fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 196363
    تاریخ انتشار : 6 آذر 1395 1:20
    تعداد بازدید : 1155

    رسوایی شبکه ای

    شبنم کهن چی- شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار اطلاع رسانی در اختیار کاربران، این روزها برای بسیاری از مسوولان دردسرساز و رسواکننده شده است. انتشار فیلم ها، عکس ها و اطلاعاتی از بی مسوولیتی، رفتار ناشایست و اشتباهات کارمندان دولتی در سمت های مختلف در شبکه های اجتماعی، آن سوی چهره نهادها را به نمایش گذاشته است. این چهره جدید گاهی باعث افتخار است، گاهی موجب شرمساری و ناراحتی. رسیدگی به وضعیت بی خانمان ها در سرمای چند شب گذشته چهره خوب نهادهای متولی را به نمایش گذاشت. ماجرا از انتشار عکس کودکی که در برف و سرما به دوربین لبخند می زد، آغاز شد و درنهایت با پیگیری خبرنگاران و انتشار گسترده این عکس ها و کمک خواستن از کاربران برای سرپناه دادن به آنها نیز ختم به خیر شد.

    مسوولان در محل حاضر شدند و به خانواده بی سرپناه کمک کردند. هر چقدر چهره خوب واکنش مسوولان به چنین اخباری کمتر دیده می شود، چهره ناراحت کننده برخی از مسوولان بیشتر در معرض دید و انتقاد است. فیلم کوتاه برخورد نامناسب کارمندان شهرداری فومن با زنی که محصولاتش را کنار خیابان می فروخت، یکی از این نمونه هاست. این فیلم دست به دست چرخید و انتقاد و اعتراض بسیاری از کاربران را برانگیخت. همین واکنش گسترده باعث شد برخی شخصیت ها از این زن دلجویی کنند و شهرداری فومن نیز برای رسیدگی وارد ماجرا شود. ماجرای لغو سخنرانی نماینده مجلس در مشهد و پیرو آن توییت رییس جمهور و واکنش برخی کاربران به توییت رییس جمهور و بسیاری ماجراهای دیگر که در توفان های توییتری یا هشتگ های داغ شده پر رنگ شد. 
    کاربران و جناح های سیاسی و فعالان اجتماعی اکنون از رسانه های اجتماعی فقط به عنوان ابزار اطلاع رسانی استفاده نمی کنند. رسانه های اجتماعی در دنیای اطلاع رسانی امروز قدرتی پیدا کرده اند که به آنها امکان می دهد به عنوان اهرم فشار نقش ایفا کنند. مسوولان امروز بیش از گذشته زیر ذره بین هستند. پیش از این بعضی خبرها به دلیل محدودیت رسانه های رسمی یا به دلیل سرپوش گذاشتن روی آن منتشر نمی شد؛ اما امروز رسانه های اجتماعی با دربرگیری طیف های مختلف سیاسی، رسواکننده هستند. مسوولان دیگر قادر به مسکوت نگه داشتن اشتباهات شان نیستند. مردم امروز بهتر از نهادهای نظارتی، عملکرد نهادها را رصد می کنند و واکنش نشان می دهند. شاید مناسب نباشد بگوییم این امر، زنگ خطری برای مسوولان است. بهتر است بگوییم اکنون رسانه های اجتماعی به نهادها کمک می کنند نقاط ضعف خود را بشناسند و بر عملکرد کارمندان شان نظارت داشته باشند. البته شناسایی ضعف ها و کم کاری ها به شرطی امکان پذیر است که کاربران نیز پس از اطمینان از صحت اخبار به آن واکنش نشان دهند و از قضاوت های یک طرفه مبنی بر نداشتن اطلاعات کافی و موضع گیری ها خاص خودداری کنند؛ لذا ما کاربران باید هوشیار باشیم و مسوولان نیز باید بیش از گذشته به شیوه انجام وظایف شان دقت کنند چون رسانه های اجتماعی امروز در دسترس همگان است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :