fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 15959
    تاریخ انتشار : 1 آبان 1391 9:55
    تعداد بازدید : 4161

    گفت‌وگو با مديرعامل گروه تحقيقاتي- مشاوره‌اي Arab Advisors

    ظرفیت رشد شبکه هاي اجتماعي و بازي هاي آنلاين در خاورميانه بالاست

    جواد عباسي، موسس و مديرعامل گروهArab Advisor، يکي از باسابقه ترين فعالان حوزه ارتباطات با 17سال فعاليت در اين زمينه است. او گروه Arab Advisors را در سال 2001 در کشور اردن تاسيس کرد و به عنوان مديرعامل اين گروه، مسووليت مديريت فعاليت هاي تحقيقاتي و مشاوره اي و هدايت فعاليت هاي بازاريابي اين شرکت را بر عهده دارد. گروه طيف در اين گفت وگو، نظرات اين صاحب نظر بين المللي در حوزه ارتباطات و رسانه به خصوص پتانسيل هاي گسترش خدمات چندرسانه اي باند وسيع در منطقه خاورميانه را جويا شده است.

     با توجه به مشاهده رايگان محتواي تلويزيوني در اغلب مناطق خاورميانه، آيا به نظر شما مي‌توان تلويزيون پولي را در الگوي مصرف مردم اين منطقه قرار داد؟
    بايد عرض کنم که در حال حاضر تقريبا همه مردم خاورميانه تلويزيون تماشا مي‌کنند و ارسال رايگان سيگنال تلويزيوني به صورت رايگان مدل غالب کشورهاي اين منطقه است، به طوري که فقط طي سال گذشته بيش از 100 کانال تلويزيوني رايگان جديد به کانال‌هاي ماهواره‌اي اين منطقه افزوده شد. ولي به نظر من ارایه خدمات محتوايي باند وسيع در بسته‌هاي قيمتي مختلف و ارایه اين خدمات بر پلات‌فورم تلفن همراه مي‌تواند پتانسيل خوبي براي ايجاد کسب و کار در اين زمينه و ترويج فرهنگ پرداخت هزينه براي استفاده از محتواي تلويزيوني باشد.
     به غير از ارایه محتواي تلويزيوني مبتني بر IP، چه حوزه‌هاي ديگري براي ارایه محتوا در منطقه خاورميانه پتانسيل رشد بالايي دارد؟
    پتانسيل حوزه‌هايي مانند شبکه‌هاي اجتماعي و بازي‌هاي آنلاين براي رشد بسيار بالا ست. به طور مثال شايد جالب باشد که اعلام کنم در حال حاضر در کشورهايي مانند لبنان، کويت و اردن استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي در ميان بيش از 80 درصد دارندگان گوشي‌هاي هوشمند و بازي آنلاين در ميان بيش از 50 درصد آنها رواج دارد و نزديک به  13 درصد مشترکان عربستاني که بازي آنلاين انجام مي‌دهند، براي انجام اين بازي‌ها پول نيز پرداخت
    مي‌کنند.
     به عنوان آخرين سوال، لحاظ کردن چه ملاحظاتي را براي توسعه خدمات محتوامحور باند وسيع در حوزه ثابت ضروري مي‌دانيد؟
    به نظر من، توجه به علاقه مردم منطقه به مشاهده محتواي بومي يکي از مهم‌ترين ملاحظاتي است که ارایه‌دهندگان خدمات بايد آن را مد نظر قرار دهند و در اين راستا مي‌توانم به سهم بيش از 75 درصدي کانال‌هاي عرب زبان ماهواره‌اي پخش محتوا، در کشورهاي عربي اشاره کنم. البته نوع محتوا نيز نقش بسزايي در رشد و توسعه اين خدمات دارد. به طور مثال در کشوري مانند عربستان بيش از 50 درصد کاربران اينترنت از خدماتي مانند تماشاي فيلم از طريق اينترنت و اطلاع از اخبار استفاده مي‌کنند. البته روند استفاده از انواع محتوا در کشورهاي مختلف، متغير است و بايد مطالعه مناسبي از نياز هر بازار براي ارایه اين خدمات انجام شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی