نقش انجمن ها در توسعه ICT
مجید میرزایی
در کشور ما سالهاست که سرمایه گذاریهایی در حوزه فناوری اطلاعات انجام گرفته که البته بیشتر آنها به قصد بهبود بهرهوری و ماشینی کردن کارها و کاهش هزینه و زمان بوده است.این در حالی است که در ممالک پیشرفته، امروزه فناوری اطلاعات به عنوان ابزار ایجاد تمایز و هم افزایی مطرح است.در چنین شرایطی سیاستگذاریها و جهتدهی به نیازهای یک کشور از اهم وظایف کانونها و انجمنهای دستاندرکار خواهد بود. اصولا کانونهای فکری با هدف برقراری ارتباط بین دانش و قدرت سعی در کمک و مشاوره و تصمیمسازی مبتنی بر علم روز برای سیاستگذاران و تصمیمگیران به وجود آمدهاند. از اواسط قرن بیستم تا به امروز همواره نیاز روز افزون به این انجمن و کانونها بیش از پیش احساس میشود.
این کانونها در واقع نوعی سازمان ویژه برای هماندیشی و پژوهش و ایدهپردازیهای جمعی هستند که با کمک گرفتن از کارشناسان خبره در حوزه کاری خود سعی در نزدیکتر کردن افراد متخصص شاغل در این صنعت دارند. متاسفانه با وجود تلاشهای انجام گرفته، به نظر میرسد هنوز در حوزه فناوری اطلاعات در کشور ما به توفیق بزرگی نایل نیامدهایم و هنوز جای کار فراوانی در این حوزه وجود دارد. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در برنامههای توسعه کشور و همچنین چشمانداز آینده این صنعت، امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به فراهم آوردن زمینه مبادله اطلاعات میان چهرههای اصلی مشارکتکننده در حوزه فناوری اطلاعات احساس میشود. پر رنگتر شدن نقش انجمنها و کانون در حوزههای تخصصی کمک میکند که علاوه بر بومیسازی موضوعات فناوری اطلاعات و آیندهپژوهی، به تبدیل ایدههای خام و شکل نگرفته به برنامههایی دقیق و قابل اجرا نیز کمک شایانی شود.با توجه به در پیش بودن انتخابات سازمان نظام صنفی رایانهای، ضمن آرزوی صمیمانه برای موفقیت افراد قبلی و افرادی که در این مقطع وارد گود خواهند شد، همه ما فعالان در این حوزه امیدواریم با نگاهی تازهتر به نیازهای فناوری اطلاعات امروز ایران، فارغ از صرفا نگاه دیجیتالی کردن فعالیتهای سنتی و قدیمی که راهی به دنیای مجازی نخواهند داشت، به رشد هر چه بیشتر این حوزه کمک شود.