آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 189251
تاریخ انتشار : 30 مرداد 1395 11:2
تعداد بازدید : 1687

پنج دلیل اهمیت ارسال و دریافت بازخورد

صندوق «انتقادات و پیشنهادات» امروزی از جعبه فلزی قدیمی گذشته و شکل و شمایل دیجیتالی پیدا کرده و کاربران به سادگی و در سریع ترین زمان ممکن می توانند نظر و پیشنهاد خود را به گوش شرکت برسانند. بارها گفته شده که از ارسال نظرات و انتقاداتتان خودداری نکنید ولی واقعا اهمیت این موضوع در چیست؟

بازخورد، توصیف دقیق اطلاعات مفید و یا انتقاد در مورد عمل یا رفتار یک فرد، مرتبط به فرد دیگر (یا گروه) است که می تواند باعث تنظیم، بهبود اعمال و رفتار فعلی و آینده شود. بازخورد اساسا زمانی رخ می دهد که یک عمل یا رفتار، واکنش مثبت یا منفی ایجاد کند. مثلا «بازخورد مشتری» در واقع واکنش خریداران به محصول، سرویس دهی و یا خط مشی یک شرکت است و «بازخورد عملکرد کارکنان» عکس العملی است که از سوی مدیران در رابطه با عملکرد مورد انتظار و آنچه که به نمایش گذاشته شده است ارائه می شود. 
به طور کلی تمامی افراد از مزایای بازخورد بهره می برند. انتقادات، پیشنهادات و فرصت های استفاده از آن بازخورد به بهبود و افزایش کارایی گروه های فردی، کسب و کار، واحدهای کاری، شرکت یا سازمان کمک بسیاری می کند که به تصمیمات آگاهانه تر منجرمی شود و نهایتا به سود کاربر و مصرف کننده 
خواهد بود. 
بازخورد تاثیرگذار، خواه مثبت باشد یا منفی، بسیار کمک کننده است. بازخورد حاوی اطلاعات ارزشمندی است که در تصمیم گیری های مهم از آن ها استفاده می شود. بهترین شرکت ها از دو ویژگی استفاده مفید از بازخوردها و همچنین دریافت بازخوردهای موثر برخوردارند و هر لحظه در حال بهبود اوضاع بر مبنای بازخوردهای دریافتی هستند. مشتریان، کاربران، کارکنان، تامین کنندگان، فروشندگان و حتی سهامداران، همگی می توانند با ارسال بازخورد، سهم به سزایی در بهبود عملکرد شرکت مورد علاقه شان داشته باشند. کمپانی های قدرتمند نه تنها در پذیرش بازخورد خوب هستند، بلکه به عمد درخواست بازخورد می کنند و کاربران هم به این خواسته 
پاسخ می دهند. 
بازخورد موثر دارای مزایای بسیاری برای ارسال کننده، دریافت کننده و سازمان ها است. در اینجا پنج مورد از دلایل عمده این موضوع را شرح می دهیم:
۱- بازخورد همیشه وجود دارد!
این یک واقعیت است که بازخورد همیشه در اطراف ما وجود دارد. هر زمانی که با کارمندان، همکاران، فروشندگان و کاربران مشغول به صحبت می شویم در واقع در حال تبادل بازخورد هستیم. تقریبا غیر ممکن است که در موضوعی فیدبک و بازخوردی وجود نداشته باشد. 
۲- گوش دادن به بازخوردها سازنده است
چه بازخورد به صورت شفاهی ارسال شده باشد و چه کتبی، آنچه که برای فرد ارسال کننده مهم است، اطمینان از درک و دریافت صحیح نظر ارسالی بوده و در مقابل، دریافت کننده نیز به دنبال استفاده از این فرصت برای بهبود اوضاع است. بنابراین به عنوان درخواست کننده فیدبک، باید به کاربر خود این اطمینان را بدهید که نظرشان را به طور کامل خواهید دید و در مقام ارسال کننده نظر باید بازخوردتان را به دور از هر بزرگ نمایی و کاملا صادقانه بفرستید تا بهترین پاسخ دهی را ببینید. 
۳- بازخورد باعث ایجاد انگیزه می شود
با درخواست و دریافت بازخورد سازنده همه افراد انگیزه بیشتری می گیرند. زمانی که از کسی نظرخواهی می کنید، شخص روبرو احساس ارزش می کند. با دریافت نظرات سازنده از مشتریان، تامین کنندگان، کارمندان و سهامداران، می توانید انگیزه مضاعفی را به افراد ببخشید و از فرصت به وجود آمده بهترین استفاده را برای بهبود کسب و کارتان ببرید.
.۴- بازخورد عملکرد را بهبود می دهد
عموما بازخورد با انتقاد اشتباه گرفته می شود. در واقع آنچه که به عنوان «نقد منفی» شناخته می شود، انتقاد سازنده بوده و یکی از بهترین انواع بازخورد است که به مجموعه کمک می کند تا تصمیمات بهتری در جهت بهبود عملکرد گرفته شود.
۵- بازخورد ابزاری برای یادگیری بیشتر است
زمان خود را برای درخواست بازخورد و یادگیری در رابطه با نحوه تعامل دیگران با مجموعه تان سرمایه گذاری کنید. بازخوردهای ادامه دار برای رسیدن به اهداف، ایجاد مسیر راه و استراتژی، توسعه محصولات، بهبود سرویس دهی، بهبود تعامل با کاربر و غیره اهمیت به سزایی دارد. 
همانطور که می دانید، در حال حاضر استارت آپ های بسیاری در کشور ما در حال فعالیت هستند که هر کدام به نوعی کسب و کار جدید و نوینی را آغاز کرده اند. در این شرایط سوالات و ابهامات بسیاری برای کاربر به وجود می آید. این استارت آپ ها بیشترین نیاز به بازخورد را دارند و از طرفی به دلیل نوپا بودن، این خدمات یا محصولات خالی از اشکال و ضعف نیستند. بهبود عملکرد و بازدهی استارت آپ ها، نیاز مبرمی به ارسال بازخورد از سوی کاربر و شنیده شدن از سمت مدیریت مجموعه دارد. ارسال نقد موثر منصفانه و بدون توهین قطعا بیشترین کمک را به پیشرفت کسب و کارها خواهد کرد.
خوشبختانه به دلیل ماهیت پویای استارت آپ ها، امکان تغییر مسیر به سلیقه کاربر، تا حد زیادی وجود دارد. بنابراین اگر از محصول استارت آپ خاصی استفاده می کنید، حتما بازخوردهای خودتان را بفرستید و در صورتی که صاحب یک کسب و کار نو هستید، گوش شنوای کاربران تان باشید. 
منبع:Snapsurveys.com


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :