آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 187440
تاریخ انتشار : 2 مرداد 1395 10:21
تعداد بازدید : 844

مدیرعامل شرکت زیرساخت:

وضعیت اپراتورهای اینترنت در 5 استان بحرانی است

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: کاهش 84 درصدی قیمت انتقال و 42 درصدی نرخ اینترنت، از درآمدهای این شرکت به میزان 6 هزار و 300 میلیارد ریال می کاهد که تلاش می شود با وارد شدن به بازار ترانزیت بین الملل اینترنت، آن را جبران کرد.

ایرنا- محمدجواد آذری در نشستی خبری با بیان این که اکنون در نرخ های جدید 84 درصد قیمت انتقال و 42 درصد قیمت اینترنت کاهش یافته، گفت: درآمدهای پیش بینی شده برای این شرکت 18 هزار میلیارد ریال و هزینه ها نیز بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال در سال است که تلاش می شود درآمدهایی که در این بخش کاسته شده از شیوه های مختلفی مانند ایجاد ترانزیت بین الملل جبران شود.
معاون وزیر ارتباطات به هزینه هایی که صرف ایجاد زیرساخت های ارتباطی می شود، پرداخت و گفت: دولت هزینه های بسیار بالا مربوط به ایجاد شبکه فیبر نوری را متقبل شده است تا کاربران و شرکت ها به‎راحتی از امکانات استفاده کنند. شبکه زیرساخت در شرایطی از این زیرساخت های ایجادشده سود می برد که خدمات خوبی توسط شرکت ها ارایه شود.
 تلاش برای شفاف سازی
آذری به تلاش های صورت‎گرفته برای شفاف‎سازی وضعیت اپراتورها پرداخت و گفت: مدتی است پیگیر آن هستیم ظرفیت مربوط به اپراتورهای مختلف در استان ها به‎طور شفاف اعلام شود. البته به‎زعم اپراتورها تعداد مشترکان آنها جزو اطلاعات محرمانه به شمار می رود و ما نیز مقید هستیم این اطلاعات را حفاظت کنیم، اما متاسفانه گاهی از این موضوع سوءاستفاده هایی می شود و در برخی استان ها اپراتور بدون ظرفیت سازی لازم، بیش از ظرفیت ایجادشده مشترک جذب می کند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به قرارداد منع انتشار اطلاعات اپراتور پرداخت و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) خواست برای رعایت منافع مصرف کننده این مجوز را صادر کند تا این اطلاع رسانی امکان خودکنترلی را برای اپراتورها فراهم کند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این موضوع درنهایت موجب می شود مشترکان دچار مشکلاتی شده و وزارتخانه را در نداشتن شرایط مناسب دخیل بدانند. یک راه حل برای تحریک شرکت ها به ارایه خدمات مناسب رعایت بحث شفاف سازی است. ما می توانیم اطلاعات ظرفیتی آنها را نزد خود نگه داشته اما در استان های مختلف اعلام کنیم وضعیت شرکت ها از چه قرار است و در کدام شهرها مشترکان کدام شرکت ها به حد اشباع رسیده اند.
آذری گفت: اکنون برای اجرای این مهم، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری آن را در دستور کار قرار داده و حتی خود شرکت ارتباطات زیرساخت در این بخش به طور شفاف عمل خواهد کرد. مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: شفافیت و آمار به بهبود کیفیت کمک بسزایی خواهد کرد. البته حتی در شرکت زیرساخت هم برخی همکاران ما اصرار کردند این اطلاعات منتشر نشود، اما همین حالا هم می دانیم چهار یا پنج نقطه کشور در حالت بحرانی قرار دارند که قرار است این موارد اعلام شود.
آذری گفت: به هر صورت در لایه دسترسی برای مشترکان امکان انتخاب شرکت های متعددی وجود دارد و علاوه بر اپراتورهای ثابت، اپراتورهای تلفن همراه نیز حضور دارند که اکنون به ارایه خدمات پهن باند پرداخته و در شهرهای مختلف خدمات آنها قابل دسترسی است. به همین دلیل مشترکان استان های مختلف در صورتی که از اطلاعات کافی برخوردار باشند، می توانند انتخاب بهتری برای دریافت خدمات داشته باشند. معاون وزیر ارتباطات افزود: وقتی تعداد قطعی ارایه کنندگان اینترنت ثابت در بسیاری از موارد زیاد می شود، موضوع را به گردن شرکت ارتباطات زیرساخت می اندازند، اما به این ترتیب دیگر چنین امکانی وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل زیرساخت درباره پرداخت خسارت به مشترکان (SLA)، گفت: این موضوع یکی از مطالبات مردم و رسانه ها بوده و گاه شرکت ها این‎گونه اعلام می کردند که مگر شرکت ارتباطات زیرساخت به ما خسارت می دهد که ما این هزینه را به مشترکان پرداخت کنیم؟
وی ادامه داد: اکنون این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می شود و مدارک آن نیز تحویل سازمان رگولاتوری شده تا بررسی شود در این بخش شرایط از چه قرار است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه قبول داریم این نوع شفاف سازی ها حتی برای خود شرکت ارتباطات زیرساخت نوعی فشار است، ادامه داد: اما اگر این کار دنبال نشود، شبکه پرداخت خسارت سطح خدمات قادر به کار نخواهد بود و ما چاره ای نداریم به غیر از آنکه این کار را انجام دهیم.
آذری به مصوبه قانونی که برای شرکت زیرساخت انحصاری در نظر گرفته شده است، پرداخت و گفت: انحصار مذکور می تواند نقطه ضعف و قوت این شرکت باشد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: اگر شرکت زیرساخت خوب کار کند این انحصار می تواند یک افزونه برای کشور باشد، در غیراین صورت می تواند موجب ضرر دیدن کشور شود.
آذری در ادامه گفت: اگر شرکت زیرساخت به سمتی برود که فعالیت های آن سودده باشد، سرمایه کشور افزایش خواهد یافت، به عبارت دیگر انحصار در اختیار این شرکت باید موجب شود کیفیت و قیمت شرایط مطلوبی به دست آورند و در غیر این صورت انحصار مذکور نامطلوب خواهد بود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اندازه بازار در این بخش را دارای تاثیری جدی عنوان کرد و سرمایه گذاری را نیز دارای اهمیت بسیار دانست و گفت: واقعیت آن است که اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نشود، انتظار داریم قیمت ها در همین حد فعلی بماند. اکنون راه اندازی این شبکه و اندازه بازار به ما کمک خواهد کرد قیمت های مان به قیمت های جهانی نزدیک تر شود.
آذری با انتقاد از کسانی که همواره دنبال مطرح کردن انحصار واردات پهنای باند توسط زیر ساخت هستند، گفت: عده‎ای به‎طور دایم به حاکمیت تهاجم می کنند که چرا انحصار در دست دارد؟ اما این انحصار زمانی بد است که بدسلیقه بوده و خدمات با کیفیت پایین و قیمت بالا عرضه شود. مدیرعامل شرکت زیرساخت در ادامه با بیان اینکه سال گذشته تنها 20 هزار میلیارد ریال برای فیبر نوری در ایران سرمایه‎گذاری شده است، گفت: همچنین هر سه اپراتور تلفن همراه با یکدیگر 50 هزار میلیارد ریال (5000 میلیارد تومان) برای توسعه نسل سوم تلفن همراه (3G) سرمایه‎گذاری کرده اند و این نشان می دهد میزان سرمایه‎گذاری های صورت‎گرفته رقم بالایی است.
 جهش قیمت اینترنت
آذری جهر می به قیمت های جهانی اینترنت پرداخت و گفت: قیمت اینترنت در اروپا و سایر کشورها موضوعی نیست که ما بخواهیم آن را پنهان کنیم، اما همین قیمت در ترکیه و امارات به یکباره بین 3 تا 10 برابر افزایش پیدا می کند و ممکن است اگر بخواهیم به‎طور مستقیم از فرانکفورت سرویس بگیریم، هزینه آن به‎مراتب پایین‎تر از امارات باشد. دلیل این موضوع آن است که بازار امارات بازار کوچکی است که در آن روی گیگابیت کار می شود، درحالی‎که در فرانکفورت بازار روی ترابیت است و میان این دو تفاوت قیمت بسیار خواهد بود.
معاون وزیر ارتباطات با بیان این موضوع که اکنون شرکت زیرساخت 1 مگابیت اینترنت را به قیمت یک میلیون ریال به شرکت ها می فروشد و آنها این حجم را 250 میلیون ریال در اختیار مشتریان خود قرار می دهند، اما چه می شود که چنین اتفاقی می افتد، گفت: در واقع شرکت هایی که به ارایه خدمات می پردازند، طبق استانداردهای اتحادیه جهانی مخابرات شرایطی دارند که می دانند در لحظه حدود 50 درصد مشترکان آن ها از پهنای باند استفاده می کنند. به عبارت دیگر زمانی که به اندازه 100 مگابیت فروش دارند، در لحظه حدود 50 مگابیت ظرفیت مشتری درحال استفاده از خدمات آنهاست و تنها یک چهارم کاربران درخواست پهنای باند را پر می کنند به همین دلیل این هزینه ها برای شرکت ها کاهش پیدا می کند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :