاری عمیق دارند؛ فرهنگی جدید و قابل تحسین که پیش از این کمتر نمونه سازمان یافته ای از آن می توان یافت. افراد موفق این حوزه کاملا می دانند که اطلاع رسانی و آموزش چه نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی افراد خواهد گذاشت. بسیاری از مربیان امروز کارآفرینی، روزی نه چندان دور از مربیان خود چیزهایی آموخته اند که با به کاربردن آن ها توانسته اند به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کنند. همان مدل ذهنی، همان نگرش تحول خواه و مدام در حال یادگیری و پیشرفت، اکنون به حوزه های اجتماعی و فرهنگی هم سرایت کرده است و در آینده نزدیک آثار شگفت آوری از خود خلق خواهد کرد. در زمانه ای که به همت جوانان خلاق و سخت کوش کشورمان، خرید کردن، انتقال پول، غذا سفارش دادن و حتی تاکسی گرفتن هم مثل هیچ زمان دیگری نیست، می توان امیدوار بود که نیکوکاری هم قله های جدیدی از انسانیت را فتح کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی