fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 194572
    تاریخ انتشار : 11 آبان 1395 10:22
    تعداد بازدید : 573

    حسین اسلامی‌قائم مقام مدیر عامل شرکت فناپ

    فعالیت های پرداخت در فناپ تجمیع می شود

    به بهانه برگزاری دومین نمایشگاه تراکنش ایران، به سراغ حسین اسلامی قائم مقام مدیرعامل شرکت فناپ رفتیم تا به عنوان یکی از کارشناسان حوزه پرداخت، نظرش را در مورد برگزاری چنین نمایشگاه‎هایی و نقش‎ آنها در معرفی ظرفیت‎های این حوزه بپرسیم. اسلامی به آینده صنعت پرداخت در ایران امیدوار است و با اشاره به درهم آمیختگی حوزه‎های مختلف بانکی، پرداخت و ICT از عوض شدن زمین بازی در عرصه نمایشگاهی سخن می گوید. این گفت وگو را در ادامه می‎خوانید.

     در سال‎های اخیر شاهد افزایش تعداد نمایشگاه‎های حوزه پرداخت بوده ایم و دست‎اندرکاران این نمایشگاه‎ها هم بر توان و ظرفیت شرکت‎های داخلی تکیه دارند. به طور مشخص برگزارکنندگان نمایشگاه تراکنش اعلام کرده‎اند که می‎خواهند این نمایشگاه را بر اساس توان بخش خصوصی بنا کنند. نظر شما در این باره چیست؟
    در سال‏های گذشته تنها یک همایش و نمایشگاه در این حوزه برگزار می‎شد، اما در حال حاضر در داخل کشور حداقل سه نمایشگاه معتبر داریم: همایش بانکداری الکترونیکی و نظام های پرداخت که هر سال توسط بانک مرکزی برگزار می‎شود، نمایشگاه تراکنش که دوره دوم آن در حال برگزاری است و نمایشگاه کارت و پرداخت که شرکت «تراپین» به عنوان یک برگزار کننده خارجی می‎خواهد آن را در داخل ایران برگزار کند. اینها نمایشگا های برجسته هستند. در حاشیه نیز، نمایشگاه بانکداری اسلامی و حتی الکامپ هم نوع های دیگری از مواجهه با شرکت های توانمند در حوزه پرداخت را داریم. برای بررسی این موضوع اولا باید توجه داشته باشیم که مفهوم پرداخت، بانکداری و ICT در طول 10 سال گذشته مدام با همدیگر اختلاط بیشتری پیدا کرده اند؛ یعنی اگر زمانی این حوزه‎ها کاملا قابل تفیک بودند، الان نمی شود به راحتی آنها را از هم جدا کرد. مهم ترین نوآوری هایی که در حوزه پرداخت در حال شکل گیری است، رنگ و بوی فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارد. این یک واقعیت ناگزیر در کسب و کار پرداخت است و در حوزه نمایشگاهی، خود را به عنوان چالشی مهم نشان داده است. حتی در نمایشگاه‎های معتبر خارجی هم، این چالش قابل مشاهده است.
    برای روشن شدن بحث یک مثال می‎زنم؛ سه سال پیش در نمایشگاه بارسلون، یکی از استارتاپ‎ها خدمتی را برای استفاده از پارکینگ خالی خانه‎ها معرفی کرد. تصور کنید در منطقه‎ای از تهران هستید و جای پارک ندارید، در این صورت نرم‎افزاری به شما اعلام می‏کند که جای خالی در پارکینگ ساختمان شماره 110 وجود دارد و شما با پرداخت مبلغی از طریق ابزارهای طراحی شده، می توانید از آن استفاده ‎کنید. حالا سوال مهم این است که این خدمت در دسته حمل و نقل هوشمند، پرداخت یا ICT قرار دارد؟ اگر شما به دنبال چنین شرکتی هستید، کدام نمایشگاه تخصصی را باید بازدید کنید؟ بنابراین مشاهده می‎کنید که این حوزه‎ها با هم درآمیخته‎اند و این یک چالش در عرصه نمایشگاهی است.
    وقتی گوگل، گوگل پی و اپل، اپل‎پی می‎شود، به این معنا است که از حوزه های بالادستی پارادایم‎ها در حال تغییر هستند و در واقع بازی عوض می شود. مسئله دیگر این است که نمایشگاه چه آورده ای می تواند برای یک شرکت داشته باشد، بشخصه با انحصار هیچ نمایشگاهی موافق نیستم اما با تعدد نمایشگاه در یک حوزه مخالفم. 60 تا 70 درصد مخاطبان در این نمایشگاه ها یکسان هستند و سوال مهم این است که آیا این همه نوآوری داریم که بخواهیم چندین نمایشگاه بزرگ برگزار کنیم؟ بنابراین این نمایشگاه نمی‎توانند آنطور که باید رشد کنند. 
    نکته دیگر قرار داشتن ایران در وضعیت پسابرجام و ارتباط ایران با خارج در حوزه بانکی و پرداخت است. علاوه بر اینکه باید خودمان را با استانداردها تطبیق بدهیم، لازم است به این سوال هم پاسخ بدهیم که شرکت های خارجی تمایل دارند در کدام نمایشگاه حضور یابند.
     شما به موضوع درهم آمیخته شدن حوزه‎های مختلف اشاره کردید. در این صورت نمایشگاه‎ها چه نقشی می توانند در ارتباط خدمات داشته باشند؟ نمایشگاه‎های فعلی در کشور کدام یک در این حوزه موفق بوده‎اند؟
    با توجه به اینکه نمایشگاه تراکنش دومین دوره‎اش است، پاسخ به این سوال و قضاوت کمی زود است. در همایش و نمایشگاه نظام های پرداخت حرکت رو به جلو بوده است و امیدواریم سیر این نمایشگاه ها، رو به جلو باشد. همایش نظام ‎های پرداخت را یک موسسه علمی زیر مجموعه بانک مرکزی برگزار می‎کند و از طرفی هنوز رگولاتوری اصلی در حوزه پرداخت با بانک مرکزی است. در گام های بعدی، رگولاتوری ICT را هم باید اضافه کنیم. نمایشگاه تراکنش را مرکز فابا که یک NGO است بر عهده دارد و ویژگی های خاصی از این نظر می‎تواند داشته باشد . همانطور که گفتم، تراپین هم یک برگزار کننده بین المللی است. قاعدتا اگر همه این مجموعه‎ها با هم یک نمایشگاه بزرگ را برگزار کنند، از نگاه استفاده کننده بهتر است ولی در مقام تصمیم گیری، چون نوع نگاه شان به کسب و کار و حوزه پرداخت تفاوت دارد، به نظر نمی رسد به اجماع برسند و دوست ندارند خیلی درکارشان دخالت شود. بنابراین بهتر است زمان های برگزاری به درستی تفکیک شود؛ مثلا زمان برگزاری نمایشگاه تراکنش به نمایشگاه انگلیس نزدیک است و این آسیب زننده است.
     یکی از تاکیدات برگزارکنندگان این نمایشگاه بر ظرفیت‎های موجود در حوزه کسب و کار پرداخت است، آیا این ظرفیت‎ها وجود دارد؟
    معتقد هستم سرمایه‏گذاری‏ها در حوزه‎هایی مانند پرداخت و ICT، آرام آرام روی ایران سوئچ می شود. در سال‎های گذشته به دلیل نبود ارتباط با ایران شرکت های بزرگ برای انجام این نوع سرمایه‏گذاری‎ها، کشورهایی مانند امارات را انتخاب کرده‎اند، اما با توجه به شرایط جدید این روند تغییر می کند. البته نه در مدت 6 ماه یا یک سال دیگر. این موضوع به زمان 4 یا 5 ساله نیاز دارد و به طور کلی نگاه شرکت‎ها به ایران متفاوت است. ما مذاکره با یکی از شرکت های بزرگ داشتیم که در سبد سرمایه‎گذاری خود، کل خاورمیانه را یک طرف و ایران را طرفی دیگر گذاشته بود؛ چرا که اساسا حجم مخاطب و استفاده کننده در ایران با کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست. برای توسعه این سرمایه‎گذاری‎ها موضوع بیشتر از اینکه فنی باشد، سیاسی است؛ یعنی اگر ارتباط‎های دولت تقویت شود از نظر فنی و تکنولوژیکی حرف برای گفتن داریم و این شدنی است. در مورد نقش نمایشگاه در این زمینه باید بگویم که به قدرت تمرکز اعتقاد دارم. ما در حوزه پرداخت همایش های متعددی در دبی داریم اما مهم ترین آن، کارت و پرداخت است. یا در حوزه الکامپ، نمایشگاه جی تکس وجود دارد. در این صورت، اگر بخواهیم سه نمایشگاه را در داخل ایران هم وزن کنیم مخاطب نهایی دچار پراکندگی می شود، به نفع کشور است که روی یکی تمرکز شود و بیشتر همایش تخصصی باشد.
     شما اشاره‎ای هم به شرایط جدید بعد از توافق هسته‎ای داشتید، فکر می‏کنید این موضوع چه تاثیری می‎تواند در توسعه صنعت داشته باشد؟
    معتقدم اگر قرار است اتفاق خاصی بیفتد، در درون خود ماست که باید رخ دهد. اینکه فکر کنیم شرکت های اروپایی و آمریکایی بیایند و بروند برای منافع ما کاری کنند اساسا منطقی نیست. آنها به ایران به عنوان یک بازار نگاه می کنند و به دنبال منافع خود هستند. مسئله مهم این است که در یک روند معمول، ترس اروپایی ها از موضوع تحریم ایران در حال کم شدن است و مذاکرات خوبی با ما انجام می دهند. در حال حاضر، مهم ترین نکته این است که آیا ما برای این موضوع، آماده هستیم یا نه. بنابراین باید روی این موضوع که «برای مذاکرات آمادگی داشته باشیم» کار کنیم. ما دارای نقاط مثبت زیادی برای بهبود هستیم و باید روی این نقاط مثبت کار کنیم و خودمان را برای بهره‎برداری صحیح از شرایط ایجاد شده آماده کنیم. اینکه فکر کنیم در پسا برجام خارجی‎ها می‎آیند و منافع ما را تامین می‎کنند، اشتباهی بزرگ است.
     فناپ در این نمایشگاه با چه اهدافی شرکت می‎کند؟
    ما در شرکت فناپ به این تصمیم رسیده ایم که حوزه های تخصصی خود را در قالب یک شرکت بزرگ شکل بدهیم، اگر قبلا فعالیت های یک حوزه در چند شرکت زیر مجموعه وجود داشت، الان در حال تجمیع این فعالیت‎ها هستیم. به طوری که یک فناپ پرداخت داشته‎ باشیم که تمامی فعالیت‎های مربوط به حوزه پرداخت را مدیریت کند و پاسخگوی همه نیازهای مخاطب در این زمینه باشد. یک فناپ تلکام برای حوزه ICT، حوزه‎های محتوای و حوزه های دیگر هم همین طور. در نمایشگاه تراکنش هم به منظور معرفی مجموعه پرداخت حضور داریم. احساس کردیم برگزار کنندگان این نمایشگاه به دنبال یک نوع نوآوری هستند و ما هم راغب شدیم در این نمایشگاه شرکت کنیم. از سویی دیگر، همانطور که می‎دانید شرکت تایوانی کسلز به عنوان شریک تجاری ما در تولید پایانه فروش هم در این نمایشگاه حضور دارد. تولیدات ما تحت لیسانس این شرکت انجام می‎شود. حضور این شرکت به این معناست که می توان تولید را در داخل کشور با قیمت مناسب انجام داد. در حال حاضر، نیروی انسانی لازم هم وجود دارد و با توجه به ثبات بازار ارز، می‎توان به تولید روی آورد. اشتغال زایی رکن اساسی در فناپ است و ما راهکارهای مختلف افزایش اشتغالزایی را در این شرکت بررسی خواهیم کرد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی