آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 197282
تاریخ انتشار : 21 آذر 1395 11:20
تعداد بازدید : 851

اسب ها و ماشین ها

زمانی که نخستین اتومبیل هنری فورد در خیابان ها تردد آغاز کرد، اسب ها وحشت کردند. این در سرگذشت فورد و تاریخ اتومبیل سازی آمده است، از وحشت اسب سواران هم گفته اند اما کمتر جایی از وحشت اسب فروشان نوشته اند، درحالی که اتومبیل از منظر آن ها، بزرگ ترین تهدید برای درآمد و زندگی شان بود. کسی هم جایی نگفته است میان فورد و اسب فروشان چه گذشت تا رسید روزی که همان ها، سوار بر اتومبیل شخصی شان به میخ دیوار هم فخر می فروختند. تاریخ بشریت بی شمار از این داستان ها دارد که قلیلی برای تحول و بهبود زندگی آدمی جنگیدند و کثیری برای حفظ سلطه و ثروت خود در تقابل با آن ها تقلا کردند. اما از آن جا که تاریخ پیروزی ها را بیش از شکست ها به خاطر می سپرد، نام و نشان چندانی از آنان که در برابر تغییردست و پا زدند در دست نیست. فوردها، تسلاها، میرزاتقی ها و باغچه بان ها آمده اند، جنگیده اند و هنگامی که رفته اند، جهان را بهتر از آن چه تحویل گرفته بودند پس داده اند.

وحید حجه فروش
در حکمت باستانی چین آمده است که تغییر، تنها اصل ثابت در جهان است. همه چیز و همه کس تغییر می کند و فردا و امروزش از هم متفاوتند. تغییر استثنا نمی شناسد، کوه ها، دریاها، جنگل ها، آدمیان، زندگی ها و کسب وکارهای شان همواره در معرض تغییر است. تغییر استثنا نمی شناسد و به شکلی بی رحمانه بی رحم است. فرقی نمی کند صاحب یک حجره در بازار باشید یا مدیر شرکتی مانند یاهو یا نوکیا؛ اگر خودتان تغییر را خلق یا آن را درک نکنید، به سادگی مغلوبش خواهید شد. زمانی که یاهو می توانست با مبلغ ناچیزی نسبت به ارزشش گوگل را بخرد، در نخوت سلطه خویش فرو رفت و چند سال بعد، متاع بی مشتری بازار شد. همین احوال بر کسب وکارهای سنتی ایران هم حاکم است. درحالی که بانگ خوش نوای تحول گوش مشتریان را می نوازد، پیشتازان پیشین بازارهای مختلف در تلاش هایی تعجب برانگیز، قصد کرده اند به شکل های مختلف با این نوا ساز مخالف کوک کنند. شاید این تحرکات بتواند لختی پیشروان تحول را به حاشیه ببرد، اما در نهایت مشتری است که خدمات بهتر و قیمت مناسب تر را انتخاب می کند. نکته ای که می تواند مخالف خوانان را به موقعیت های رفیع تری برساند؛ اگر به جای هیاهو و تمرکز بر رقبای نوآور خود، به مشتریان شان بیشتر توجه کنند.
اگر تغییرساز نیستید، دست کم به جای تغییرگریز و تغییرستیزی، تغییرپذیر باشید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :