fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 15857
    تاریخ انتشار : 29 مهر 1391 11:22
    تعداد بازدید : 2931

    در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت پاد مطرح شد:

    تهدید اصلی، دانش کم و سهل انگاری خودمان است

    شرکت پارس آتنا دژ (پاد)،از سال 1387 فعالیت خود را به صورت تخصصی در حوزه امنیت شبکه و اطلاعات آغاز کرده است. این شرکت علاوه بر ارایه خدمات مشاوره به سازمان های دولتی و خصوصی در حوزه امنیت شبکه و اطلاعات، محصولات کسپرسکی و سایبروم را به بازار عرضه می کند. پاد در سال گذشته به عنوان نماینده Value Added Distributer (VAD) شرکت کسپرسکی انتخاب شد و همکاری خود را با این شرکت روسی به عنوان توزیع کننده گسترش داد و به نظر می رسد امروز سهم بازار قابل توجهی از فروش کسپرسکی متعلق به پاد است.گل مر بحری مدیرعامل جوان شرکت پارس آتنا دژ، در این گفت وگو در مورد وضعیت امنیت شبکه و اطلاعات در کشور و برنامه های پاد برای حضور در بازار صحبت کرده است، که می خوانید.

    اجازه بدهید مصاحبه را از کنفرانس نمایندگان‌ پاد که به تازگی برگزار شد شروع کنیم. چرا این کنفرانس را برخلاف معمول  رویه دیگر شرکت ها چند روزه و خارج از تهران برگزار کردید؟
    یک سال پیش که در بالاترین سطح به عنوان توزیع کننده VADکسپرسکی فعالیت خود را با این شرکت پی گرفتیم، تصمیم بر آن شد سالی یک بار نمایندگان را دور هم جمع کرده و با مرور وضعیت بازار و نقاط قوت و ضعف خود در آن سال، با هم برای آینده آماده شویم. معتقدیم یک سمینار خشک و رسمی یک روزه هرگز سبب نمی‌شود سطح همکاری ما و نمایندگان به دوستی و آشنایی بینجامد و یک نتیجه مثبت دو طرفه و تعاملی به دست نمی‌آید. در نتیجه سراغ طرحی رفتیم که کسپرسکی سال‌های سال است اجرا می‌کند. برگزاری کنفرانس در قالب سفر، هم سبب آشنایی و همبستگی متقابل می‌شود و هم فرصت کافی برای مذاکرات با نمایندگان را در اختیارمان می‌گذارد. سال گذشته این سمینار در جزیره کیش برگزار شد و امسال هم به شهر همدان رفتیم.
    در این وضعیت نابه‌سامان دلار و مشکلات اقتصادی شرکت‌های زیادی نیستند که چنین هزینه‌ای را تقبل کنند. احتمالا فروش‌تان خیلی خوب است.
    بله خدا را شکر به‌رغم همه مشکلاتی که دلار پیش روی ما گذاشت، فروش ما در یک سال گذشته بسیار خوب بوده است. اما در خصوص کنفرانس باید گفت که برگزاری یک کنفرانس چهار روزه نیاز به چهارماه برنامه‌ریزی و کار مداوم دارد. ما هم زمانی که کار را شروع کردیم، قیمت ارز این‌قدر بالا نبود. خوشبختانه همه رزروها را هم پیش از این موج جدید گرانی انجام دادیم و در نتیجه توانستیم مدیریت خوبی روی هزینه‌ها داشته باشیم.
    از همه اینها گذشته، نگاه ما به کنفرانس نمایندگان، خیلی دو دوتا چهارتایی و حساب و کتابی نیست. نمایندگان یک سال برای سودآوری مشترک ما و خودشان تلاش کردند و بدون شک حیات پاد وابسته به آنهاست. بنابراین ارزش این زحمات را نباید با عدد محاسبه کرد.
    چهار سالی است که روی محصولات کسپرسکی فعالیت می‌کنید. چرا این برند را انتخاب کرده‌اید؟
    یک اینکه این برند اجازه فعالیت‌ مستقیم را در ایران داشته است. در نتیجه می‌تواند در شرایط مختلف از نمایندگان و مشتریان حمایت کند. شما می‌دانید فقط به خودتان وابسته نیستید و شرکت مادر همیشه در کنارتان هست. دلیل دیگر اینکه کسپرسکی از برندهای شناخته شده در جهان و در میان برندهای غیر امریکایی نخستین است. برای ما خیلی مهم است محصولی را عرضه کنیم که وجدان‌مان راحت باشد. علاوه بر این در این چهار سالی که به عنوان نماینده Enterprise و VAD فعالیت کرده‌ایم، حمایت‌های خوبی را از کسپرسکی دیده‌ایم. همچنین کسپرسکی دورنمای رشد بسیار خوبی را برای خود در جهان متصور است و نیروی ویژه‌ای را برای گسترش بازار خود در آسیای غربی گذاشته است.
    کسپرسکی چه سهمی از بازار ایران را در اختیار دارد؟
    بی‌تردید بالاترین سهم بازار با درصد تفاوت قابل توجه در اختیار کسپرسکی است. با اطمینان می‌گویم حداقل 60 درصد بازار سازمانی کشور در اختیار کسپرسکی است.
    آیا در الکامپ شرکت می‌کنید؟
    هنوز تصمیم نگرفته‌ایم. در درجه نخست حضور ما در نمایشگاه بستگی به سیاست‌های کسپرسکی و نظر نمایندگان‌مان دارد. در هر صورت اگر در الکامپ هم شرکت کنیم، این نمایندگان ما هستند که حضور خواهند داشت.
    علاوه بر این با توجه به افزایش نرخ ارز، و مسائل ارزی ریالی غرفه در نمایشگاه، حضور در آن اکنون هیچ توجیحی ندارد. معتقدیم با هزینه‌های فعلی سودآوری برگزاری یک سمینار، بسیار بیشتر از حضور در نمایشگاه است. شرکت در الکامپ بیشتر برای انجام وظیفه است و در چند سال اخیر خروجی قابل توجهی برای‌مان در پی نداشته است. بنابراین اگر مسایل ارزی حل نشود یا تعدیل قابل توجیهی نداشته باشد، بعید است به الکامپ برویم.
    اینکه می‌گویید در چند سال گذشته بازخورد خوبی از الکامپ نداشته‌اید به دلیل ضعف‌های آن است یا ذات نمایشگاه سبب این بازخورد ضعیف شده است؟
    اقبال به نمایشگاه در تمام جهان کاهش یافته است. یک زمانی برای آشنایی با تکنولوژی‌های جدید تنها مرجع معتبر، نمایشگاه‌ها بودند. اما اکنون با گستردگی اینترنت و امکانات مختلف اطلاع‌رسانی، استفاده از نمایشگاه تا حدود زیادی بی‌معنی شده است. شما می‌توانید به جای حضور در جیتکس، فهرست همه شرکت کنندگان با جزییات فعالیت‌های‌شان را در اینترنت مشاهده کرده و بعدا سر فرصت با آنها جلسه بگذارید. معتقدم اگر کسی هم در نمایشگاه شرکت می‌کند، بیشتر برای ملاقات با شرکای تجاری فعلی است و برای یافتن شرکای کاری جدید، راه‌های دیگری استفاده می‌شود. به همین دلیل فکر می‌کنم نسل نمایشگاه‌هاهرچند به آهستگی، رو به انقراض است.
    به عنوان یک کارشناس، تحلیل‌تان از وضعیت فعلی امنیت شبکه و اطلاعات سازمان‌های کشور چیست؟
    به نظرم مساله ما تجهیزات امنیت نیست بلکه دانش آن است. افرادی که به عنوان مسوول امنیت شبکه و اطلاعات فعالیت می‌کنند دانش کافی برای استفاده از این تجهیزات و یا تحلیل خروجی‌های آن را ندارند. در نتیجه وقتی متوجه وجود یک حفره امنیتی جدی در سازمان می‌شویم که کار از کار گذشته و حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب است. کمبود دانش و سهل‌انگاری در جدی گرفتن تهدیدها، سبب شده تصور کنیم تهدیدات امنیتی برای همسایه است نه ما.
    راه‌حل چیست؟
    چند راه‌حل باید در کنار هم استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب رسید. اول از همه آموزش استفاده از امکانات و تجهیزات امنیتی است. دومین موضوع فرهنگ‌سازی است. دانش به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید فرهنگ‌سازی حتی در سطح مدیران ارشد انجام شود تا افراد اهمیت ماجرا را درک کنند. مدیران ما باید توجه داشته باشند که تهدیدات امنیتی افسانه و قصه نیست و ممکن است حمله به هر سازمانی اتفاق بیفتد. سومین موضوع استفاده از ابزارهای امنیتی قابل اطمینان است. هنگامی که خودروی شما با خطر دزدیده شدن مواجه است، باید دزدگیر خوب روی آن نصب کنید، قفل فرمان استفاده کرده و در جای مناسب خودروی خود را پاک کنید. در مورد امنیت هم، این موضوع صادق است.
    یک بحث دیگر این است که برای تامین امنیت کشور باید از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای داخلی استفاده کرد و نرم‌افزارهای خارجی قابل اطمینان نیستند. نظر شما در این مورد چیست و آیا چنین ایده‌ای بر میزان خرید سازمان‌های دولتی تاثیر گذاشته است؟
    در مورد آنتی‌ویروس‌ها و در زمینه UTMها تفاوت قابل توجهی نمی‌بینیم. در مورد آنتی‌ویروس‌ها که رشد محسوسی هم شاهد هستیم. اما در مورد این که استفاده از محصولات خارجی درست است یا نه، معتقدم با قطعیت نمی‌توان گفت که محصولات امنیتی معتبر خارجی سبب آلوده شدن سازمان‌های ایرانی می‌شوند. به نظرم بهترین راه‌حل این باشد که از محصولات ایرانی و خارجی در کنار هم استفاده کنیم. برای مثال از یک آنتی ویروس خارجی در لایه اول برای حفظ امنیت و از یک آنتی ویروس ایرانی در لایه دوم برای ممیزی محصول خارجی استفاده کنیم. این موضوع هم از خطرات احتمالی پیشگیری می‌کند و هم گزارش خوبی از سنجش کارایی محصولات خارجی به ما می‌دهد. به هر حال اختراع چرخ از اول سبب می‌شود ما فاصله‌ای طولانی از تغییراتی که در جهان روی می‌دهد بگیریم.
    چه استراتژی‌ای برای آینده درنظر دارید؟
    استراتژی ما در آینده گسترش بازار در خارج از تهران است. از همکاری با شرکت‌های با پتانسیل در شهرستان‌ها استقبال می‌کنیم و قصد داریم در تمام استان‌های کشور با قدرت حضور داشته باشیم. فکر می‌کنم در تهران نمایندگان باارزشی داریم که از پس کار به خوبی بر می‌آیند و باید عمق فعالیت‌های‌مان را در شهرستان گسترش دهیم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی