فناوران- در یکی دو سال اخیر پرونده های مختلفی درباره افرادی که ده ها سیم کارت به نام شان است، تشکیل شد و در حالی از این سیم کارت ها برای کلاه برداری و مزاحمت استفاده می شد که روح صاحب سیم کارت هم از اینکه مالک این تعداد شماره است، خبر نداشت. ماجرا هم این بود که با استفاده از کپی شناسنامه افراد بهراحتی امکان دریافت سیم کارت وجود داشت.
همین موضوع سبب شد که رگولاتوری امکان استعلام تعداد خطوط ثبتشده به نام مشترکان تلفن همراه را از طریق پیامک ایجاد کند.
حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفت: این امکان به منظور تسهیل در استعلام تعداد خطوط ثبتشده ارتباطات سیار به نام مشترکان راه اندازی شده و مشترکان تلفن همراه می توانند با ارسال کد ملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از تعداد خطوط ثبتشده به نام آنها در اپراتورهای تلفن همراه کشور باخبر شوند.
وی با بیان اینکه همچنان امکان استعلام تعداد خطوط از طریق مراجعه به سایت mobilecount.cra.ir وجود دارد، گفت: مشترکان می توانند از طریق یک خط تلفن همراه که مطمئن هستند متعلق به خودشان بوده و اطلاعات آنها مانند کد ملی به درستی ثبت شده است، تعداد خطوط ثبت شده به نام خودشان را استعلام کنند.
فلاح افزود: مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت شده به نام خودشان برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از خطوط می توانند شخصاً به دفاتر خدمات مشترکان اپراتورها مراجعه کنند و با ارایه کارت ملی از تمامی خطوطی که به نام خودشان است، آگاه شده و برای قطع هریک از سیم کارت ها اقدام کنند.
اما این سامانه با یک نقص همراه است و آن هم این است که برای استفاده از آن باید کد ملی خود را با تلفن همراهی که با آن کد ملی ثبت نام شده وارد کند و اگر کسی شماره ای به نامش نباشد، عملا امکان استفاده از سامانه را ندارد.
از سوی دیگر افراد هر 10 روز یکبار باید با مراجعه به این سامانه اطمینان حاصل کنند که سیم کارت جدیدی به نام ایشان ثبت نام نشده است!