آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 183797
تاریخ انتشار : 16 خرداد 1395 10:54
تعداد بازدید : 8039

رسانه و اکوسیستم استارت آپی

ناصر غانم زاده - هر اکوسیستم از اجزا و عناصری تشکیل شده که در کنار هم و با اثر متقابل بر یکدیگر و سایر اجزای اکوسیستم مشغول فعالیت هستند. یکی از مشکلات اساسی در زمینه کسب و کارهای نوپا در ایران نبود نگرش اکوسیستمی به این حوزه است؛ نگرشی که در صورت وجود، می تواند بسیار کارگشا باشد. هر کس در جایگاه خودش باید با در نظر گرفتن ساز و کار اکوسیستم و تاثیر فعالیت خود بر سایر عناصر، یک سری کارها را انجام بدهد؛ مثلا دولت باید در مواردی مانند زیرساخت های فناوری، پهنای باند، فرهنگ سازی، آموزش و قانون گذاری فعالیت کند. رسانه های دیداری یا نوشتاری باید به پوشش دادن اخبار بپردازند و در عین حال دقت داشته باشند که بدون هالیوودی کردن اشخاص، قهرمانان کارآفرینی را شناسایی و معرفی کنند.

یک جوان در آمریکا بخواهد کسب و کاری راه بیندازد و دنبال الگو بگردد، به لیست فوربز مراجعه می کند و متوجه می شود که ۱۰ نفر اول همه کارآفرین و اکثرا در حوزه فناوری هستند، پس با مطالعه شرح حال و الگوبرداری از آن ها می تواند در راهی که انتخاب کرده قدم بگذارد. در ایران ثروتمندترین فرد کشور چه کسی است؟ الگوی موفقیت و ثروتمند شدنش چیست؟ پوشش دادن موفقیت ها و شکست ها مخصوصا اصلاح نگرش به شکست ها بسیار مهم است. باید این فرهنگ در ذهن همه نهادینه شود که هر شکست تجربه ای است برای تلاش بعدی. نکته اساسی پوشش دادن همه است، ستاره ها را همه می شناسند، رسانه باید به بقیه شرکت ها و ایده ها بپردازد. اطلاع رسانی محتوایی و منتشر کردن مبانی و الفبای راه اندازی و ایجاد یک کسب و کار، یا مثلا تشویق افراد صاحب منابع مالی به سرمایه گذاری در این حوزه هم زمان با انتشار دانش این نوع سرمایه گذاری نیز بسیار اهمیت دارد. هدف اکوسیستم در نهایت این است که همه تلاش و کمک کنند تا همه موفق شوند. مبنای رقابت این است که هر جزء باید تلاش کند ارزش بیش تری نسبت به رقیب خود خلق کند.
*بنیان گذار ایران استارت آپز


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :