fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 185070
    تاریخ انتشار : 2 تیر 1395 10:57
    تعداد بازدید : 872

    سواستفاده صدها میلیاردی از نبود سامانه 800

    علی اصلان شهلا- آخرین آمار و ارقام ارایه شده از سوی رگولاتوری در رابطه با قطع حدود 9 میلیون پیامک تبلیغاتی و 11 میلیون سرویس ارزش افزوده با استفاده از سامانه 800 در دو ماه گذشته نشان می دهد چقدر جای سامانه ساده ای که فقط به مردم در مورد سرویس های ناخواسته گزارش دهد، خالی بود.

    محاسبه رقمی که ماهانه به جیب اپراتورها و سرویس دهندگان از این سرویس ها و پیامک های ناخواسته می رفت، چندان آسان نیست. با این حال براساس اعلام رگولاتوری، بیش از 11 میلیون سرویس ارزش افزوده قطع شده است و اگر میانگین هزینه این سرویس ها برای هر مشترک را روزی 100 تومان در نظر بگیریم، به رقم شگفت انگیز ماهانه 11 میلیارد تومان می رسیم که البته خوب است سازمان تنظیم مقررات در این باره اطلاع رسانی بیشتری انجام دهد.
    نکته دیگر اختلاف فاحش تعداد پیامک ها و سرویس های ارزش افزوده قطع شده ایرانسل با دیگر اپراتورهاست. اینطور به نظر می رسد که روال راه اندازی پیامک ها و سرویس های ارزش افزوده در ایرانسل، روال پیچیده ای است که این حجم از پیامک و سرویس ناخواسته سهم این اپراتور شده است. 
    سوال بعدی که باید پاسخ داده شود این است که چرا باید بیش از 11 میلیون سرویس ارزش افزوده فعال باشد؟ ضمنا این مقدار مربوط به مشترکانی است که از وجود سامانه 800 با خبر شده اند و قطعا به این رقم باز هم افزوده خواهد شد. 
    به نظر می رسد روال های اطلاع رسانی برخی سرویس دهندگان ازجمله صدا و سیما نقشی اساسی در این حوزه داشته باشد. چراکه بسیاری از برنامه های صدا و سیما بدون اعلام هزینه داشتن سرویس، با اعلام شماره پیامک، تعداد زیادی مشترک بی اطلاع را در تور درآمدزایی خود انداخته و البته سودهای کلانی هم کسب کردند.
    در حال حاضر این روال معیوب در برنامه های صدا و سیما اصلاح شده و موضوع هزینه ای بودن پیامک ها، بارها اطلاع رسانی می شود.
    به هر حال این نشان می دهد باید در روال آگاه سازی مشترکان درباره هزینه داشتن و ارزش افزوده بودن یک سرویس تجدید نظر صورت گیرد و اپراتورها توجه ویژه تری به این بحث داشته باشند، حتی اگر از این بخش درآمد شیرین میلیاردی نصیب شان شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :